9 سوغاتی قشم را بشناسیم

به گزارش وبلاگ نازنین، سفر زمانی ماندگار می گردد که از آن عکسی به یادگار بگیریم یا سوغاتی ای به همراه ببریم.

9 سوغاتی قشم را بشناسیم

جزیره قشم از آن جاهای جادویی و رازآلود است. بی علت نیست که از این منطقه فیلم ساخته و کتاب منتشر نموده اند تا شاید رازآلود بودن آن را کشف نمایند. گذشته از طبیعت قشم، اگر نگاهی به هنر این مردم بیندازیم، منحصر به فرد بودن آن را خواهیم یافت. در این مطلب از سوغاتی های قشم خواهیم گفت. سوغاتی هایی که با دستان هنرمند مردم قشم ساخته شده اند.

صنایع دستی حصیری قشم

در سفر به جزیره قشم تماشا حصیرهایی را که روی سقف خانه ها یا روی تخت ها گسترده شده اند صحنه ای معمول است. هوای گرم و درختان بی شمار خرما، باعث شده مردم این منطقه به هنر حصیربافی روی آورند. صنایع حصیربافی قشم شامل سینی های گرد (سپ) گلدان حصیری، ظروف میوه و... است. این صنایع آن چنان زیباست که به خانه گردشگران نیز راه پیدا نموده. حصیربافی به شغل بعضی از مردم قشم تبدیل شده. با خرید این محصولات هم خانه های مان را زیبا و هم به کسب و کار جوامع محلی یاری کنیم.

گلیم قشم

گلیم و فرش ایرانی معروفیت جهانی دارد. گلیم بافی در میان زنان قشم نیز سنتی دیرینه است؛ دستان هنرمند زنان و دختران جزیره قشم گلیم هایی می بافد که هیج جای جهان مانندش را نمی توان دید. طرح های لچک و ترنج بر قالی و گلیم های قشم بسیار تماشایی است. علاوه بر گلیم بافی، انواع دوخت های سنتی از جمله گلابتون دوزی، شک بافی، زری بافی، تکه دوزی و غیره در این منطقه باب است.

لباس های سنتی

لباس های سنتی قشم بسیار مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته. ویژگی شاخص این لباس ها طرح های سنتی، رنگ های شاد و متنوع است. بستگی به شما دارد که کدام رنگ و طرح را ترجیح دهید. بازارهای قشم پر از لباس های زیبا و سنتی ای است که قیمت مناسبی هم دارند. به غیر از لباس های سنتی، بازار قشم مملو از لباس هایی است که به علت قیمت مناسب آن بسیار پرطرفدار است. در مطلب مراکز خرید قشم بخوانید که از کجا باید خرید کنید.

ادویه های قشم

راز طعم بی نظیر خوشمزه ترین غذاهای جنوب استفاده از ادویه های متعدد است. ادویه های خوش عطری که به وفور در بازارهای قشم دیده می گردد. در سفر به قشم حتما از ادویه های خوش طعم و خوش عطر به یادگار ببرید. چراکه با این ادویه ها غذاهای تان خوش طعم تر خواهد شد.

خوردنی های قشم

کیک سنتی هلر

در نزدیکی قشم روستایی است به نام هلر. این روستا، دو کارگاه شیرینی پزی دارد که انواع شیرینی های محلی در آن پخته می گردد. کیک هلر یکی از همین شیرینی هاست. البته برای خرید این کیک مجبور نیستید تا این روستا بروید، در بیشتر بازارهای قشم این شیرینی را می توانید ببینید.

خرما

نوبت به مشهورترین سوغات این منطقه می رسد: خرما. خرمایی که خودتان یا دوستان تان از جنوب خریداری کنید چیز دیگری است. در سفر به جنوب مقداری خرما برای خود و دوستان تان به سوغات ببرید.

نان های محلی

قشم نان های خوشمزه و محلی بسیاری دارد. در این میان، نان تموشی چیز دیگری است. نان تموشی نان نازکی است که با سس مهیاوه یا سس سوراغ می خورند. به جز تموشی، می توان به نان رخنه، نان دستی، نان کروسی و... اشاره نمود. در مطلب معروف ترین غذاهای هرمزگان در این مورد بیشتر بخوانید.

کپکاپ

از دیگر سوغاتی ها و صنایع کهن قشم می توان به کپکاپ (کپکو) اشاره نمود. به نوعی صندل از جنس چوب کپکاپ گویند. این صندل روزگاری برای ماهیگیران و لنج سازانی ساخته شد که مجبور بودند پاهای شان را روی زمین داغ بگذارند. جالب است بدانید این صندل اغلب با چوب هایی که در کارگاه لنج سازی اضافه می آید می سازند.

برقع

حتما بارها تصاویری از زنان جنوب با لباس های رنگی و نقاب هایی مجذوب کننده بر صورت دیده اید. این نقاب ها برقع نام دارد و در رنگ های مختلف به فروش می رسند. اغلب گردشگران در سفر به جنوب از این برقع ها به صورت می زنند و عکسی به یادگار می گیرند. بعضی نیز آن را به یادگار می برند تا همواره میان وسایل شان داشته باشند. این برقع ها از بالای ابرو تا زیر بینی را می پوشانند.

تهیه و تدوین: تحریریه وبلاگ نازنین

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "9 سوغاتی قشم را بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 سوغاتی قشم را بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید