مارگون، پیچ و خمی از اسرار و زیبایی ها!

به گزارش وبلاگ نازنین، آبشار مارگون را که در مرز دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده را می توان یکی از زیباترین آبشارهای کشور و حتی جهان دانست.

این آبشار از رودخانه سرچشمه می گیرد. البته نکته جالب توجه در اینست که در بالای کوه هیچ رودخانه ای وجود ندارد و این تراوشات آبی است که از چند هزار چشمه ای که از بدنه دیواره صخره ای کوه است به بیرون می تراود و در نهایت به آبشار می پیوندد. در مطالب پیش از حیث گردشگری و ویژگی های مختلف آبشار مارگون صحبت کردیم. حال در این مطلب شما را با چندی از ابعاد دیگر این آبشار زیبا آشنا می کنیم. پس با خبرنگاران همراه باشید.

مارگون، پیچ و خمی از اسرار و زیبایی ها!

امکانات رفاهی منطقه

در انتهای راستا ماشین رو در 800 متری آبشار، یک پارکینگ بزرگ تعبیه شده است که در اطراف آن سرویس بهداشتی و محوطه های مسطحی برای اسکان و چادر زدن مسافرین در نظر گرفته شده است.

در طول راستا پیاده روی به سمت آبشار سنگفرش شده و سطل های زباله ای قرار گرفته شده تا محیط پیرامون آبشار دستخوش آلودگی زباله ها نگردد.

ساکنان منطقه و آبشار مارگون

ساکنان این منطقه را لرها و کوچندگان قشقایی تشکیل می دهند. اهالی روستا رسمی جالبی دارند که در هنگام جشن ازدواج، میهمانان و عروس و داماد با لباس های رنگارنگ و زیبای محلی به کنار این آبشار آمده، شادی شان را جشن می گرفته و خاطره خود را در کنار این آبشار با شکوه، ثبت و ماندگار می کنند.

و چه تصاویر بی نظیری می توان در کنار خروش این آب و سرسبزی منطقه، رنگارنگی لباس ها و پایکوبی و پایکوبی اهالی خلق نمود!!!

پوشش گیاهی و جانوری منطقه

غنای گونه های گیاهی و جانوری اطراف آبشار سبب شده تا در سال 78 ، محیط پیرامون این آبشار به عنوان یک منطقه حفاظت شده در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.

دشت اطراف آبشار در فصل بهار مملو از لاله های واژگون، گُل های وحشی، گل های رنگارنگ ختمی و … می گردد. همچنین در میان بافت جنگلی اطراف آبشار، درختان زالزالک و نوعی زرشک به چشم می خورد. علاوه بر اینها، در فصل بهار، باغهای سیب سرخ و زرد اطراف با شکوفه ها و در تابستان با میوه های رنگین شان منطره ای دیدنیی را خلق می کنند.

در کنار پوشش جنگلی چشم نواز این منطقه، جانورانی چون خارپشت، خرس قهوه ای، بز و پازن، کفتار، رودک ، گرگ، شغال روباه معمولی و… نیز در این منطقه زندگی می کنند.

بهترین فصل سفر

به دلیل آب و هوای بسیار خنک منطقه، دیدن این آبشار در فصول گرم سال توصیه می گردد. طبیعت منطقه در فصل بهار دیدنی ترین لباسش را به تن می نماید. به هنگام رویش لاله های واژگون، در کنار این آبشار یکی از کم نظیرترین چشم انداز ها را شاهد خواهید بود.

آبشار مارگون مقصد مناسبی برای فرار از گرمای تابستان است. با وجود اینکه جلوه های یخی این آبشار بسیار دیدنی است اما در سرمای زمستان به خاطر بارش برف راستا این آبشار و روستاهای اطراف مسدود می گردد و دسترسی به آبشار تقریبا ناممکن است.

زیبایی این آبشار در فصل زمستان کوهنوردان و علاقه مندان به سفرهای زمستانی را شیفته خود کرده است. یخ زدن آب آبشار و سفید پوش شدن زمین از برف زیبای زمستانی، جلوه بی نظیری به طبیعت مارگون می بخشد و زیبایی این تابلوی باشکوه طبیعت، سرمای زمستان را برای گردشگران دلنشین و گرم می نماید.

اقامت در کنار آبشار مارگون

برای دیدن این آبشار می توانید در شهر سپیدان در 150 کیلومتری آبشار و یا شهر اردکان در 50 کیلومتری آبشار اقامت داشته باشید. اگر علاقه مند به کمپینگ در طبیعت هستید، می توانید چادرتان را هر جا که بخواهید برپا کنید و شبی را در طبیعت بگذرانید.

منبع: الی گشت

به "مارگون، پیچ و خمی از اسرار و زیبایی ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مارگون، پیچ و خمی از اسرار و زیبایی ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید