دانشگاه ها به دنبال جذب دانشجویان بین المللی بر بستر آموزش مجازی باشند
به گزارش وبلاگ نازنین، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه ها به دنبال جذب دانشجویان بین المللی بر بستر آموزش مجازی باشند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ نازنین از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علی خاکی صدیق در همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید -19 که به صورت مجازی برگزارشد، اظهار کرد: در آموزش عالی احتیاج به بازنگری قوانین آموزشی، انعطاف پذیری در قوانین آموزشی و استفاده از شیوه های نوین در آموزش هستیم.
وی با بیان اینکه بحران کرونا می تواند تبدیل به فرصت گردد و دانشگاه ها دانشجویان بین المللی بیشتری را جذب نمایند، ادامه داد: نظام آموزشی پیش از بحران کرونا و ورود به آموزش مجازی بسیار غیرقابل انعطاف و به شدت سنتی بود و تمایل به تغییر نیز یا دیده نمی شد یا بسیار کند بود.
معاون آموزشی وزارت علوم توضیح داد: طبق سوالی که یونسکو از تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از سراسر جهان کرد مبنی بر اینکه آیا کرونا دانشگاه شما را تحت تأثیر قرار داده است یا خیر؟ فقط یک دانشگاه در آفریقا گفت که تحت تاثیر کرونا قرار نگرفته است.
خاکی صدیق در ادامه گفت: 10 درصد دانشگاه ها اعلام نموده بودند تحت تاثیر کرونا هستند، ولی دانشگاه را باز نگه داشته اند، 30 درصد اعلام نموده بودند که دانشگاه نیمه باز است و 59 درصد تمام فعالیت های خود را تعطیل نموده بودند. همچنین 67 درصد گفتند که ما آموزش مجازی را دنبال نموده ایم.
وی با یادآوری اینکه دانشگاه های ایران جزء گروهی است که آموزش مجازی را دنبال نموده است، اظهار داشت: احتیاج است آسیب های ناشی از کرونا را به حداقل برسانیم، کاستی ها را جبران کنیم، دانشگاه ها را به سمت آموزش مجازی سوق دهیم و تداوم آموزش مجازی را در صورت ادامه بحران کرونا در دستور کار قرار دهیم.
خاکی صدیق ادامه داد: در زمان بحران کرونا با توجه به شرایط، اختیاراتی به دانشگاه ها داده شد و دانشگاه ها تفویض اختیار شدند و هر کدام از آنها نسبت به امکانات، بافت فرهنگی و جمعیت نسبت به آموزش مجازی تصمیم گیری کردند زیرا نمی توان با یک نسخه واحد درخصوص این تعداد موسسه آموزشی تصمیم گیری کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: آموزش مجازی در دوران کرونا یک کار تیمی بود که همه توانستیم به خوبی آن را انجام دهیم. همچنین در حوزه امتحانات نیز دانشگاه ها بسیار خوب عمل شد. در سال تحصیلی آینده، موضوع با آموزش الکترونیکی است که ترکیبی از مجازی و حضوری یا به طور کلی مجازی است و امکان آموزش حضوری وجود ندارد.
خاکی صدیق توضیح داد: با توجه به تجربه 6 ماهه؛ سه اقدام را باید انجام دهیم اینکه پس از عبور از بحران کرونا، یادگیری الکترونیکی و آموزش ترکیبی را در آموزش عالی تدوین کنیم و به سمت آموزش الکترونیکی به صورت گسترده تر با ارائه مدرک رسمی برویم. همچنین در دوره های خاص حرفه ای یادگیری الکترونیکی را وارد کنیم.
وی به چالش هایی که در آینده پیش روی آموزش مجازی است، اشاره نمود و گفت: انتظار می رود کیفیت آموزش مجازی افزایش پیدا کند و بخشی از آن مثل دسترسی به اینترنت توسط نهاد مربوطه تقویت گردد. همچنین ارائه مطالب و محتواهای خوب و تعاملی که در بستر الکترونیکی صورت می گیرد، کیفیت بهتری داشته باشد و در نهایت احتیاج است عملکرد دانشگاه ها در آموزش مجازی ارزیابی گردد.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار کرد: احتیاج است ارزیابی دانشجویان در طول ترم انجام گردد که در ترم گذشته به این موضوع کمتر توجه شد، چالش دیگر اینکه جذب دانشجویان بین المللی بر بستر آموزش الکترونیکی است که یکی از موضوعات مهم در زمینه اقتصاد آموزش در جهان است و نباید از این موضوع غافل شویم؛ زیرا کرونا می تواند تبدیل به فرصت گردد که دانشجویان بین المللی بیشتری را جذب کنیم.
همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید -19 با مشارکت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انجمن علمی یادگیری الکترونیکی و به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از 21 تا 23 مردادماه 1399 به صورت مجازی برگزار می گردد.
افتتاحیه این همایش با حضور خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجتبی شریعتی نیاسر رئیس کارگروه آموزش عالی در دوران کرونا، فرهاد یزدان دوست رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، ناصر مزینی دبیر علمی همایش و علی اکبر صفوی رئیس انجمن یادگیری الکترونیکی ایران برگزار گردید.
4040/
منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا