راهنمای کامل نگهداری از گیاه ساکیولنت در خانه

به گزارش وبلاگ نازنین، پرورش دادن و نگهداری از گیاهان ساکیولنت موسوم به گیاهان گوشتی، روش خوبی برای آشنایی با باغبانی و نگهداری از گل ها و گیاهان است. ساکیولنت ها به راحتی رشد می نمایند و شرایط نگهداری از آن ها بسیار راحت است. اگر دوست دارید نگهداری از گل ها و گیاهان آپارتمانی را آغاز کنید، ساکیولنت برترین انتخاب است. پس در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا در خصوص این گیاهان مجذوب کننده و متنوع، بیشتر بخوانید.

راهنمای کامل نگهداری از گیاه ساکیولنت در خانه

ساکیولنت چیست؟

در گیاه شناسی، گیاه ساکیولنت یا گیاه گوشتی به آن دسته از گیاهانی می گویند که بخشی از آن ها ضخیم تر، گوشتی تر است. این گیاه می تواند آب را داخل اندام های خود حفظ کند و در شرایطی که محیط یا خاک گلدان خشک است، دوام بیشتری داشته باشد. کلمه ساکیولنت از یک کلمه لاتین به نام sucus گرفته شده که به معنای آب یا شیره گیاه است.

گیاهان گوشتی یا ساکیولنت ها آب را در اندام های مختلف خود مثلا برگ ها یا ساقه ها نگه می دارند. مقدار آب موجود در اندام های برخی از گیاهان گوشتی به 90 تا 95 درصد هم می رسد. گاهی اوقات این آب ممکن است در ریشه های یا اندام هایی از گیاه که زیر خاک قرار دارند جمع گردد.

ساکیولنت ها را معمولا به عنوان گیاه زینتی نگهداری می نمایند چون این گیاه انواع بسیار متفاوت و متنوعی دارد. ظاهر برخی از انواع ساکیولنت ها بسیار عجیب و خاص است. یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث محبوبیت ساکیولنت ها شده، توانایی آن ها در دوام آوردن در شرایط سخت و امکان نگهداری از آن ها با میزان کمی مراقبت است.

ساکیولنت ها بسیار متنوع اند. رنگ ها و شکل های متعدد این گیاه باعث شده که یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی باشند. انواع این گیاه را با رنگ های مختلف می توانید متناسب با دکوراسیون اتاق و خانه خود، در کنار هم بکارید.

نکاتی که در خصوص نگهداری از ساکیولنت باید بدانید

ساکیولنت ها از برترین گیاهان آپارتمانی به خصوص برای کسانی هستند که تجربه زیادی در نگهداری از گل و گیاه ندارند. نگهداری از آن ها تقریبا هیچ زحمتی ندارد. با وجود این، برخی نکات را باید در خصوص شرایط نگهداری از ساکیولنت بدانید تا در نگهداری از آن پیروز باشید.

تامین نور کافی

ساکیولنت ها از دسته گیاهانی هستند که نور بیشتر را دوست دارند. بسته به نوع ساکیولنتی که می خرید، گیاه شما باید در طول روز شش ساعت نور آفتاب بگیرد. یکی از مهم ترین نکته هایی که باید در خصوص نور این گیاهان بدانید این است که ساکیولنت کوچک و تازه، ممکن است در معرض تابش شدید آفتاب، دچار سوختگی گردد. به همین علت این گیاهان تازه را باید کم کم با نور مستقیم آفتاب آشنا کنید.

ابتدا آن ها را پشت پرده های نازک نگهداری کنید و بعد کم کم به سمت نور بیشتر راهنمایی کنید. در تابستان اگر فکر می کنید که نور آفتاب خیلی شدید است، گیاه را در جایی قرار دهید که نور کمتری بگیرد یا در ساعاتی آن را در نور قرار دهید که از تابش شدید آفتاب فاصله گرفته باشد. مثلا صبح یا عصر گیاه را در نور آفتاب بگذارید و سر ظهر آن را در جای دیگری قرار دهید تا کمتر نور مستقیم آفتاب به آن بتابد.

چرخاندن مرتب گیاه ساکیولنت

ساکیولنت ها نور مستقیم آفتاب را دوست دارند. به همین علت اگر یک گیاه ساکیولنت را همواره در یک حالت قرار دهید، بخشی از گیاه دائما نور می گیرد و بخش دیگر در سایه می ماند. این شرایط باعث می گردد که گیاه به سمت آفتاب بیشتر رشد کند و حالت متقارن خود را از دست بدهد.

چون ساکیولنت ها تمایل دارند که به سمت آفتاب رشد نمایند، برای حفظ تقارن گیاه مرتب آن را بچرخانید تا تمام قسمت های گیاه نور بگیرد. البته منظورمان از مرتب چرخاندن این نیست که روزی چند بار و چند ساعت یک بار، گلدان را بچرخانید. اگر هر چند روز یک بار جهت گلدان را عوض کنید کافی است.

آب دادن متناسب با فصل

گیاهان ساکیولنت و در مجموع بسیاری از گیاهان آپارتمانی وقتی در دوره رشد خود قرار دارند، به انرژی و آب بیشتری احتیاج دارند. در فصل های بهار و تابستان، گیاهان در حال رشد بیشتر هستند و در نتیجه به آب بیشتری احتیاج دارند. اما در پاییز و زمستان، رشد گیاه معمولا کند یا متوقف می گردد. در این فصل لازم نیست که به مقدار تابستان، به گیاه آب بدهید.

بهترن زمان برای آب دادن به ساکیولنت وقتی است که 4 تا 5 سانتیمتر از خاک سطح گلدان خشک شده باشد. آب دادن بیش از مقدار به گیاه باعث از بین رفتن آن می گردد پس مطمئن شوید که بین هر بار آب دهی، خاک گلدان خشک شده باشد. یکی از مسائلی که باعث از بین رفتن این گیاهان می گردد، آب دادن زیاد در فصل پاییز و زمستان است. پس متناسب با فصل، میزان آب دادن به ساکیولنت را تغییر دهید.

مراقبت در زمستان

برخی از افراد گیاهان آپارتمانی خود را در فصل های گرم و معتدل سال به فضای باز منتقل می نمایند. این کار برای بسیاری از گیاهان آپارتمانی به خصوص انواع ساکیولنت فکر خوبی است چون در این فصل می توانند حسابی از تابش نور مستقیم خورشید استفاده نمایند.

بیشتر انواع ساکیولنت ها نسبت به سرما حساس اند. به همین علت با شروع فصل سرما باید گلدان ها را به فضای گرم تر منتقل کنید. در برترین حالت، بهتر است که گلدان های خود را به داخل یک گلخانه منتقل کنید. اما اگر برایتان امکان پذیر نیست، فضای داخلی خانه هم مناسب است.

اگر در خانه جای کافی برای آن ها ندارید، می توانید فضایی شبیه گلخانه را در فضای بیرون برای گلدان ها ایجاد کنید. فقط مراقب باشید که رطوبت داخل این فضا در شب های سرد زمستان، یخ نزند.

آبیاری کردن مستقیم خاک

برای آب دادن به گلدان های ساکیلونت، حتما آب را مستقیم روی خاک بریزید. گلدان را تا جایی آب بریزید که آب اضافی از سوراخ زیر گلدان خارج گردد. برای آب دادن به ساکیولنت از بطری های اسپری استفاده نکنید. پاشیدن آب روی برگ های ساکیولنت ها می تواند مسائل متعددی برای گیاه ایجاد کند. از جمله اینکه ممکن است باعث کپک زدگی برگ های گیاه گردد. علاوه بر این، ریشه گیاه هم شنماینده و ضعیف می گردد.

روش دیگری هم برای آب دادن به گلدان های ساکیولنت وجود دارد. در این روش می توانید یک سینی آب با کمی ارتفاع، فراهم کنید و سپس گلدان ها را داخل این سینی بگذارید. آب مورد احتیاج گیاه به وسیله سوراخ زیر گلدان، وارد خاک می گردد و سپس به سمت ریشه ها می رود. وقتی سطح خاک گلدان ها مرطوب شد، می توانید گلدان ها را از داخل سینی خارج کنید.

تمیز نگه داشتن گیاه

گل ها و گیاهانی که در خانه نگهداری می کنیم، به مرور زمان گرد و غبار می گیرند. شاید تعجب کنید ولی این گرد و غبار می تواند مانع رشد گیاه گردد. یکی از دلایل این مساله این است که گرد و غبار روی برگ ها باعث می گردد که گیاه به مقدار کافی نور نگیرد.

برای پیشگیری از این مشکل، با یک دستمال مرطوب، روی برگ ها را تمیز کنید. برای اینکه بتوانید جاهایی که دستمال نمی رسد تمیز کنید، می توانید از قلموهای نرم بهره ببرید. حواستان باشد که برگ های گیاه را خیس نکنید. فقط با دستمالی که کمی رطوبت دارد، آن را تمیز کنید.

دقت به زهکشی گلدان

گیاهان گوشتی دوست ندارند در محیط خیس بمانند. به همین علت مهم است که برای کاشتن این گیاه از گلدانی بهره ببرید که حتما زهکشی خوبی داشته باشد. انتهای گلدان باید سوراخ داشته باشد تا آب اضافی خارج گردد. خاک گلدان هم نباید سفت باشد. این خاک باید به مقدار کافی فضای خالی داشته باشد تا آب به راحتی از داخل گلدان عبور کند.

یکی از برترین انواع گلدان ها که می توانید برای کاشت و نگهداری ساکیولنت بهره ببرید، گلدان های سفالی است. این گلدان ها از همه طرف می توانند رطوبت خاک را جذب نمایند.

یکی دیگر از اشتباهاتی که افراد در نگهداری از ساکیولنت دارند این است که این گیاهان را داخل تراریوم یا گلدان های شیشه ای می کارند که هیچ راهی برای خروج آب اضافه ندارد. بهتر است که این گیاه را برای تراریوم انتخاب نکنید یا مطمئن شوید که حتما آب اضافی آن خارج می گردد.

استفاده از خاک مناسب

خاکی که گیاه ساکیولنت در آن می کارید، باید زهکشی خوبی داشته باشد. به همین علت خاکی که سفت باشد، خاک های معمولی گلدان و خاکی که از باغچه برمی دارید برای کاشت و نگهداری ساکیولنت مناسب نیست. برای کاشتن این گیاه از خاک مخصوص کاکتوس، خاک ترکیبی گلدان همراه با شن یا پرلیت بهره ببرید. ریشه های گیاه ساکیولنت بسیار حساس است. موقع تعویض گلدان مراقب ریشه ها باشید.

برای تعویض گلدان حتما کمی خاک گلدان را از کناره های گلدان فاصله دهید و دقت کنید که ریشه ها به گلدان نچسبیده باشند. بعد از برگرداندن گلدان و در آوردن گیاه، آن را با احتیاط داخل گلدان بزرگ تری بگذارید که از قبل کمی خاک داخل آن ریخته اید.

خلاص شدن از شر آفت ها

گیاهان ساکیولنت که در محیط داخل خانه نگهداری می کنید، معمولا به ندرت مورد حمله آفت ها و حشرات مزاحم قرار می گیرند. برخی از این آفت ها و حشره ها بیشتر از همه جذب گیاهانی می شوند که خاک بسیار خیس دارند و ریشه های آن ها در شرف پوسیدن است. برای اینکه این مشکل برای گیاه ایجاد نگردد، حتما مطمئن شوید که گلدان، زهکشی مناسب داشته باشد.

برای اینکه از شر نوزادان این حشرات و تخم هایی که گذاشته اند خلاص شوید، روی خاک الکل ایزوپروپیل 70 درصد اسپری کنید.

شپشک آردی یکی از رایج ترین آفت های ساکیولنت است. از مهم ترین دلایلی که باعث حمله شپشک آردی به گلدان می گردد می توان به آب دادن بیش ازحد و کود دادن بیش ازحد اشاره نمود. در صورتی که این آفت ها را در گیاه مشاهده کردید، آن را از سایر گلدان ها جدا کنید تا باعث انتشار آن در گلدان های دیگر نشوید.

کود دادن در تابستان

ساکیولنت ها به کود زیاد احتیاج ندارند. اما اگر دوست دارید که رشد بهتری داشته باشند می توانید در فصل بهار و تابستان به آن کمی کود بدهید. این دو فصل، دوره رشد گیاه است و ساکیولنت ها در این دو فصل از همواره فعال تر هستند.

مراقب باشید که بیش ازمقدار به گیاه کود ندهید. چون کود زیاد باعث رشد سریع ساکیولنت می گردد. این رشد سریع، در نهایت باعث ضعیف شدن گیاه می گردد. بعلاوه ممکن است تعداد برگ های گیاه، کاهش پیدا کند و کم پشت گردد.

انتخاب ساکیولنت مناسب

ساکیولنت ها انواع مختلفی دارند. همه انواع ساکیولنت برای نگهداری در فضای داخل خانه مناسب نیستند. اگر خانه ای دارید که نور کمی می گیرد، محیط زندگی شما برای نگهداری از بیشتر ساکیولنت ها مناسب نیست. سعی کنید مدل هایی را پیدا کنید که در نور میانه و کم هم دوام داشته باشند.

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث عدم پیروزیت در نگهداری از ساکیولنت می گردد، توجه نکردن به احتیاج گیاه و عدم تطابق آن با محیط خانه است. اگر از همان ابتدا نوع مناسبی را انتخاب کنید، معمولا دچار مشکل نمی شوید.

آب دادن با فاصله

ساکیولنت ها به آب زیاد احتیاج دارند ولی فاصله بین هر بار آب دادن، نباید کم باشد. در واقع باید به این گیاه زیاد آب بدهید اما فاصله بین هر بار آب دادن را بیشتر کنید. گلدان را کاملا از آب پر کنید تا جایی که آب اضافی از زیر آن خارج گردد. ساکیولنتی که در خانه نگهداری می گردد را نباید هر روز آبیاری کنید. بین هر بار آب دادن باید خاک گلدان خشک گردد.

دمای مناسب برای نگهداری ساکیولنت

در حالت کلی بیشتر گیاهان گوشتی و کاکتوس ها در دمای بین 5 تا 25 درجه رشد خوبی دارند. البته کمی اختلاف دما برای ساکیولنت ها مسئله ای ایجاد نمی کند. مثلا اگر دمای هوا کمی بیشتر از 25 درجه یا کمی کمتر از 5 درجه باشد، گیاه شما خراب نمی گردد.

اما تغییرات دمای بیشتر از 5 درجه می تواند مخرب باشد. برخی از مسائلی که به علت تغییر دما در گیاهان ایجاد می گردد، حل شدنی نیست و می تواند گیاه را به کلی نابود کند. پس موقع تغییر فصول و موقع جابه جا کردن گلدان و انتقال آن به فضای باز یا بسته، مراقب دمای هوا باشید.

در فصل هایی که دمای هوا تغییرات زیادی دارد مثلا در طول شب خیلی سرد می گردد، مراقب باشید که گیاه را در جای مناسب بگذارید.

جمع بندی

ساکیولنت از گیاهان آپارتمانی جذابی است که تنوع بسیار زیادی دارد. این گیاهان به نور زیاد احتیاج دارند پس باید خانه ای پرنور داشته باشید. این گیاه نگهداری راحتی دارد و برای تازه کارها هم مناسب است. اگر بتوانید نور کافی برای ساکیولنت را فراهم کنید می توانید از تنوع بی نظیر رنگ ها و مدل های این گیاه آپارتمانی زیبا در خانه خود لذت ببرید.

منبع: Succulentsandsunshine, Architecturaldigest

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای کامل نگهداری از گیاه ساکیولنت در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل نگهداری از گیاه ساکیولنت در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید