بازی Manor Lords چیست و چگونه یک شبه استیم را قرق کرد؟

به گزارش وبلاگ نازنین، اگر شما از طرفداران سبک استراتژی باشید قطعاً با بازی منر لردز (Manor Lords) آشنایی دارید. این بازی ماه گذشته عرضه شد و از زمان عرضه توانست موفقیت بسیار زیادی کسب کند. نکته جالب اینجاست که منر لردز در حالت دسترسی اولیه است و با این حال توانسته توجه طرفداران سبک استراتژی را به خود جلب بکند.

بازی Manor Lords چیست و چگونه یک شبه استیم را قرق کرد؟

بازی منر لردز از طریق شرکت Slavic Magic ساخته شده و در سبک استراتژی همزمان است. نکته اصلی در مورد منر لردز این است که برخلاف عناوینی مثل عصر امپراطوری (Age of Empires) با هر دور بازی شما از اول آن را آغاز نمی کنید و در اصل شما یک روند شهر سازی را ادامه می دهید. حال نکته اینجاست که عناوین شهر سازی بسیار زیادی در این مدت وجود داشتند پس چرا منر لردز توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است؟

در این متن ما قصد داریم تا به نقاط مثبت منر لردز اشاره کنیم. این متن یک نقد کامل از بازی نیست مخصوصاً اینکه این بازی همچنان در شرایط دسترسی اولیه قرار داشته و بسیاری از امکانات آن بسته است ولی قرار است در مورد این که چرا منر لردز یک بازی خاص در سبک استراتژی است صحبت کنیم.

بازی منر لردز چیست؟

همانطور که گفتیم منر لردز یک بازی در سبک استراتژی همزمان است که شما باید در آن یک شهر ساخته و آن را توسعه دهید. نکته اینجاست که منر لردز فقط در سبک شهرسازی نبوده و در آن مبارزه هم وجود دارد. در نتیجه بازی اصلاً خسته کننده نبوده و شما به طور دائم در پی توسعه بازی و شهر خود هستید.

در ابتدای بازی شما باید شهر و نماد شهر خود را تشکیل دهید. سپس مانند هر عنوان استراتژی شبیه سازی شهر دیگر، باید تلاش کنید تا این شهر را از مرحله صفر به توسعه و گستردگی برسانید. حال بحث اصلی اینجاست که در این بازی چندین عنصر مهم وجود دارد که آن را نسبت به عناوین شهر سازی دیگر متمایز می کند.

اول اینکه بازی منر لردز در سبک مدیوال (Medieval) است. در نتیجه شما با یک دنیای قدیمی و مجذوب کننده روبرو هستید و همینطور اینکه محدودیت های خاصی در آن وجود دارد. دوم اینکه شرکت سازنده تلاش کرده تا از عنصر مبارزه هم در این بازی استفاده کند. در نتیجه نه تنها اقتصاد شما در منر لردز اهمیت دارد بلکه باید تلاش کنید تا در زمینه مبارزه نیز قوی باشید تا بازی را راحت تر جلو ببرید.

روند بازی منر لردز چگونه است؟

در ابتدای بازی شما با یک قسمت شخصی سازی روبرو هستید. در این قسمت نه تنها شما می توانید تنظیمات اولیه بازی را تغییر دهید بلکه می توانید یک سناریو انتخاب کنید. در اصل شرکت سازنده به کاربر آزادی عمل زیادی قرار داده تا کاربر بتواند سناریو و روند کلی بازی را خودش انتخاب کند. در این بازی سه سناریو مختلف وجود دارد که هر کدام هم روند خاصی را در پیش دارند:

  • رشد تا رفاه (Rise to Prosperity): در این حالت تمرکز بازی روی شهرسازی است. در نتیجه جنگ و مبارزه خاصی در آن وجود نداشته و شما باید با آرامش شهر خود را بسازید. در این حالت هیچ استرسی وجود ندارد. در نتیجه شما می توانید به راحتی روی اقتصاد شهر خود تمرکز کنید و محل استقرار خود را توسعه دهید.
  • بازگردانی آرامش (Restoring Peace): این حالت در اصل بازی را به شکل متعادل به شما ارائه می دهد. در بازگردانی آرامش شما با یک دنیایی روبرو هستید که چندین مسئول ظالم دارد و شخصیت شما باید یک شهر را توسعه داده تا آماده مبارزه با آن ها بشود. نکته اینجاست که در این حالت شما نگران حمله دشمن نباید باشید. در اصل این حالت نیز بسیار آرام و بدون استرس است ولی عنصر مبارزه را دارد. این عنصر مبارزه را شما خودتان فعال می کنید و در نتیجه با یک تجربه جالب روبرو هستید.
  • در مرز فروپاشی (On the Edge): این حالت کمی با دو حالت قبلی تفاوت دارد. برخلاف دو حالت قبلی دشمنان در پی نابودی شهر شما هستند. در نتیجه شما نه تنها باید استراتژی خوبی داشته باشید بلکه باید هوشمند عمل کنید و سرعت عمل بالایی هم داشته باشید. به دلیل اینکه دشمنانتان در پی نابودی و حمله به شهر شما هستند و باید تلاش کنید یک سیستم دفاعی بسیار قدرتمند طراحی کنید.

همین سه سناریو به شما نشان می دهد که با دریافت منر لردز شما با 3 بازی مختلف روبرو هستید. به دلیل اینکه نه تنها گیم پلی بازی با این سه سناریو تغییر می کند بلکه روند پیشرفت آن نیز به طور کامل تغییر خواهد کرد. پس بازی منر لردز قابلیت تجربه چندین باره را دارد و همینطور اینکه با انتخاب یک سناریوی تازه شما با یک بازی کاملاً نو و یک تجربه تازه روبرو هستید.

پس از انتخاب سناریو شما باید با توجه به روندی که دارد پیش بروید. به جز حالت اول، در بقیه موارد هدف اصلی ما ساخت یک ارتش قدرتمند است تا به مبارزه بروید. بحث اصلی اینجاست که چیزی که این بازی را نسبت به دیگر رقبای شهرسازی متمایز کرده است همین سناریوها و عنصر مبارزه است. در نتیجه اگر در پی تجربه واقعی منر لردز هستید بهتر است حالت دوم یا سوم را انتخاب کنید.

گیم پلی بازی منر لردز چگونه است؟

اگر شما با سبک استراتژی آشنا باشید، روند کلی منر لردز را می دانید. در ابتدا در شهر شما هیچ چیزی وجود ندارد و با پیشرفت و توسعه توسعه پیدا می کند. با توسعه نیازهای افراد شما نیز بیشتر شده و این چرخه همچنان ادامه دارد. بحث اصلی اینجاست که این روند در بازی های دیگر هم وجود دارد ولی چرا منر لردز فرق دارد؟

منر لردز به شکل ترکیبی عمل کرده است. این بازی به میزان عناوین عصر امپراطوری سریع نیست ولی از طرفی به میزان بازی های شهرسازی دیگر هم کُند نیست. در نتیجه شما با یک تعادل میان سرعت و پیشرفت روبرو هستید که این بازی را به شدت مجذوب کننده کرده است. مخصوصاً اینکه اگر هدف شما ساخت یک ارتش برای مبارزه و دفاع باشد، روند بازی بسیار جالب می شود.

کارت آس بازی منر لردز

شاخصه ای که در گیم پلی منر لردز به طور کامل این بازی را از رقبا جدا می کند، قابلیت سوم شخص است. نکته جالب در مورد این بازی این است که با فشردن یک دکمه این بازی به شکل سوم شخص در آمده و شما با یک کرکتر پیشفرض در دنیای بازی به گشت و گذار خواهید پرداخت. شاید اگر شما از طرفداران استراتژی نباشید، این نکته چندان جالب به نظر نرسد ولی از دیدگاه طرفداران استراتژی و بازی سازی اهمیت زیادی دارد.

همواره در دنیای استراتژی طرفداران می خواستند در شهر خود قدم بزنند. حال در این بازی این افراد می توانند این کار را بکنند و شهر پویای خود را از نزدیک ببینند. نکته جالب اینجاست که از دیدگاه بازی سازی منر لردز نکات بسیار جالبی دارد. دقت کنید که در حالت سوم شخص شما با یک شهر از پیش طراحی شده روبرو نیستید بلکه با شهری روبرو هستید که خودتان طراحی کردید و می توانید در آن به گشت و گذار بپردازید. به نوعی دنیای بازی سوم شخص را شما به شکل استراتژی خودتان طراحی کردید و حتی در مبارزات نیز می توانید از حالت سوم شخص استفاده کنید که بسیار جالب است.

این حالت سوم شخص را می توان فاکتور اصلی متمایز کننده این بازی از رقبا دانست. به دلیل اینکه حالت سوم شخص بازی را وارد یک دنیای تازهی کرده و سبک این بازی را نیز جالب و البته گیج کننده می کند. چیزی که باید توجه کنید این است که منر لردز یک بازی سوم شخص نیست و به نوعی نمی توان گفت سبک اصلی آن سوم شخص است. در نتیجه مسائل بسیاری دارد اما چیزی که آن را مجذوب کننده کرده است همین است که شما یک بازی استراتژی را می توانید در قابل سوم شخص تجربه کنید.

موارد دیگر مجذوب کننده بازی منر لردز

مانند هر بازی دیگری منر لردز چندین فاکتور دیگر هم دارد که آن را مجذوب کننده کرده است. برای مثال شما با یک سیستم مالی قوی ولی نه چندان سختگیر روبرو هستید. درنتیجه پیشرفت در این بازی کار چندان سختی نیست و اگر با سبک استراتژی آشنایی داشته باشید، به راحتی می توانید شهر خود را توسعه دهید.

موسیقی بازی نیز بسیار قوی است و نمی گذارد حوصله شما سر برود. همینطور اینکه سیستم قانون گزاری نیز در این بازی وجود دارد ولی بحث اینجاست که بسیاری از امکانات آن در حالت دسترسی اولیه بسته است. به همین دلیل است که نمی توان یک نقد کامل از این بازی را به راحتی منتشر کرد ولی از لحاظ استراتژی بازی منر لردز یک عنوان بسیار کامل است.

حرف آخر

در دنیای استراتژی تنوع بسیار کم است. به این شکل که این سبک نقاط ثبات خود را پیدا کرده و به آن ها پایبند است. در نتیجه شما با چند دسته بازی مختلف روبرو هستید که باید از میان آن ها سبک مورد علاقه خود را انتخاب کرده و به تجربه آن بپردازید. حال بحث اینجاست که اگر شما تلفیقی از این دسته بندی ها را بخواهید، بازی منر لردز برای شماست.

منر لردز خود را محدود به یک حالت و سبک نکرده و در اصل تمام تلاش خود را کرده که در چارچوب بسته سبک استراتژی خلاقانه عمل کند. شرکت سازنده از عناصر مختلفی استفاده کرده تا این بازی یک عنوان استراتژی معمولی نباشد و عملکرد بسیار خوبی هم داشته است. مخصوصاً اینکه افزودن بخش مبارزه و سوم شخص باعث شده که منر لردز یک بازی کاملاً متفاوت و در عین حال آشنا برای طرفداران سبک استراتژی باشد.

چیزی که باید در نظر داشته باشید بازی منر لردز در حالت دسترسی اولیه است. در نتیجه نه تنها این بازی اصلاً کامل نیست بلکه مسائل بسیار زیادی هم دارد. مسائلی که باعث می شود تجربه بازی گاهی اوقات بسیار سخت شود ولی بحث اصلی اینجاست که همه این مسائل با توجه به اینکه این بازی در شرایط دسترسی اولیه است قابل بخشش است. همینطور اینکه می توان امید داشت که شرکت سازنده این بازی را تا زمان عرضه بهتر خواهد کرد و آن را به کامل ترین حالت ممکن عرضه خواهد کرد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "بازی Manor Lords چیست و چگونه یک شبه استیم را قرق کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی Manor Lords چیست و چگونه یک شبه استیم را قرق کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید