ریتارگتینگ چیست؟ تبلیغات ریتارگتینگ چطور کار می کند؟

به گزارش وبلاگ نازنین، ریتارگتینگ (Retargeting) یا آنچه که به اصطلاح تحت عنوان ریمارکتینگ (سرفصل موضوعی کلی تر) نیز شناخته می شود، روشی در تبلیغات آنلاین است که به کمک آن شما می توانید کاربرانی را که بعد از بازدید از وب سایت شما آن را ترک کرده اند مجدداً به وب سایت بازگردانید. بر اساس تحقیقاتی که اجرا شده است برای عمده وب سایت های موجود در دنیا صرفاً 2 درصد از ترافیک اولیه که وارد یک سایت می شوند تبدیل (Convert) به اهداف اولیه می شوند.

ریتارگتینگ چیست؟ تبلیغات ریتارگتینگ چطور کار می کند؟

با این شرح تبلیغ ریتارگتینگ روشی است که به شما کمک می کند تا آن 98 درصد خارج شده از وب سایتتان را مجدداً به وب سایت بازگردانید. در حال حاضر ریتارگتینگ در شبکه سنجاق روی تبلیغات همسان، تبلیغات ویدیویی و تبلیغات بنری صورت می گیرد.

چرا ریتارگتینگ مهم است؟

بگذارید اهمیت موضوع ریتارگتینگ را به مثالی شرح دهیم. فرض کنید که شما طی فرآیندی تبلیغ سایت بنک چی را در اینترنت می بینید و جذب تخفیف ذکر شده در تبلیغ آن می شوید، سپس روی تبلیغ آن کلیک می کنید و وارد سایت بنکچی می شوید، اما بعد از دقایقی درگیر کار دیگری می شوید و فراموش می کنید که از آن سایت خرید انجام دهید. در این حالت اگر شما حتی اسم بنک چی را به یاد نداشته باشید، دیگر احتمال پیدا کردن این سایت برایتان پایین خواهد بود. اما فرض کنید که بنک چی تبلیغات ریتارگتینگ خود را روی شبکه سنجاق فعال داشته باشد. در این حالت، اگر شما برای خواندن خبری به وب سایت رکنا یا برترین ها یا طرفداری و ... مراجعه کنید، سنجاق متوجه می شود که شما همان کاربری هستید که قبلاً از بنک چی بازدید کرده بودید. به این ترتیب تبلیغ بنک چی را به شما نمایش می دهد. این مساله باعث می شود تا شما :

به عنوان یک کاربر بیشتر در معرض تبلیغاتی قرار بگیرید که تمایل اولیه ای نسبت به دیدن آن ابراز داشته اید. یعنی تبلیغ بنک چی به فردی نمایش داده می شود که قبلاً حداقل یک بار از این سایت بازدید کرده است.

به عنوان یک آگهی دهنده تبلیغاتتان بیشتر در معرض دید مخاطبان بالقوه تان قرار گیرد که در قیف فروش در مرحله پایین تری قرار دارند، یعنی حداقل یک تمایل اولیه نسبت به سایت شما نشان داده اند.

لذا ریتارگتینگ مهم است چون نمایش تبلیغات را محدود به کاربرانی می کند که قبلاً از وب سایت شما به عنوان یک آگهی دهنده بازدید کرده اند. به همین دلیل نرخ تبدیل (Conversion Rate) در تبلیغات ریتارگتینگ بعضاً تا 10 برابر بیشتر از روش نمایش معمول در تبلیغات است.

کاربرد ریتارگتینگ چیست؟

کاربردهای مهم و اثرگذاری را برای تبلیغات ریتارگتینگ می توان ذکر کرد.

1) رسیدن به نتیجه های از جنس پرفورمنس: با توجه به اینکه در تبلیغات ریتارگتینگ، نمایش تبلیغات محدود به کاربرانی می شود که تمایل حداقلی به محصولات یا خدمات شما نشان داده اند، به این ترتیب ریتارگتینگ برای تبلیغات از نوع عملکرد یا پرفورمنس، مثل فروش کالا یا خدمات، تماس تلفنی، تولید سرنخ (Lead Generation) و ... بسیار مناسب است.

2) برندینگ: اگرچه برندینگ کارکرد اصلی ریتارگتینگ نیست، اما با استفاده از کمپین های ریتارگتینگ، یک برند قادر خواهد بود که همواره خود را در مقابل چشمان مشتریان خود حفظ کند.

پرواضح است که با شرحات یاد شده، ریتارگتینگ برای تبلیغات از نوع جذب ترافیک مناسب نیست. چرا که ریتارگتینگ قادر به آوردن کاربران جدید به وب سایت شما نیست و صرفاً کاربران قبلی شما را مورد هدف قرار می دهد.

ریتارگتینگ از نظر روانشناسی

بسکمک از متخصصان حوزه فروش باور دارند که تبدیل کاربر به مشتری بعد از چند بار تماس و ارتباط با شما با وی صورت می گیرد. به عبارتی، به دلایل متنوع، کاربر در اولین نقطه تماس خود با شما و مشاهده خدمات و کالاهایتان تصمیم به خرید نمی گیرد. باور متخصصان فروش عدد طلایی 7 است. یعنی بعد از 7 بار مشاهده تبلیغات شما کاربر بالاخره تصمیم خود را مبنی بر خرید یا عدم خرید از شما می گیرد. البته نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد این عدد به دلیل فزونی تبلیغات در حال افزایش است. اولین نقطه تماس کاربر با شما ممکن است:

- وب سایت شما باشد

- یک تماس تلفنی باشد

- یک ملاقات حضوری باشد

- کارت ویزیت شما باشد

- و ...

به این ترتیب تبلیغات ریتارگتینگ نقطه تماس دوم، سوم و ... شما را با مشتریان بالقوه شما فراهم می آورد و کاربرانی که به هر دلیل روانی تصمیم خود را مبنی بر خرید از شما قطعی نکرده اند را به نقطه قطعیت می رساند.

یافته های دیگر نشان می دهد که با دیدن تبلیغات شما توسط کاربران، اعتماد آنها به شما به مرور افزایش می یابد. ریتارگتینگ در این زمینه نقشی حیاتی بازی می کند. کاربرانی که صرفاً یکبار به وب سایت شما سر زده باشند، با استفاده از ریتارگتینگ مکرراً تبلیغات شما را می بینند و این ذهنیت در آنان تداعی می شود که با حجم وسیعی از تبلیغات از سوی شما روبرو هستند و به این ترتیب حس اعتماد به برند در ایشان با سرعت بیشتری تقویت می شود.

چه چیزی را ریتارگت کنیم؟

تکنولوژی ریتارگتینگ مورد استفاده در شبکه سنجاق قابلیت های متنوعی را در اختیار شما قرار می دهد. برای مثال شما می توانید کاربران را بر حسب ویژگی های متنوعی که از رفتار خود روی سایت شما نشان داده اند ریتارگت کنید:

- کاربرانی که صفحه اصلی سایت شما را دیده اند و سایت را ترک کرده اند

- کاربرانی که از لندینگ پیج اختصاصی شما که برای یک کمپین خاص تبلیغاتی تان طراحی شده است بازدید کرده اند.

- کاربرانی که صفحه ثبت نام سایت شما را دیده اند و سایت را ترک کرده اند

- کاربرانی که یک دسته بندی از سایت شما (مثلاً محصولات آرایشی سایت شما) را دیده اند

- کاربرانی که یک محصول خاص روی سایت شما را دیده اند (مثلاً دوره آموزش بورس)

- کاربرانی که تا قبل از مرحله پرداخت روی سایت شما پیش رفته اند

- و ...

به استفاده از این قابلیت ها شما می تواند به شکل دقیق تری کاربران را بخش بندی کنید و تبلیغ ریتارگتینگ را حتی هدفمندتر به کاربران مرتبط تر خود نمایش دهید.

ریتارگتینگ محصول چیست؟

وقتی تعداد محصولات یا خدمات ارائه شده توسط شما متنوع و زیاد باشد، شما باید بخش بندی های زیادی روی مخاطبان ریتارگتینگ خود انجام دهید تا بتوانید به صورت درستی مخاطبان تان را هدفگیری کنید. برای مثال در وب سایت دیجی کالا لوازم جانبی خودرو، ساعت، لوازم آرایشی، پوشک بچه و ... به طور همزمان به فروش می رسد. بدیهی است که نمایش تبلیغ پوشک بچه به شخصی که به خاطر لوازم جانبی خودرو به دیجی کالا سر زده است کار درستی نیست. ریتارگتینگ محصول، در واقعی ویژگی توسعه داده شده در سنجاق برای حل این مشکل بوده است.

ریتارگتینگ محصول به صورت هوشمند و اتوماتیک تشخیص می دهد که کاربر کدام یک از محصولات یا خدمات سایت شما را مشاهده کرده است و به این ترتیب محصول و خدمت مورد نظر کاربر را در تبلیغات به وی نمایش می دهد. این ویژگی باعث می شود تا اصطلاحاً به هدف بزنیم و دقیقاً همان چیزی را به کاربر نمایش دهیم که مد نظرش بوده است.

ریتارگتینگ چطور کار می کند؟

ریتارگتینگ یک تکنولوژی مبتنی بر کوکی (Cookie-Based) است که از جاوا اسکریپت برای دنبال کردن کاربر استفاده می کند. با استفاده از اطلاعاتی که در cookie ذخیره می شود یک پلت فرم تبلیغاتی مثل سنجاق می تواند متوجه شود که آیا شما قبلاً از یک سایت مشخص بازدید کرده اید یا خیر. برای انجام این فرآیند در ابتدا یک آگهی دهنده باید کد ریتارگتینگ سنجاق رو روی سایت خود قرار دهد، به این کد در ادبیات دیجیتال مارکتینگ پیکسل (pixel) نیز گفته می شود. این کد جاوا اسکریپتی، با مراجعه کاربر به سایت آگهی دهنده، بدون اینکه کاربر متوجه آن باشد، یک کوکی روی مرورگر کاربر ذخیره می کند.

به این ترتیب سنجاق می داند که به چه کاربری می تواند تبلیغ آگهی دهنده را روی شبکه ناشران خودش نمایش دهد. این کوکی ها به صورت پیش فرض بازه زمانی 30 روزه را برای دنبال کردن کاربران مد نظر قرار می دهند اما در سنجاق قابلیت تنظیم این بازه زمانی برای مدت طولانی تر نیز وجود دارد.

از کجا ریتارگتینگ را فعال کنیم؟

برای فعال کردن ریتارگتینگ روی وب سایت خود کافیست در پنل سنجاق ثبت نام کنید و کمپین ریتارگتینگ برای خود بسازید. برای استفاده از ریتارگتینگ همکاران ما در بخش پشتیبانی کمپین های سنجاق، کدهای مربوط به ریتارگتینگ را برای شما ارسال خواهند کرد.

2121

منبع: خبرآنلاین

به "ریتارگتینگ چیست؟ تبلیغات ریتارگتینگ چطور کار می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریتارگتینگ چیست؟ تبلیغات ریتارگتینگ چطور کار می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید