تهدیدی از جنس کرونا برای موز

به گزارش وبلاگ نازنین، همزمان با شیوع ویروس کرونا در دنیا، موز هم با آفت فوزاریوم دست و پنجه نرم می نماید که در مزارع کشت این میوه در سراسر دنیا شیوع پیدا نموده است.

تهدیدی از جنس کرونا برای موز

به گزارش وبلاگ نازنین از ایسنا، موز نخستین محصول دنیای شده دنیای مدرن و همچنان میوه صادراتی شماره یک در دنیا است.

با این حال تجارت موز که حدود 130 سال پیش شروع شد، اکنون به نماد شنمایندگی دنیای سازی تبدیل شده است.

آفت فوزاریوم ویلت در مزارع موز سراسر دنیا شیوع پیدا نموده است. نوعی از این آفت که به TR4 معروف است، نخستین بار دو دهه پیش در تایوان شناسایی شد و سپس به سراسر آسیا و سپس خاورمیانه و آفریقا شیوع پیدا کرد تا این که انتها اواخر سال گذشته به سرزمین های موز آمریکایی جنوبی رسید و در کلمبیا شناسایی شد.

طبق اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، این آفت یکی از مخرب ترین آفتهای گیاهی است و تدابیر امنیت زیستی از جمله قرنطینه مزارع برای مقابله با شیوع این آفت توصیه شده است. برای این آفت هم مانند کووید 19 هنوز راه حلی پیدا نشده است. به محض این که خاک به این آفت آلوده می گردد، دیگری امیدی به ریشه کنی آن وجود ندارد و تنها راه، رها کردن زمین است.

صنعت موز آمریکای لاتین به همراه کارائیب کوشش می نماید خود را با تهدید فوزاریوم وفق دهد و برای این منظور از تدابیر مشابه برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می نماید.

به گفته خوان خوزه پونس، هماهنگ نماینده اتحادیه های موز اکوادور، این صنعت در حال وفق دادن خود با تهدید فوزاریم است و تدابیر محفاظتی مشابهی که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بکار بسته می گردد را بکار می گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: 8000 فراورینماینده اکوادور ناچارند بهره وری و عملکرد بهتری در مورد کنترل های امنیت زیستی داشته باشند تا دوام آینده خود را تضمین نمایند.

در واقعیت تجارت موز پیش از ورود آفت TR4 به آمریکای لاتین که به همراه کارائیب بیش از سه چهارم از صادرات موز دنیا را به خود اختصاص داده است، با چالش روبرو شده بود.

به گفته پاسکال لیو، اقتصاددان ارشد فائو و هماهنگ نماینده مجمع موز دنیا، اکنون که بیماری کووید 19 هم شیوع پیدا نموده hsj، این صنعت واقعا در یک نقطه تحول قرار گرفته است.

صنعت موز چندی است که از عوامل متعدد شامل تغییرات جوی، تخریب محیط زیست، قدرت فروشگاهها در دیکته کردن قیمتها و رشد فشار برای بهبود بسیاری از کارگران تحت فشار قرار گرفته است. اکوادور به عنوان بزرگترین صادرنماینده موز دنیا در مرکز این چالش قرار گرفته است. این کشور سال گذشته عامل صادرات یک سوم از 20 میلیون تن موز در عرصه دنیای بود. ارزش این میوه برای اکوادور بیشتر از صنعت نفت است و صنعت موز این کشور سال گذشته حدود 3.2 میلیارد دلار ارزش داشت که معادل سه درصد از اقتصاد اکوادور بود.

اکوادور همچنین یکی از کانون های ابتلا به ویروس کرونا در آمریکای لاتین بوده و در مقطعی، اجساد قربانیان کرونا در خیابانهای شهر بندری گوایاکیول در خیابانها دیده می شد. این اپیدمی مسائل لجستیکی برای این شهر بندری ایجاد کرد و کمبود کارکنان و کمبود کانتینرهایی که کنترل دما دارند باعث مختل شدن موقتی صادرات شد. با این حال در بخش فراوری اختلال چندانی وجود نداشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در واقع، موز که به عنوان یک میوه مفید شهرت دارد، به نظر می رسید یکی از برندگان این بحران باشد و فروش آن در اتحادیه اروپا که بزرگترین واردنماینده دنیا است، افزایش چشمگیری پیدا کرد. اما این به منزله سود برای فراورینمایندگان یا واردنمایندگان نبود زیرا هزینه های آنها به دلیل اختلالات لجستیکی و تدابیر ایمنی در مزارع افزایش پیدا کرد.

منبع: جام جم آنلاین

به "تهدیدی از جنس کرونا برای موز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدیدی از جنس کرونا برای موز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید