تعویض روکش مبل در خانه با 8 مرحله ساده و مقرون به صرفه

به گزارش وبلاگ نازنین، اگر یکی از مبل های شما قدیمی و روکش آن نخ نما شده است یا اگر در پی تغیر فضای داخلی خانه هستید، عوض کردن روکش مبل برترین کاری است که می توانید انجام دهید. با تعویض روکش مبل در خانه می توانید علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، کاملا بر اساس سلیقه خودتان یک مبل زیبا داشته باشید. امروز در خبرنگاران مگ قرار است با هم در 8 مرحله ساده یاد بگیریم چطور روکش مبل ها را عوض کنیم.

تعویض روکش مبل در خانه با 8 مرحله ساده و مقرون به صرفه

وسایل لازم برای تعویض روکش مبل

برای تعویض روکش مبل در خانه احتیاج به وسایلی دارید تا بتوانید روکش قبلی را جدا نموده و روکش تازه را نصب کنید. این وسایل را می توانید به راحتی و براساس فهرست زیر تهیه کنید؛

  • منگنه کش
  • دستگاه منگنه عظیم
  • پیچ گوشتی دو سو
  • انبر دست
  • قیچی عظیم و محکم
  • پارچه نو
  • دفتر و مداد
  • چرخ خیاطی (اختیاری)
  • بند و نوار (اختیاری)
  • چسب پارچه (اختیاری)

مراحل تعویض روکش مبل

تعویض روکش مبل یک کار تعمیراتی ساده نیست و باید برای آن موقع بگذارید، درباره آن تحقیق کنید و بعد از تهیه فهرست اقدامات لازم، کار را آغاز کنید. اینجا شما می توانید انجام همه این کارها را در 8 مرحله ساده یاد بگیرید و خودتان دست به کار شوید.

1. مبل را آنالیز کنید

برای اینکه بتوانید برترین بازسازی را داشته باشید باید بدانید جنس مواد اولیه ای که مبل از آن ها ساخته شده است از چیست. آیا چوب است؟ از چه نوع دکمه و یراق آلاتی روی آن استفاده شده است؟ آیا در امتداد درزها مفتول مسی یا بندهای نخی قابل مشاهده است؟ یادداشت برداری از این نکات و حتی عکس گرفتن از نحوه قرار گرفتن روکش قدیمی روی مبل می تواند به ما در بازسازی آن یاری کند.

2. پوشش زیر مبل را بردارید

بیشتر مبل ها در قسمت زیرین خود یک لایه پارچه ای سبک دارند که با اسم روکش گرد و غبار شناخته می شوند. این پارچه معمولا آخرین لایه ای است که به مبل وصل شده است پس باید اولین پارچه ای باشد که برای تعویض روکش از مبل جدا می گردد. با یاری منگنه کش سوزن های منگنه اطراف این پارچه را از چارچوب خارج کنید. اگر منگنه کش ندارید می توانید از موچین یا یک پیچ گوشتی دو سو بهره ببرید.

3. روکش گرد وغبار را جدا کنید

بعد از برداشتن این پارچه می توانید ببینید که قطعات داخلی مبل و پارچه روکش چطور به چارچوب متصل شده اند. ابتدا لایه بالایی پارچه که به پشت مبل وصل است را جدا کنید. در اینجا هم ضروری است که برای جدا کردن پارچه ازچارچوب از منگنه کش بهره ببرید. قبل از جدا کردن هر قطعه از مبل ضروری است عکس بگیرید تا بعدا بتوانید دقیق و بدون نقص قطعات را به هم وصل کنید. بعلاوه باید از محل وصل شدن پارچه به وسیله چسب و منگنه هم عکس بگیرید و اگر لازم بود درباره نحوه جدا کردن و وصل کردن آن یادداشت بردارید. مثلا اگر زیر نوارها قطعات مقوایی قرار داشته حتما یادداشت کنید تا در زمان اتصال مجدد نباید فراموش کنید.

4. پارچه تازه را برش داده و آماده کنید

برای میزان گیری و برش پارچه تازه می توانید از پارچه قدیمی روی مبل به اسم الگو بهره ببرید. بعلاوه می توانید از پارچه های غیر مبلی هم برای این کار بهره ببرید اما به یاد داشته باشید که پارچه های نازک زودتر سائیده می شوند. البته چسباندن پارچه ضخیم هم به چارچوب سخت تر از چسباندن پارچه های نازک است. شما باید پس از آنالیز تصمیم بگیرید چه نوع پارچه ای برای مبل مناسب است.

5. پارچه تازه را نصب کنید

با استفاده از عکس هایی که گرفته اید و یادداشت هایی که نوشته اید پارچه تازه را به چارچوب وصل کنید. ترتیب وصل کردن پارچه برعکسِ زمان باز کردن آن است. یعنی آخرین قسمتی که باز نموده بودید باید اولین جایی باشد که وصل می کنید. برای چسباندن پارچه می توانید از چسب تفنگی بهره ببرید. ضروری است در زمان چسباندن، پارچه را محکم بکشید تا پس از اتمام کار مبل شما ظاهری چروک نداشته باشد.

6. روکش گردوغبار را وصل کنید

آخرین مرحله از کار تعویض روکش مبل وصل کردن پوشش گردوغبار به زیر مبل است. این پارچه علاوه بر جلوگیری از ورود خاک به داخل چارچوب، از دیده شدن فضای داخلی مبل هم جلوگیری می نماید.

7. در صورت احتیاج یراق آلات را اضافه کنید

اگر مبل شما یراق آلاتی، مثل نوارهای گیپوری در قسمت اتصال پارچه و مبل، داشته است باید آن ها را تهیه نموده و به مبل وصل کنید. برای چسباندن آن هم می توانید از چسب پارچه بهره ببرید تا به راحتی به مبل وصل گردد.

8. روکش کوسن ها را عوض کنید

اگر کاناپه شما کوسن یا بالش پشتی جایگاه جداگانه دارد باید برای آن ها هم روکش تازه بدوزید. مثل همان کاری که برای مبل انجام دادید برای پشتی های جایگاه انجام دهید. روکش قدیمی را جدا کنید، از روی آن الگو بردارید و پارچه تازه را براساس آن بدوزید. سپس روکش تازه را روی کوسن و پشتی جایگاه بکشید تا مبل شما کاملا تازه گردد.

سخن آخر

تعویض روکش مبل در خانه می تواند هزینه های تغییر دکوراسیون را کاهش دهد. البته این کار احتیاج به زمان و دقت فراوان دارد. اگر به صورت منظم و برنامه ریزی شده پیش بروید و از هر مرحله یادداشت برداری کنید این کار به سادگی در یک روز قابل انجام است. بهتر است بعد از تعویض روکش مبل، رویه کوسن ها و بالش های آن را هم عوض کنید تا همه چیز نو و تازه گردد.

منبع: masterclass

منبع: دیجیکالا مگ

به "تعویض روکش مبل در خانه با 8 مرحله ساده و مقرون به صرفه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویض روکش مبل در خانه با 8 مرحله ساده و مقرون به صرفه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید