پرسپولیس و استقلال 380 میلیارد تومان بدهی دارند، فقط 10 درصد سهام واگذار می شود

به گزارش وبلاگ نازنین، معاون سازمان خصوصی سازی گفت: هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس 380 میلیارد تومان بدهی دارند که تقریباً 130 میلیارد تومان آن بدهی مالیاتی است.

پرسپولیس و استقلال 380 میلیارد تومان بدهی دارند، فقط 10 درصد سهام واگذار می شود

به گزارش گروه ورزشی وبلاگ نازنین، ابوالقاسم شمسی معاون سازمان خصوصی سازی در گفت وگو با برنامه ورزش تعطیل نیست درباره واگذاری باشگاه های پرسپولیس و استقلال گفت: بحث واگذاری این دو باشگاه 10-12 سال است که به صورت جدی مطرح می شود ولی تا به امروز به خاتمه نرسیده است.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر یک شرکت فرهنگی ورزشی استقلال تهران (سهامی خاص) داریم که سرمایه آن 10 میلیون تومان است و از طرفی باشگاه پرسپولیس را با سرمایه یک میلیون تومان داریم. شرایط فعلی این دو باشگاه به این صورت است که هر دو باشگاه یک زیان انباشته قابل توجهی دارند.

معاون سازمان خصوصی سازی گفت: در آخرین صورت های مالی که در 31 تیرماه سال 98 به تصویب مجمع هم رسیده است، زیان انباشته باشگاه استقلال 155 میلیارد تومان است و بدهی های آن 190 میلیارد تومان. عمده بدهی آن بدهی مالیاتی است که 56 میلیارد است. همان طور که می دانید این باشگاه ها حداقل دو سال قبل از واگذاری باید سودده باشند که خوشبختانه باشگاه استقلال سال گذشته سودده بوده است.

شمسی راجع به دارایی های باشگاه استقلال گفت: این باشگاه چهار مورد دارایی دارد که یکی از آن ها ساختمان دفتر مرکزی واقع در سعادت آباد است و دیگری ورزشگاه شهید مرغوبکار است. اخیراً با پیگیری هایی که صورت گرفت، کمپ اختصاصی مرحوم ناصر حجازی هم به زودی به باشگاه استقلال واگذار می شود.

وی راجع به باشگاه پرسپولیس نیز مطرح نمود: این باشگاه در سال 83 تبدیل به شرکت سهامی عام شد و سرمایه این شرکت یک میلیون تومان است. ضمن اینکه این باشگاه متعلق به وزارت ورزش و جوانان می باشد.

شمسی راجع به بدهی های باشگاه پرسپولیس نیز بیان نمود: سود و زیان انباشت شده شرکت، 135 میلیارد تومان است و جمع بدهی های آن مشابه باشگاه استقلال 190 میلیارد است. عمده بدهی باشگاه پرسپولیس 75 میلیارد تومان است. هر دو باشگاه 380 میلیارد تومان بدهی دارند که تقریباً 130 میلیارد تومان آن بدهی مالیاتی است.

معاون سازمان خصوصی سازی، راجع به دارایی های باشگاه پرسپولیس گفت: باشگاه پرسپولیس هم یک ساختمان دفتر مرکزی دارد و علاوه بر آن ورزشگاه درفشی فر هم جزو دارایی های این باشگاه محسوب می شود. ما در جلسه اخیرمان مطرح کردیم که یک مجموعه ورزشی دیگر را هم به این باشگاه بدهیم. دو دستگاه آپارتمان هم در فرمانیه دارد که قبلاً به باشگاه هدیه داده شده بود.

وی با اشاره به اینکه این دو باشگاه درآمدهای زیادی هم داشته اند، گفت: 70-80 درصد درآمدهای این باشگاه ها متعلق به اسپانسرها است و از سازمان لیگ هم بابت بلیت فروشی ها درآمدزایی می کنند.

شمسی ادامه داد: سال 93 هیئت واگذاری یک بحثی را مطرح کرده بود که به جای واگذاری دو شرکت بیاییم یک برند و یک مجموعه ورزشی را جدا کنیم و آن را واگذار کنیم. آن کار انجام و ارزیابی شد و حتی مزایده آن هم انجام شد، منتها اهلیت آن خریداری که مزایده را برده بود تأیید نشد و در نتیجه مزایده عملیاتی نشد. پس از آن اتفاق، هیئت وزیران مردادماه سال 94 آمد آن را از فهرست واگذاری ها خارج کرد، اما مجدداً دولت محترم در آذرماه سال 97 آن مصوبه قبلی خود را لغو کرد و این دو باشگاه فرهنگی ورزشی را به فهرست واگذاری ها اضافه کرد.

وی بیان نمود: در قانون بودجه سال 98 حکمی آورده شد که سازمان خصوصی سازی و وزارت ورزش و سازمان بورس با همکاری هم بتوانند این دو باشگاه را تا خاتمه سال 98 از طریق بازار پایه واگذار کنند، منتها این اتفاق هم بنا به دلایلی امکان پذیر نشد. پس از آن به صورت جدی از مهرماه سال 98 تا به امروز جلسات واگذاری این باشگاه ها دارد برگزار می شود.

شمسی درباره اینکه به چه صورت قرار است سهام این باشگاه ها عرضه شود، گفت: وزارت ورزش و جوانان تا به امروز همراهی خوبی داشته است. در جلساتی که برگزار می شود بعضاً سه نفر از معاونین محترم وزیر ورزش حضور پیدا می کنند ولی از طرف باشگاه ها بنا به دلایلی همکاری ها خیلی کند پیش می رود. قرار شده که جلسات تا اطلاع ثانوی روزهای سه شنبه در دفتر خود وزیر ورزش برگزار شود. اگر همکاری لازم صورت بگیرد، پیش بینی ما این است که بتوانیم عرضه اولیه را در شهریورماه داشته باشیم که عرضه اولیه تا 10 درصد خواهد بود. مابقی آن نیز تصمیمی است که هیئت واگذاری بعداً خواهد گرفت.

معاون سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه ما استقبال می کنیم هوادران هم بتوانند در مدیریت باشگاه سهم داشته باشند، مطرح نمود: در صورتی هوادران می توانند از سهمی برخوردار شوند که تشکل داشته باشند. هم پیشکسوتان می توانند در خرید سهام شرکت کنند و هم کانون هوادران.

شمسی درباره قیمت گذاری این دو باشگاه بیان نمود: قیمت برند باشگاه پرسپولیس نهایی شده ولی قیمت برند باشگاه استقلال هنوز نهایی نشده است. قیمت آن ها در بورس شناور تعیین خواهد شد. قطعاً قیمت این دو باشگاه ممکن است با هم تفاوت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بحث اهلیت مدیران باشگاه ها را وزارت ورزش تعیین می کند، اظهار کرد: یک بحثی را هم هئیت واگذاری دارد که آن بحث بررسی اهلیت مشتریان استراتژیک و مدیران است. این بحث یک چارچوب و دستورالعملی دارد و قطعاً در آن قالب آن دستورالعمل به اهلش واگذار خواهد شد.

معاون سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این سوال که سودده شدن باشگاه ها را چگونه پیش بینی می کنند، گفت: بیشتر بحث شفافیت است. اگر شفافیت وجود داشته باشد، باشگاه ها برای درآمدزایی قابلیت های بسیار خوبی دارند.

شمسی با اشاره به اینکه 100 درصد سهام باشگاه ها همین ابتدا در اختیار خریداران قرار نمی گیرد، مطرح نمود: ابتدای کار 10 درصد سهام ها واگذار می شود و بعد هیئت واگذاری و دولت تصمیم می گیرند که چطور و چه زمانی سهام ها را واگذار کنند.

وی درباره نحوه انتخاب هیئت مدیره باشگاه ها پس از واگذاری گفت: در عرضه اولیه قطعاً هیئت مدیره را دولت انتخاب می کند ولی اگر یک سبد واگذار شود، آن ها می توانند یک هیئت مدیره انتخاب کنند. اگر کسی 90 درصد سهام را بخرد، می تواند تمام هئیت مدیره را خود انتخاب کند.

شمسی در خاتمه گفت: ما در سازمان خصوصی سازی و هیئت واگذاری استقبال می کنیم که باشگاه ها به اهل خودش واگذار شود و پیشکسوتان و هوداران هم در مدیریت این باشگاه ها سهم داشته باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پرسپولیس و استقلال 380 میلیارد تومان بدهی دارند، فقط 10 درصد سهام واگذار می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسپولیس و استقلال 380 میلیارد تومان بدهی دارند، فقط 10 درصد سهام واگذار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید