تکل جفت پا زیر پای جامعه استارتاپی کشور
به گزارش وبلاگ نازنین، اصرار سازمان تامین اجتماعی به دریافت حق بیمه اضافی از کسب و کار ها و استارتاپ ها باعث اعتراض بسیاری از آن ها شده است. اوایل همین هفته، یعنی درست همزمان با انتها بسیاری از محدودیت های سخت و طاقت فرسای ناشی از کرونا که برای چندماه متوالی ضربه ای عظیم به درآمد مشاغل وارد نموده بود، چند نفر از چهره های سرشناس استارتاپی اطلاع دادند با مسئله ای جدید و وحشتناک روبرو شده اند. مثلا امین امیرشریفی مدیر کافه بازار اطلاع داد سازمان تامین اجتماعی معتقد است رابطه این مجموعه با سازندگان برنامه های و بازی های موبایل از نوع قرارداد پیمان کاری است و به همین دلیل کافه بازار باید مبلغ بالایی به عنوان حق بیمه قرارداد به سازمان بپردازد. ظاهرا این اتفاق در آنالیز و حسابرسی دفاتر مربوط به سال اقتصادی 96 و 97 اتفاق افتاده و رقم جریمه در نظر گرفته شده در مواردی به چندین میلیارد تومان هم می رسد.
نحوه پرداخت و محاسبه حق بیمه در قرارداد های پیمانکاری در ماده 38 قانون تامین اجتماعی معین شده است؛ طبق این قانون هر کارفرما موظف به اطمینان از این است که پیمانکار کارکنان خود را بیمه نموده است و وظیفه دارد در هر پرداخت هر ماه 16.67 درصد از مبلغ پرداختی را نزد خود نگه دارد تا زمان تسویه حساب با سازمان تامین اجتماعی برسد. کارفرمایی که این ماده تخلف کند، توسط سازمان تامین اجتماعی بدهکار و جریمه می گردد. فعالان حوزه استارتاپ و کسب و کار های آنلاین روی سالی دست گذشته اند که این قانون به تصویب رسیده است. آن ها می گویند سال 54 که چنین قانونی نوشته و تصویب شده چیزی به اسم فعالیت های استارتاپی و کسب وکار های مبتنی بر حوزه اینترنت هنوز وجود خارجی نداشته است. به همین دلیل نمی توان با استناد بر ماده ها و تبصره های این قانون حکم صادر کرد و رابطه توسعه دهنده و برنامه نویس اپلیکیشن های موبایل را به عنوان قرارداد پیمان کاری به حساب آورد. چون در عمل توسعه دهندگان یک شرکت مجزا هستند که اپلیکیشن خودشان را به شکل مجزا طراحی و اجرا می نمایند و تنها برای فروش آن از یاری کافه بازار استفاده می نمایند.
همچنین در سال 94 محمد حسن زدا معاون فنی و درآمد وقت سازمان تامین اجتماعی کوشش کرد تغییراتی در قانون ماده 38 تامین اجتماعی اعمال کند. در نتیجه اجرای ماده 40 قانون برطرف موانع فراوری با اضافه شدن یک تبصره به مادا 38، قرار شد حق بیمه شرکت های دانش بنیان بدون اعمال ضریب به قرارداد ها محاسبه گردد.
با وجود تمام نشانه های روشن و واضح که توسط بخشنامه ها و ماده های قانون خود سازمان تامین اجتماعی حمایت می شوند و تا حدودی حق را به کسب و کار های آنلاین و فعلان حوزه استارتاپی می دهند، این سازمان همچنان اصرار داد جریمه حق بیمه ها را اخذ کند. مبلغی که عدد آن در خصوصی به میلیارد ها تومان می رسد. موارد دیگری هم وجود دارد که کسب و کاری 60 میلیون بدهکار شده و تنها توانسته این مبلغ را به صورت اقساط بپردازد. احتمالا اولین راه چاره برای حل اختلاف موجود ارجاع شکایت به نهاد های بالاتر مثل دیوان عدالت اداری باشد. این اتفاق قبلا اتفاق افتاده است. صاحب یک کسب وکار استارتاپی می گوید اولین بار در سال 95 با این اختلاف نظر روبرو شده و پس از شکایت به دیوان عدالت اداری، پیروز شده حکم مبنی بر رد نظر سازمان تامین اجتماعی بگیرد با این حال اگر چه زمان زیادی از صدور را و حکم دیوان می گذرد، تامین اجتماعی از برگشت دادن جریمه خودداری نموده است.
در روز های گذشته فضای استارتاپی کشور بابت همین اتفاق ملتهب شده است و بحث های زیادی در گرفته، اما تا الان سازمان تامین اجتماعی حاضر نشده نظر خود را در خصوص موضوع اعلام کند و به نوعی شفاف سازی انجام دهد. یکی از فعالان بازار کسب وکار های آنلاین در توییتی نوشته: اگر مجبور به پرداخت این پول شویم کشور را ترک می کنم. حالا فهمیدم چرا قبلا یک مدیر اقتصادی گفته بود حساب اقتصادی به جای تک دفتره دو دفتره باشد، اما ترجیح می دهم مهاجرت کنم تا مجبور به دروغگویی شوم. مدیرعامل کافه بازار هم در توییت دیگری نوشته: درکی از کسب و کار پلتفرمی ندارند و اجازه انتقال پرونده به شعبه تخصصی شرکت های دانش بنیان را هم نمی دهند. افرادی هم پیدا شده اند که تماس می گیرند و ادعا می نمایند اگر با آن ها قراردادی ببندیم می توانند پرونده را درست نمایند. ما تا آخر پیگیر این موضوع خواهیم بود و باج نمی دهیم. امیدوارم به نتیجه برسیم.
منبع: فرارو