جلد نخست کتاب میراث فرهنگی غیرمنقول ایران منتشر شد

به گزارش وبلاگ نازنین، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، جلد نخست کتاب میراث فرهنگی غیرمنقول ایران منتشر شد.

جلد نخست کتاب میراث فرهنگی غیرمنقول ایران منتشر شد

آثار تاریخی فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران از تاریخ 24 شهریور 1384 تا آخر 1398 در این کتاب آمده است.

جلد نخست کتاب میراث فرهنگی غیرمنقول ایران شامل فهرست آثار غیرمنقول ثبت شده به تفکیک استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان و فارس است.

ثبت مواریث تاریخی فرهنگی و طبیعی و ناملموس کشور با مستند کردن مشخصات ویژگی های ارزشمند آثار، ضمن مهیا کردن امکانات لازم برای ارتقای شناخت ارزش های تاریخی، فرهنگ و طبیعی آثار، پشتوانه ای قانونی و حقوقی برای حفاظت پایدار ثبت شده در فهرست آثار ملی و فهارس ذیربط را فراهم می آورد.

این اقدام همچنین آغازگر تکمیل مطالعات پژوهشی درباره آثار ثبت شده و نیز مهیا کردن این آثار برای ثبت در فهرست های میراث جهانی است. تا به امروز 34 هزار و 985 اثر تاریخی و فرهنگی منقول و غیر منقول 755 اثر طبیعی، 2372 عنصر فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی و فهارس ذیربط و همچنین تا به امروز 24 اثر فرهنگی تاریخی و طبیعی و 14 عنصر فرهنگی ناملموس کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مجموعه پنج جلدی پیش رو که به تبیین فرآیندهای اجرایی امور مربوط به ثبت آثار تاریخی فرهنگی مشخص حریم آثار و همچنین انتشار فهرست های مرتبط با آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی و حرایم آن می پردازد فارغ از جنبه های علمی و پژوهشی آن امری مهم در شفاف سازی اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

منبع: همگردی

به "جلد نخست کتاب میراث فرهنگی غیرمنقول ایران منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلد نخست کتاب میراث فرهنگی غیرمنقول ایران منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید