دولت به تعهداتش درباره حمل و نقل عمومی عمل کند

به گزارش وبلاگ نازنین، شهر: شهرداری تهران در سال یکهزار و 800 میلیارد تومان یارانه بلیت مترو و اتوبوس می دهد در حالیکه دولت قرار است در بودجه سال آینده فقط مبلغ 260 میلیارد تومان برای یارانه بلیت مترو و اتوبوس به همه کشور بپردازد. همینطور برای ساخت و تجهیز مترو دولت در سال آینده فقط 62 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته که با آن تنها می توان 50 متر جهت بدون تجهیزات ساخت. سهم شهرداری از جرائم تخلفات رانندگی تهران نیز در سال حدود 900 میلیارد تومان است اما سهمی که دولت برای کل کشور مشخص نموده برابر با 210 میلیارد تومان است.

دولت به تعهداتش درباره حمل و نقل عمومی عمل کند

طبق ماده 5 قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری مصوب دهه 1380به دولت اجازه داده شده تا سقف 50 درصد از سرمایه مورد احتیاج برای توسعه مترو را در بودجه کشور پیش بینی و به شهرداری ها پرداخت کند. اما دولت در بودجه 1400 برای پرداخت یارانه بلیت مترو و اتوبوس شهرداری های کشور، سقف 260 میلیارد تومان را درنظر گرفته است.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در تبادل نظر با شهر، درباره یارانه پرداختی دولت برای بلیت مترو و اتوبوس در بودجه 1400، شرح داد: می بایست 50 درصد یارانه بلیت مترو و اتوبوس را دولت پرداخت کند. اما درحال حاضر این یارانه به سه بخش تقسیم شده که مسافر، شهرداری و دولت هرکدام باید یک سوم سهم بلیت را بپردازند. یارانه ای که دولت در بودجه 1400 باید بپردازد، رقم واقعی نیست.

او یارانه بلیت مترو و اتوبوس برای کل کشور در سال 1400 را 260 میلیارد تومان ذکر کرد و اضافه کرد: شهرداری تهران سالیانه 900 میلیارد تومان یارانه بلیت مترو و 900 میلیارد تومان یارانه بلیت اتوبوس پرداخت می نماید. درمجموع شهرداری یکهزار و 800 میلیارد تومان یارانه بلیت مترو و اتوبوسرانی را در سال پرداخت می نماید. زمانی که طبق قانون قرار است دولت سهم یک سومی خود از یارانه بلیت مترو و اتوبوسرانی را پرداخت کند، مشخص سقف جدید آن هم با چنین رقم پایینی، تضییع حقوق شهر و حمل و نقل عمومی محسوب می گردد.

علیخانی با بیان اینکه تخصیص چنین رقم ناچیزی سبب افت کیفیت حمل و نقل عمومی می گردد، گفت: باتوجه به اینکه بخشی از شرکت واحد به بخش خصوصی واگذار شده، این رقم منجر به تعطیلی و توقف همکاری بخش خصوصی با شرکت واحد اتوبوسرانی خواهد شد.

62 میلیارد تومان برای ساخت 50 متر راستا مترو کافی است

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بیان نمود: برای ساخت مترو تهران 62 میلیارد تومان ردیف بودجه قرار داده اند که این رقم برای ساخت کمتر از 50 متر راستا مترو بدون تجهیزات احتیاج است. این رقم ها یک شوخی برای پایتخت و کل کشور است.

او با بیان اینکه طبق قانون، 60 درصد مبلغ جرائم تخلفات رانندگی در هر شهر باید به حساب شهرداری واریز گردد، اضافه کرد: دولت در هزینه ناشی از وصول جرائم تخلفات رانندگی هم سقف مشخص نموده است که با قوانین موجود تناقض دارد. سهم شهرداری از جرائم تخلفات رانندگی تهران در سال حدود 900 میلیارد تومان است. اما سهمی که دولت برای کل کشور مشخص نموده برابر با 210 میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در انتها گفت: به نظر می رسد که دستی در کار است و کلاهی بر سر شهرداری ها گذاشته می گردد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران و شهردار تهران بارها این موضوع را به وسیله مکاتبات رسمی به استحضار نمایندگان مجلس رسانده اند. همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران جهت بهبود شرایط حمل و نقل عمومی در بودجه 1400 بارها با نمایندگان تهران ارتباط و تماس برقرار نموده اند. در این باره فقط حقوق شهرداری تهران مطرح نیست بلکه با این بودجه حقوق تمامی شهرداری های کشور تضیع می گردد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

منبع: خبرگزاری آریا

به "دولت به تعهداتش درباره حمل و نقل عمومی عمل کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت به تعهداتش درباره حمل و نقل عمومی عمل کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید