چند نکته برای خرید و نگهداری ماهی قرمز

به گزارش وبلاگ نازنین، تهران (پانا) - مسئول بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت بیماری کرونا ماهی قرمز را درگیر نمی کند.

چند نکته برای خرید و نگهداری ماهی قرمز

به گزارش ایسنا، پگاه رستمی با بیان اینکه ماهی قرمز عامل بیماری زای کرونا را دریافت نمی کند، گفت: تنها نگرانی موجود احتمال آلوده بودن آب و یا سطح بدن ماهی است که توصیه می گردد خانواده ها برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری کرونا از این طریق، هنگام خرید ماهی قرمز رعایت نکات بهداشتی را مورد توجه قرار دهند.

وی توضیح داد: ماهی ها می توانند ناقل مکانیکی بیماری و عامل انتقال دهنده غیرمستقیم کرونا به انسان باشند، لذا دست زدن به ماهی یا ظرف آب آلوده، می تواند کرونا ویروس را به انسان منتقل کند.

مسئول بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه سپس با اشاره به اینکه بعضی بیماری های مشترک از جمله بیماری های پوستی به وسیله تماس مستقیم با ماهی قرمز منتقل می گردد، به افراد توصیه کرد اگر سابقه بیماری پوستی و آلرژی دارند برای دست زدن به ماهی، ظروف نگهداری و آکواریوم حتماً از دستکش استفاده نمایند.

رستمی ادامه داد: بعلاوه توصیه می گردد خانواده ها بچه ها خود را از دست زدن و بازی کردن با ماهی باز دارند، زیرا ممکن است به وسیله دست زدن عوامل بیماری زای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل نمایند.

رستمی با بیان اینکه مراکز فروش مجاز و بهداشتی دارای لوازم شست وشو و ضدعفونی مناسب هستند، گفت: توصیه می گردد افراد ماهی قرمز را از مراکز مطمئن که ماهی را در شرایط مناسب نگهداری می نمایند، خریداری نموده و از خرید ماهی از دستفروش ها خودداری نمایند.

وی با بیان اینکه ماهی سالم باید دارای تحرک مناسب، شنای متعادل، پولک های شفاف و فاقد هرگونه ضایعه از قبیل زخم یا رنگ تیره باشد، مطرح کرد: علائمی مانند باله های خرده شده، وجود لکه های پنبه مانند و وجود لکه های تیره رنگ در دو طرف بدن و چشم های بیرون زده علت بر بیمار بودن ماهی است.

رستمی با تأکید بر اینکه برای تغذیه ماهیان قرمز بهتر است از غذاهای آماده در فروشگاه های عرضه ماهیان زینتی استفاده گردد، گفت: توصیه می گردد در صورت استفاده از آب شهری، آب مورد استفاده به مدت 24 ساعت در هوای آزاد قرار گیرد تا کلر موجود آن از بین برود.

وی با بیان اینکه ظرف نگهداری ماهی هم باید یک ظرف با دهانه باز(دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد، یادآور شد: برترین دمای آب نگهداری ماهیان زینتی نیز 22 تا 26 درجه سانتیگراد است.

رستمی با بیان اینکه برای ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی می توان از محلول نمک طعام سه درصد و یا پرمنگنات پتاسیم یا پرکلرین یا بتادین استفاده کرد، تاکید نمود: خانواده ها باید حتماً آب تعویض ماهی را مستقیماً در چاه فاضلاب تخلیه نموده و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه خودداری نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "چند نکته برای خرید و نگهداری ماهی قرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند نکته برای خرید و نگهداری ماهی قرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید