چک لیست لوازم سفر های طبیعت گردی و کوهنوردی

به گزارش وبلاگ نازنین، چک لیست لوازم سفر های طبیعت گردی و کوهنوردی

کوهنوردی و طبیعت گردی از جمله فعالیت هایی است که بواسطه آن روح انسان با طبیعت گره می خورد. همانقدر که طبیعت مهربان و زیباست؛ در شرایطی می تواند بسیار خطرناک و درنده نیز باشد. کوهنوردی و طبیعت گردی بدون تجربه و همچنین تجهیزات کافی، می تواند آسیب های فیزیکی مخربی به انسان وارد کند. بنابراین داشتن آگاهی و همچنین اطلاعاتی درباره چک لیست لوازم سفر می تواند به شما کمک کند تا در حین انجام این گونه فعالیت های ورزشی، امنیت و سلامت خود را نیز حفظ کنید. در ادامه به بررسی و بیان چک لیست لوازم سفر می پردازیم تا شما با خواندن آنها، بتوانید در کنار لذت بردن از کوهنوردی (و طبیعت گردی)؛ سلامت و ایمنی خود را نیز حفظ کنید.

چک لیست لوازم سفر های طبیعت گردی و کوهنوردی

از لباس مناسب بهره ببرید

یکی از مهمترین مواردی که می توان در چک لیست لوازم سفر آن را جای داد، لباس مناسب فصل است. در واقع سعی کنید از پوشاک مناسب(شلوار، کاپشن، دستمال سر، دستکش و…) بهره ببرید. برای مثال اگر در زمستان قصد سفر یا کوهنوردی دارید؛ حتما از سه لایه لباس(لایه بیس، لایه میانی و لایه خارجی) بهره ببرید. در فصولی از سال که احتمال بارش باران یا برف وجود دارد؛ حتما از لباس های ضد آب بهره ببرید. همچنین اگر خواهان صعود به قله های مرتفع هستید نیز یک بادگیر مناسب و کارآمد در کوله خود داشته باشد. در ضمنً سعی کنید از لباس هایی بهره ببرید که دارای وزن کمی باشند.

صورت و گردن خود را بپوشانید

اگر می خواهید از گردن و صورت خود در برابر باد های شدید یا اشعه خورشید جلوگیری کنید؛ می توانید از دستمال گردن بهره ببرید. این نوع دستمال گردن ها(که اصطلاحا به آنها اسکارف نیز گفته می شود) می توانند گردن و صورت شما را به خوبی بپوشانند. در واقع پوشیدن دستمال سر مانع از برخورد سرما یا اشعه خورشید به صورت شما می شوند.

از دستان خود در برابر سرمازدگی محافظت کنید

توجه داشته باشید که سرما زدگی معمولا از ناحیه دست ها اتفاق می افتد. از کار افتادن دست ها به واسطه سرما(که به دلیل نداشتن دستکش مناسب رخ می دهد) می تواند بسیار خطرناک باشد. چرا که از کار افتادن دست ها می تواند شما را بسیار محدود و ناتوان کند. برای مثال اگر در جایی گیر افتاده باشید و نتوانید از درون کوله پشتی خود موبایل یا جی پی اس را بیرون بیاورید(تا به همنوردان خود اطلاع دهید که گیر افتاده اید)؛ می تواند باعث رخ دادن اتفاقات ناگوار شود.

کفش خوب را در چک لیست لوازم سفر خود بگنجانید

یکی دیگر از مواردی که می توان در زمینه چک لیست لوازم سفر و کوهنوردی از آن سخن به میان آورد، کفش مناسب و راحت است. متاسفانه بسیاری از کوهنوردان و طبیعت گردان از ناحیه پا دچار آسیب می شوند. پینه، تاول، پیچ خوردگی مچ پا و… از جمله مواردی هستند که کفش نامناسب می تواند دلیل اصلی وجود آنها باشد. وجود این مسائل می تواند طی کردن راستا پیش روی شما را با سختی و مسائل مختلفی همراه کند. بنابراین سعی کنید از کفش های مناسب و با کیفیت بهره ببرید. اگر قصد خرید کفش های کوهنوردی و طبیعت گردی را دارید؛ حتما به سایت گوجکس مراجعه کنید. شما در هنگام مراجعه به این سایت با انبوهی از کالا های مناسب برای کوهنوردی و کمپینگ روبرو شوید.

کرامپون و باتوم مناسب به همراه داشته باشید

از طرفی، سُر خوردن بر روی برف یا یخ نیز می تواند برای شما مشکل ساز شود. برخی از کفش ها اگرچه کفی خوبی دارند؛ اما گاهی شرایط یخ زدگی بسیار حاد است. در این هنگام شما به یک کرامپون خوب و همچنین باتوم کوهنوردی نیازمند خواهید شد. داشتن کرامپون و باتوم های با کیفیت، از سُر خوردن، شکستگی و آسیب دیدن بدن شما جلوگیری می کنند.

انرژی از دست رفته را بازگردانید

میل کردن یک لیوان چای به همراه غذای گرم و خوشمزه، می توانند لذت کوهنوردی و طبیعت گردی را دو چندان کند. بعد از طی کردن مسافتی طولانی و سخت بدن شما به دریافت انرژی نیاز دارد. بنابراین اگر برنامه سفر شما پر فشار و سخت می باشد؛ حتما مواد غذایی مفید و آب آشامیدنی به همراه داشته باشید. برخی از کوهنوردان از میل کردن وعده های غذایی در قله نهایت لذت را می برند. اگر شما از این دسته افراد هستید؛ حتما به ظروف غذاخوری، قاشق و چنگال سفری، لیوان سفری، سرشعله، کپسول گاز و… نیازمند خواهید شد.

آب بدن خود را در سطح مناسب حفظ کنید

همچنین داشتن منبع مناسب برای آب، می تواند اکسیژن رسانی به بدن و عضلات شما را بهبود ببخشد. بنابراین سطح آب بدن خود را همواره در اندازه مناسبی حفظ کنید. کیسه های مخصوص حمل آب از جمله لوازم کاربردی کوهنوردی و طبیعت گردی محسوب می شود. این محصول چندین مزیت مهم دارد که در ذیل به آنها می پردازیم.

  • با وجود این محصول، دیگر نیازی به قرار دادن چندین بطری آب در کوله پشتی خود ندارید.
  • بدون نیاز به توقف می توانید آب بنوشید.
  • عایق حرارتی موجود بر روی کیسه باعث می شود تا آب دمای خود را حفظ کند.

کوله پشتی، مهمترین وسیله موجود در چک لیست لوازم سفر

کوله پشتی از جمله وسایلی است که یک کوهنورد(یا طبیعت گرد) حتما باید همراه خود داشته باشد. اگر برنامه سفری شما طولانی است باید از کوله پشتی هایی بهره ببرید که از حجم بالایی برخوردار اند و بالعکس. همچنین در حین خرید کوله پشتی(به عنوان یکی از مهمترین اقلام موجود در چک لیست لوازم سفر) به جنس پارچه بکار رفته در کوله دقت کنید. چرا که برخی از پارچه ها از استحکام بسیار ضعیفی برخوردار می باشند. همین موضوع باعث می شود تا با کوچکترین ضربه، کوله پشتی شما آسیب ببیند. از دیگر مواردی که باید به آن اشاره کرد؛ وجود زیپ های مناسب است. وجود زیپ های نامناسب می تواند مسائل بسیار زیادی برای شما بوجود بیاورد. علاوه بر این موارد، سعی کنید کوله پشتی ای را خریداری کنید که تهویه خوبی داشته باشد(هوا بتواند در ناحیه کمر و پشت شما جریان پیدا کند و مانع از تعریق شود). برای خرید کوله پشتی اورجینال و با کیفیت می توانید به سایت گوجکس مراجعه کنید.

از کوله پشتی مناسب بهره ببرید

چادر کوهنوردی، همسفر شما در شرایط سخت

اگر قصد ماندن در طبیعت و یا کوه را دارید؛ حتما باید چادر کوهنوردی را در چک لیست لوازم سفر خود قرار دهید. چادر مطلوب و مناسب می تواند شرایط استقرار شما را بهبود ببخشد. اگر برنامه سفری شما در زمستان است و احتمال طوفان و کولاک وجود دارد؛ حتما از چادر های مجهز و کارآمد بهره ببرید. ضد آب بودن پارچه به کار رفته را نیز در نظر بگیرید و از استحکام بند های چادر اطمینان حاصل کنید. همچنین از وزن چادر، ابعاد اشغال شده از طریق چادر، اتومات بودن یا غیر اتومات بودن چادر و… اطلاعات کافی را دریافت کنید.

لوازم جانبی کوهنوردی، تکمیل کننده چک لیست لوازم سفر شما

علاوه بر اقلام و وسایل مذکور(چک لیست لوازم سفر که در بالا به آن پرداخته شد)، وسایل دیگری نیز وجود دارند که در کوهنوردی و طبیعت گردی از اهمیت خاصی برخوردار می باشند. چراغ پیشانی(هدلایت)، چاقو سفری، تبر، آتش زن و… بسیار کارآمد و مطلوب هستند؛ بنابراین حتما آن ها را به همراه داشته باشید.

فروشگاه گوجکس، پیشرو در سهولت خرید اینترنتی وسایل سفر و کوهنوردی

فروشگاه گوجکس با بیش از یک دهه سابقه فعالیت در زمینه فروشگاه اینترنتی در نظر دارد تا با ایجاد شرایط مناسب(پرداخت در محل، 7 روز ضمانت بازگشت، تضمین اصالت کالا)، بتواند خرید اینترنتی را برای شما عزیزان راحت تر کند. فروشگاه اینترنتی گوجکس با انبوهی از اقلام کوهنوردی و کمپینگ در اختیار شما می باشد. تنها کافیست به این سایت مراجعه کنید تا هر آنچه که نیاز دارید را خریداری کنید. قیمت های فروشگاه گوجکس با دیگر فروشگاه ها قابل مقایسه نیست. اولویت اصلی این مجموعه، ارائه بهترین کیفیت با مناسب ترین قیمت می باشد.

منبع: مجله سفر

به "چک لیست لوازم سفر های طبیعت گردی و کوهنوردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چک لیست لوازم سفر های طبیعت گردی و کوهنوردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید