از تراشه های موبایل 2022 چه انتظاراتی داشته باشیم؟

به گزارش وبلاگ نازنین، تراشه قلب تپنده تمام گوشی های هوشمند است که وظایفی مانند اجرای اپلیکیشن ها، بازی ها، پردازش تصاویر و بسیاری از کارهای دیگر را بر عهده دارد. کوالکام و مدیاتک مدتی قبل تراشه های موبایل اسنپدراگون 8 نسل 1 و Dimensity 9000 را معرفی کردند که در گوشی های پرچم دار 2022 استفاده می شوند. در این میان سامسونگ هنوز چیپست پرچم دار خود را معرفی نکرده است. در این مطلب به مهم ترین ویژگی های تراشه های پرچم دار موبایل در سال 2022 می پردازیم.

از تراشه های موبایل 2022 چه انتظاراتی داشته باشیم؟

اولین پردازنده های مبتنی بر معماری Armv9

شرکت Arm در سال 2011 از معماری Armv8 رونمایی کرد و از آن زمانی تراشه های موبایل با بهره گیری از این معماری راهی بازار شده اند. اما معماری Armv9 نسبت به نسل قبلی ارتقاهای قابل توجهی را ارائه می کند که از جمله مهم ترین ارتقاهای اجرا شده می توانیم به بهبود هسته های پردازشی اشاره کنیم.

شرکت Arm در سال 2021 در کنار رونمایی از معماری Armv9 از هسته های پردازشی Cortex-X1، Cortex-A710 و Cortex-A510 هم رونمایی کرد. هسته Cortex-X2 فقط در تعداد محدودی از تراشه ها استفاده می شود ولی دو هسته دیگر به شمار بیشتری از تراشه های موبایل راه پیدا می کنند. طبق اعلام شرکت Arm، هسته X2 حدود 16 درصد سرعت بیشتری نسبت به نسل قبلی ارائه می کند که با احتساب فناوری ساخت، سرعت کلاک و حافظه کش این اختلاف به 30 درصد هم می رسد. Cortex-A710 هم با همان فناوری ساخت و سرعت کلاک در برابر A78 حدود 10 درصد عملکرد بهتری ارائه می کند و این یعنی جا برای افزایش این فاصله وجود دارد. در نهایت باید به A510 اشاره کنیم که در برابر A55 حدود 35 درصد سرعت بیشتری ارائه می دهد.

با این حال باید خاطرنشان کنیم که شرکت های مختلف به طور یکسان از این هسته های پردازشی بهره نمی برند. به عنوان هسته های A510 موجود در اسنپدراگون 8 نسل 1 به طور مشترک از حافظه های کش یکدیگر استفاده می کنند ولی مدیاتک برای تراشه پرچم دار خود رویکرد دیگری اتخاذ کرده است. در این میان باید به تراشه تازه اپل و گوگل هم اشاره کنیم که هر دو مبتنی بر معماری Armv8 هستند.

گفتنی است تراشه های اپل به طور گسترده شخصی سازی می شوند و چیپست A15 از نظر تک هسته ای و چند هسته ای به ترتیب 8 و 22 درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی ارائه می دهد. البته احتمالا اپل برای نسل بعدی چیپست M1 که زودتر از A16 معرفی می شود، از معماری Armv9 استفاده کرده است. گوگل هم احتمالا سال آینده نسل تازه چیپست تنسور را با معماری Armv9 معرفی خواهد کرد.

روی هم رفته در سال 2022 سرعت انواع گوشی های هوشمند بیشتر از گذشته خواهد بود و این یعنی انواع اپلیکیشن ها و بازی ها بهتر از گذشته اجرا می شوند. علاوه بر این، معماری تازه پردازنده به معنای کاهش مصرف انرژی خواهد بود و در نتیجه عمر باتری بهبود پیدا می کند.

دو هسته بزرگ برای پردازنده یا فقط یک هسته؟

علاوه بر معماری و هسته های تازه، تغییر جزئی در پیکربندی تراشه های موبایل هم پدید آمده است. در این زمینه باید به چیپست گوگل تنسور موجود در سری پیکسل 6 اشاره کنیم که از دو هسته X1، دو هسته A78 و 4 هسته A55 بهره می برد. این پیکربندی یادآور A15 اپل و چیپست های قدیمی اگزینوس سامسونگ است که از دو هسته قدرتمند استفاده می کنند.

مدیاتک و کوالکام برای تازهترین چیپست های پرچم دار خود پیکربندی 1+3+4 را حفظ کرده اند و اگرچه سامسونگ هنوز چیپست پرچم دار خود را معرفی نکرده، ولی احتمالا پردازنده این چیپست مبتنی بر همین پیکربندی خواهد بود. روی هم رفته Arm به سازندگان تراشه ها پیشنهاد می دهد که فقط از یک هسته قدرتمند در چیپست ها استفاده کنند تا تعادل بین قدرت و مصرف انرژی برقرار شود. بنابراین به نظر می رسد استفاده از دو هسته قدرتمند، حداقل در اکوسیستم اندروید، به یک فرایند فراگیر تبدیل نخواهد شد.

نسل تازه پردازنده های گرافیکی

هر ساله جهش های بزرگی را در عملکرد بازی های گوشی های هوشمند پیش بینی می کنیم اما در سال 2022 احتمالا شاهد یکی از بزرگ ترین تغییرات در این حوزه خواهیم بود. اول از همه باید به سامسونگ اشاره کنیم که برای تازهترین چیپست پرچم دار خود از پردازنده گرافیکی مبتنی بر معماری AMD استفاده کرده است. اگرچه AMD در زمینه گرافیک کامپیوترها و کنسول ها نام بسیار مهمی محسوب می شود، ولی این اولین باری است که وارد صنعت گوشی های هوشمند می شود و باید ببینیم این پردازنده گرافیکی نسبت به رقبا چه حرفی برای گفتن دارد.

طبق اعلام کوالکام و مدیاتک، تازهترین چیپست پرچم دار این دو شرکت نسبت به پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 888 به ترتیب حدود 30 و 35 درصد عملکرد بهتری ارائه می کنند. همچنین طبق بررسی های اجرا شده روی A15 اپل، پردازنده گرافیکی این تراشه در مقایسه با نسل قبلی بین 10 تا 25 درصد سرعت بیشتری ارائه می کند.

گفتنی است هر کدام از این پردازنده های گرافیکی از امکانات مختلفی هم بهره می برند. پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 8 نسل 1 با وجود اینکه در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارد، ولی از قابلیت ری تریسینگ پشتیبانی نمی کند. از طرف دیگر چیپست پرچم دار مدیاتک هم فقط به صورت نرم افزاری از این معینه بهره می برد. به نظر می رسد اگزینوس 2200 اولین چیپست موبایل خواهد بود که به صورت سخت افزاری چنین قابلیتی را ارائه می دهد.

به غیر از چیپست های پرچم دار، در سال 2022 عملکرد بازی ها در گوشی های مبتنی بر تراشه های میان رده هم به طور قابل توجهی بهتر خواهد شد. در این زمینه می توانیم به پردازنده های گرافیکی Mali G610 و G510 اشاره کنیم که از طریق شرکت Arm طراحی شده اند و G510 نسبت به نسل قبلی خود یعنی G57 حدود 100 درصد سرعت بیشتری را ارائه می کند.

فناوری ساخت

در کنار نکات اشاره شده، باید به فناوری ساخت این چیپست ها هم اشاره کنیم. در سال 2022 تمام چیپست های پرچم دار با فناوری ساخت 4 نانومتری به دست کاربران می رسند. اسنپدراگون 8 نسل 1 مبتنی بر فناوری 4 نانومتری سامسونگ است و مدیاتک برای Dimensity 9000 از فناوری ساخت 4 نانومتری TSMC استفاده کرده است. گوگل تنسور با فناوری 5 نانومتری سامسونگ تولید شده و اپل برای A15 از نسل تازه فناوری 5 نانومتری TSMC استفاده کرده است.

بدون شک نسل بعدی تراشه موبایل اپل از فناوری ساخت 4 نانومتری بهره می برد و گفته می شود چیپست M2 که برای تعدادی از کامپوترهای مک استفاده می شود، مبتنی بر فناوری ساخت 4 نانومتری خواهد بود.

کاهش فاصله بین تراشه های پرچم دار و میان رده

طی چند سال گذشته فاصله بین تراشه های میان رده و پرچم دار تا حد زیادی کمتر شده است. در حال حاضر بسیاری از تراشه های میان رده به حدی از قدرت رسیده اند که در زمینه استفاده های روزمره متوجه تفاوت عملکرد آن ها با تراشه های پرچم دار نمی شویم. از سوی دیگر به غیر از چند نمونه بازی خاص، این تراشه ها به خوبی از پس اجرای بازی های مختلف برمی آیند.

هنوز معین نیست که آیا امسال تراشه های میان رده به بهره گیری از معماری Armv9 روی می آورند یا نه اما حتی هسته های پردازشی Cortex-A78 که مبتنی بر نسل قبلی معماری Arm هستند نیز می تواند عملکرد خیلی خوبی برای گوشی های موردنظر ارائه کنند. البته احتمالا تراشه های میان رده پیشرفته در نیمه دوم سال 2022 معرفی می شوند و به همین علت باید چندین ماه برای عرضه گوشی های مبتنی بر این چیپست ها منتظر بمانیم.

سخن آخر

در کل تراشه های موبایل به حدی قدرتمند شده اند که بسیاری از کاربران متوجه بهبودهای اجرا شده نمی شوند. اما به غیر از بهبود عملکرد، شرکت ها توجه ویژه ای به کاهش مصرف انرژی نشان می دهند که همین موضوع منجر به افزایش عمر باتری می شود. تراشه ها در زمینه پردازش عکس ها نقش مهمی را ایفا می کنند و به تنهایی می توانند کیفیت عکس های ثبت شده را متحول کنند. در نهایت باید بگوییم که تراشه های قدرتمند تنها زمانی مؤثر واقع می شوند که سازندگان گوشی های هوشمند بتوانند از امکانات ارائه شده بهره ببرند. به نظر شما آیا در سال 2022 تراشه های موبایل می توانند جذابیت گوشی های هوشمند را بیشتر کنند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "از تراشه های موبایل 2022 چه انتظاراتی داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تراشه های موبایل 2022 چه انتظاراتی داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید