هر گوش دردی، عفونت گوش نیست

به گزارش وبلاگ نازنین، عفونت گوش پس از سرماخوردگی شایع ترین بیماری بچه ها است که سه چهارم بچه ها را پیش از آنکه به سه سالگی برسند لااقل یکبار مبتلا می کند. جهت آشنایی بیشتر با عفونت گوش و عوارض آن گفتگویی کرده ایم با دکتر بابک ساعدی، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران.

هر گوش دردی، عفونت گوش نیست

هر گوش دردی، عفونت گوش نیست

عفونت گوش در مصاحبه با دکتر بابک ساعدی

عفونت گوش پس از سرماخوردگی شایع ترین بیماری بچه ها است که سه چهارم بچه ها را پیش از آنکه به سه سالگی برسند لااقل یکبار مبتلا می کند. جهت آشنایی بیشتر با عفونت گوش و عوارض آن مصاحبهیی کرده ایم با دکتر بابک ساعدی، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران.

آقای دکتر! عفونت گوش با چه علامتی شروع می شود؟ گوش درد؟

بله. ولی هرگوش دردی را نباید مساوی با عفونت تلقی کنیم به علت اینکه 50 درصد دردهای گوش دردهای ارجاعی هستند که از قسمت های دیگر منتشر می شوند یا به تعبیری از هردو مریض، یک مریض که با گوش درد مراجعه می کند هیچ مسئله ای در خود گوش ندارد. ممکن است دندان درد داشته باشد یا درد از زوایای دیگری منتشر شده باشد و برای بیمار عارضه گوش درد را ایجاد کرده باشد.

چرا گوش عفونت می کند؟

شایع ترین عاملی که سبب عفونت گوش می شود عفونت های تنفسی قبلی است. بیشتر افراد در پی یک سرماخوردگی دچار گوش درد می شوند. گوش داخلی دارای بخشی به نام شیپوراستاش است که ارتباط گوش را با پشت بینی برقرار می کند. در پی عفونت های تنفسی و بسته شدن این ناحیه سایر میکروب ها اجازه رشد پیدا می کنند و به تعبیری ایجاد اوتیت مدیا یا عفونت گوش میانی می کنند.

چه علایمی دارد؟

در ابتدا فقط یک کیپ شدن گوش خواهد بود یعنی بیمار احساس می کند گوشش پر است. کم کم درد ایجاد می شود که این درد حالت ضربان دار و شدید خواهد داشت. از آنجا که بیشتر این افراد، عفونت تنفسی هم دارند همه علایم مربوط به آن را هم خواهند داشت. اگر بیماری پیشرفت کند ممکن است به آن سرگیجه هم اضافه شده و چنانچه ادامه پیدا کند خروج ترشحات خونی و چرکی را هم دارند. این مرحله یعنی اینکه پرده گوش پاره شده است. در این زمان کاهش شنوایی هم علامت بارزی خواهد بود.

علت اینکه بعضی از افراد به طور مکرر به عفونت گوش مبتلا می شوند، چیست؟

اگر بخواهم علت این عفونت ها را به صورت علمی پاسخ دهم باید برگردم به محل ارتباطی مجرای گوش با حلق. عدم تکامل این قسمت فرد را دایما به عفونت های مکرر مبتلا می کند. این مشکل را در بچه ها زیاد می بینیم چرا که پیش از بلوغ این بخش از گوش به خوبی کار نمی کند. به طور معمول از سنین دو سالگی به بعد بچه ها دچار عفونت مکرر گوش می شوند که باید علاوه بر بررسی گوش، لوزه ها را هم بررسی کرد. زیرا نشان داده شده که عامل مستعدکننده این امر و عدم کارکرد صحیح آن بخش از گوش، بزرگی لوزه سوم است. توصیه می کنم در این موارد حتما به پزشک مراجعه کنند تا لوزه ها بررسی شوند زیرا لوزه سوم از طریق مشاهده قابل رویت نیست و باید حتما رادیولوژی انجام شود.

به طور معمول عفونت گوش در چه سنی شایع است؟

ما اغلب گوش درد را بین شش ماهگی تا شش سالگی می بینیم. در این زمان است که ما عمده عفونت های گوش را داریم. پس از شش سالگی به علت بالغ شدن بخش شیپوراستاش، شدت عفونت ها کاهش پیدا می کند.

اگر یک فرد 30 سال به بالا به عفونت گوش مبتلا شود شما به چه چیزی شک می کنید؟

در این صورت لازم است گوش معاینه شود، آندوسکوپی سینوس و بینی برایش انجام می شود اگر مسئله ای در این نواحی نبود به خود عفونت گوش و مسایل درونی گوش شک می کنیم. در این موارد لوله های کوچکی را در داخل گوش تعبیه می کنیم که نقش شیپوراستاش را ایفا می کند و سبب می شود مشکل حل شود.

خیلی ها معتقدند که باید دایم گوش را شستشو داد یا جرم آن را خارج کرد. نظر شما چیست؟

ببینید، من همیشه این را می گویم که اگر گوش های ما نیاز به پاک کردن داشتند، خداوند یکی از اجزای بدن ما را شبیه گوش پاک کن می آفرید تا ما بتوانیم این کار را انجام دهیم. به طورعادی گوش ها نیازی به پاک کردن ندارند اما وقتی فردی دچار مشکل می شود، این مشکل به علت شرایط طبیعی نیست و به علت مشکلاتی است که گفتم. بنابراین در این موارد خاص نیاز به درمان وجود دارد. توجه داشته باشید عفونت های گوش خارجی به اضافه پارگی پرده گوش، آسیب مجرای گوش و خیلی مسایل دیگر به سبب دستکاری های زیاد گوش است.

آیا افرادی که پرده گوش شان پاره شده در معرض عفونت گوش میانی هستند؟

هرگونه پارگی پرده گوش که بیشتر از سه ماه باقی بماند، در دسته عفونت های مزمن گوش قرار می گیرد. عفونت مزمن گوش را هم با توجه به شدت آسیب به دسته های مختلفی طبقه بندی می کنیم. نوع شدید این عفونت نیاز به عمل جراحی سریع دارد. در غیر این صورت این عمل، عمل سریعی نخواهد بود اما با گذشت زمان، افراد دچار عفونت های مکرر می شوند و درمان آن جراحی و برطرف کردن عفونت در آن ناحیه و پیوند پرده گوش از طریق نسوج اطراف آن خواهد بود.

آیا استفاده از هندزفری یا هدفون گوشی های تلفن همراه یا ضبط و... برای گوش دادن موسیقی موجب عفونت گوش می شود؟

ما یک حدی برای شدت صدا داریم که آیا صدا به گوش آسیب می رساند یا خیر. ما تا حد 70 دسی بل (واحد اندازه گیری صدا) را مجاز می دانیم. هدفون ها و هندزفری ها شدت صوت را تا چندین برابر مجاز بالا می برند. اگر فردی بخواهد به صدای بلند گوش بدهد قطعا به گوش خود آسیب می رساند. در رابطه با ایجاد عفونت از طریق این وسایل هم باید بگویم اگر وسیله ای وارد مجرای گوش بشود فرد را مستعد عفونت گوش خارجی می کند. این مشکل را ما در افرادی که از سمعک های داخل گوشی استفاده می کنند بیشتر می بینیم.

عوارض عفونت گوش شامل چه مواردی است؟

عفونت در داخل گوش به خصوص در نوع شدید آن، یک عفونت پیشرونده است. پیشرفت این عفونت سبب دست اندازی به تمام نواحی اطراف گوش می شود. به نام مثال ما در اطراف گوش، مغز را داریم. پس اگر عفونت یا آبسه مغزی را در پی یک عفونت گوش دیدیم نباید تعجب کنیم. بخش های داخلی گوش هم در مجاورت گوش هستند که عفونت آنها شنوایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. مساله دیگر که باید به آن توجه شود این است که عصب ناحیه صورت از داخل گوش عبور می کند که فلج آن از جمله عوارض عفونت گوش است.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "هر گوش دردی، عفونت گوش نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر گوش دردی، عفونت گوش نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید