توجه به مسائل زیست محیطی در احداث آزادراه شرق اصفهان

به گزارش وبلاگ نازنین، خبرنگاران/اصفهان مجری کل طرح های زیربنایی استان اصفهان گفت: همواره بر حفظ محیط زیست تاکید دارم و حاضر به توسعه به هر قیمتی نیستم که در پروژه آزادراه شرق اصفهان موضوعات توسعه پایدار و مسائل زیست محیطی در اولویت قرار داشته است.

توجه به مسائل زیست محیطی در احداث آزادراه شرق اصفهان

علیرضا صلواتی در گفت وگو با وبلاگ نازنین، با اشاره به اینکه قطعه سوم آزادراه شرق اصفهان با دو چالش بزرگ روبرو بود، اظهار کرد: این پروژه 20 سال متوقف بود، زیرا از پارک ملی کلاه قاضی عبور می کرد. با توجه به اینکه این پارک از اراضی محیط زیست است و یکی از تاکیداتم حفظ محیط زیست بوده و حاضر به توسعه به هر قیمتی نیستم و حتما باید موضوعات توسعه پایدار را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در پروژه های توسعه ای غیر از جنبه های اقتصای باید جنبه های اجتماعی و محیط زیست را هم در نظر بگیریم، شرح داد: در این راستا جلسات متعددی با مسئولان محیط زیست داشتیم تا به یک ادبیات مشترک برسیم، قرار نیست با ایجاد آزادراه حیات وحش را تحت الشعاع قرار دهیم و یا در موضوعات ژنتیک آن ها را اختلال ایجاد کنیم. سعی کرده ایم آزادراه شرق با کمترین عوارض محیط زیست باشد و با بررسی ها و اقدامات صورت گرفته 90 درصد این چالش ها را مرتفع کرده ایم.

مجری کل طرح های زیربنایی استان اصفهان با بیان اینکه قطعه 3 آزادراه شرق اصفهان را سال آینده باید به بهره برداری برسانیم، گفت: پروژه ای که حداقل چهار سال زمان نیاز دارد و با توجه به ارتباطاتی که داریم در تلاشیم این پروژه کمتر از 2 سال به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه قطعه 3 آزادراه شرق بهمن ماه سال 98 شروع شد، اما با تعطیلات کرونا روبرو شدیم، افزود: در حال حاضر به روش های مختلف، پیمانکاران پل ها و مسیرها به صورت موازی در دو شیفت صبح و عصر کار را پیش می برند.

صلواتی با بیان اینکه در ادامه عبور از رودخانه زاینده رود، بحث کشاورزان شرق، احداث و معماری پل ها وجود دارد، گفت: قرار نیست آزادراه بدون هویت ایجاد کنیم و باید بعد از احداث راه، نمادی از آن در ذهن باشد، باید توجه داشت آزادراهی که نمادهای خاص خود را دارد به هویت بخشی راه ها کمک می کند، موضوعی که کمتر به آن توجه شده و بیشتر مبدا تا مقصد مورد توجه است.

وی با بیان اینکه آزادراه ها باید نمادمحور باشد و در کنار روح انسانی حیات بخش محیط پیرامون خود باشد و قرار نیست با آن موانعی ایجادکنیم، اظهار کرد: می دانیم دسترسی به آزادراه ها محدودیت ایجاد می کند، اما باید چه کرد تا به حداقل ممکن برسد؟ این نگاه ها به نمادبخشی و ایجاد هویت کمک خواهد کرد و موجب می شود آزادراه ها متفاوت تر شود و امیدواریم این تفکر را در مشاورین ایجاد کنیم و قرار نیست صرفا پل، خاکبرداری انجام دهند و 10 متر خاکریزی شود که ارتباط قطع شود، پروژه ها نباید شکافنده باشد و باید ارتباط ایجاد کنیم.

مجری کل طرح های زیربنایی استان اصفهان با تاکید بر اینکه نگاه ما به توسعه مخرب بوده و متاسفانه بدسابقه هستیم، افزود: نه تنها در راه بلکه در حوزه های مختلف مانند سدسازی و دیگر موارد خلاء توجه به جنبه های زیست محیطی در بین متخصصین مهندسین مشاور در وزارت خانه ها وجود دارد.

صلواتی با بیان اینکه قرار نیست پروژه زیست محیطی فرمالیته باشد، گفت: پیش از این مشاورین بی توجه بودند برای همین بعضا جاده را آب می برد. نگاه اول باید محیط زیست باشد و بعد توسعه در نظر گرفته شود. سخت گیری های بی جا مانع توسعه بوده و در اصل به محیط زیست توجه نمی شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "توجه به مسائل زیست محیطی در احداث آزادراه شرق اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجه به مسائل زیست محیطی در احداث آزادراه شرق اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید