تعداد آثار ثبتی استان یزد به دو هزار اثر می رسد

به گزارش وبلاگ نازنین، استان یزد یکی از استان های تاریخی ایران است که تا به امروز هزار و 701 اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی باارزش را در خود جای داده است .

تعداد آثار ثبتی استان یزد به دو هزار اثر می رسد

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد خاطرنشان کرد:

تا انتهای سال 96 بیش از 300 پرونده ثبتی در چهار حوزه طبیعی، غیرمنقول، ناملموس، منقول تهیه و تدوین خواهد شد که با ثبت آن ها در لیست آثار ملی کشور، تعداد آثار ثبتی استان یزد به دو هزار اثر می رسد.

به گزارش ایران اکونومیست؛ ساشا ریاحی مقدم در این باره توضیح داد:

معاونت میراث فرهنگی استان یزد طی دو سال گذشته رتبه نخست را در تعداد آثار فرهنگی ثبت شده در کشور به خود اختصاص داده است.

ریاحی مقدم ابراز امیدواری کرد تا خاتمه امسال بیش از 300 پرونده ثبتی دیگر در واحد ثبت میراث فرهنگی استان یزد تهیه و جهت آنالیز به سازمان میراث فرهنگی ارسال گردد.

این مقام مسئول در مورد جایگاه استان یزد در تعداد آثار ثبت شده، خاطرنشان کرد:

یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی مطالعه و آنالیز پیرامون آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آن ها در لیست آثار ملی و آنالیز و شناسایی آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی دارای ارزش و بعلاوه تهیه شناسنامه های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیرمنقول تاریخی - فرهنگی، بافت های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در لیست آثار ملی است .

وی در مورد میراث طبیعی عنوان نمود:

منظور از میراث طبیعی محدوده های جغرافیایی طبیعی و منطقه ها خاصی از استان است که به دلیل کیفیت ویژه فیزیکی و زیست شناسی، چشم اندازهای طبیعی زیبا و کم نظیر، محوطه های طبیعی - تاریخی، پدیده ها و نمونه های ارزشمند گیاهی و جانوری و زیستگاه های آن ها را ایجاد نموده و بنابراین تحت حفاظت و بهره برداری پایدار قرار می گیرند.

ریاحی مقدم در مورد میراث منقول استان اضافه کرد:

اموال منقول فرهنگی، تاریخی به اشیایی گفته می گردد که قابلیت حمل و جابه جایی داشته باشد. این اشیا اعم از مذهبی یا غیر مذهبی باید به لحاظ باستان شناسی ماقبل تاریخی، ادبی، هنری یا علمی اهمیت داشته باشد.

وی بعلاوه تشریح کرد:

کلیه آداب و رسوم، بازی های محلی، رشته ها و فنون مختلف صنایع دستی و سنتی، مراسم خاص مذهبی و غیرمذهبی که در گذشته انجام می شده و در معرض خطر فراموشی هستند یا در حال حاضر به شکل سنتی انجام می گیرند؛ نیز در این حوزه میراث ناملموس آنالیز می شوند.

به گفته سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، کلیه بناهای تاریخی اعم از خانه ها، سایت های تاریخی، بافت ها، تپه ها و محوطه هایی که به لحاظ معماری و نوع مصالح و قدمت حائز اهمیت است؛ نیز در حوزه میراث نامنقول آنالیز می شوند.

لازم به ذکر است اولین بنای ثبت شده در استان یزد گنبد عالی شهرستان ابرکوه است که در سال 1312 و به وسیله آندره گدار ثبت شده است.

منبع: کجارو / iraneconomist.com

به "تعداد آثار ثبتی استان یزد به دو هزار اثر می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد آثار ثبتی استان یزد به دو هزار اثر می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید