اگر ورزشکار هستید، خوب است با نوشیدنی های ایزوتونیک آشنا شوید!

به گزارش وبلاگ نازنین، نوشیدنی ایزوتونیک یک نوشیدنی ورزشی است که سبب بهبود و ارتقای عملکرد ورزشکاران می گردد. نوشیدنی های ایزوتونیک جذب سریع تری نسبت به آب دارند و با سرعت بالا آب و املاح معدنی از دست رفته از بدن را مجددا تامین می نمایند. محتویات این خوراکی شامل مواد معدنی، الکترولیت ها، قند و کربوهیدرات است که به منظور بازسازی مواد معدنی و الکترولیت هایی که در طول تمرین ورزشی از بدن از دست رفته اند، طراحی شده است. بعلاوه محلول های ایزوتونیک از دهیدراته شدن بدن و بهم خوردن تعادل الکترولیت ها در طول فعالیت های ورزشی جلوگیری می نماید. حواستان باشد نباید ایزوتونیک با نوشیدنی های انرژی زا یا محرک اشتباه گردد، نوشیدنی های ایزوتونیک حاوی هیچ گونه مواد محرک نیستند.

اگر ورزشکار هستید، خوب است با نوشیدنی های ایزوتونیک آشنا شوید!

نوشیدنی های ایزوتونیک

محلول های ایزوتونیک برای یاری و تسریع روند سوزاندن چربی یا افزایش سطح انرژی، معمولا شامل مواد دیگری همانند کافئین هم می شوند. خاصیت ایزوتونیک باعث می گردد بدن برای جذب این مایع احتیاج به صرف زمان و انرژی اضافه نداشته باشد و به سرعت آب را جذب نماید. شرح علمی و سخت ایزوتونیک این گونه است: دو مایع هنگامی ایزوتونیک هستند که فشار اسمزی برابری داشته باشند، فشار اسمزی در یک فضای بسته مانند سلول رخ می دهد. ورود مواد غذایی به سلول هنگامی اتفاق می افتد که فشار اسمزی در هر دو طرف غشای سلول یکسان گردد. به زبان ساده، غلظت ذرات موجود در نوشیدنی های ایزوتونیک معادل غلظت مواد موجود در خون است و ذرات آن آزادانه می توانند به راحتی بین خون و مایع در حرکت باشند. به علت همین ویژگی، آب به سرعت جذب خون، اندام و سلول های بدن شده و تمام مواد غذایی و مفیدی که به همراه دارد را با کیفیتی عالی، به سلول انتقال می دهد. این ویژگی منجر به جذب با سرعت 10 برابر بیشتر از آب معمولی در بدن می گردد.

خاصیت الکترولیت

املاح درون نوشیدنی های ایزوتونیک سبب می شوند خون در سطح متعادلی از حالت الکترولیت قرار بگیرد. محتویات درون این نوشیدنی ها دارای ذرات باردار یا یو ن ها هستند. در واقع الکترولیت ها مواد معدنی هستند که با حل شدن در آب ، الکتریسیته را راهنمایی می نمایند. آن ها به وسیله مایع در بدن توزیع شده و از انرژی الکتریکی خود برای آسان تر شدن عملکردهای مهم بدن استفاده می نمایند.

خوب است بدانیم که قرار گرفتن خون در سطح متعادلی از حالت الکترولیت برای بدن لازم و لازم است چرا که باعث می­گردد تعادل مایعات در بدن کنترل گردد، فشار خون تنظیم می گردد، به انقباض صحیح عضلات از جمله قلب یاری می نماید و اسیدیته (PH) خون را حفظ می نماید.

9 غذا با پروتئین بالا و کم کالری مناسب ورزشکاران

چرا مایعات و کربوهیدرات ها در طول ورزش مهم هستند؟

کربوهیدرات ها سوخت بدن شما هستند که به شما انرژی آزادسازی سریع برای افزایش عملکرد استقامتی شما می دهند. بدن شما فقط می تواند کربوهیدرات کافی را برای حدود 90 دقیقه ورزش ذخیره کند و بنابراین برای اینکه در برترین حالت خود بمانید باید پس از مدت مشخصی آن را شارژ کنید. نوشیدنی های ورزشی راهی آسان برای انجام این کار هستند در حالی که شما در حال حرکت و ورزش هستید. هیدراته ماندن کلید عملکرد خوب بدن است. شما در واقع به ازای هر ساعتی که ورزش می کنید بیش از یک لیتر مایع از دست می دهید و این مایع احتیاج به جایگزینی دارد. مایعی که از دست می دهید فقط شامل آب نیست بلکه آب است و الکترولیت ها و مواد معدنی کلیدی که بدن شما برای عملکرد مطلوب و نرمال به آنها احتیاج دارد. علاوه بر این مواد ضروری، فراوری نمایندگان نوشیدنی های ایزوتونیک ممکن است اسیدهای آمینه را نیز در فراوری ایزوتونیک ها مد نظر قرار دهند، زیرا بعضی از اسیدهای آمینه نیز در طول ورزش از بین می روند. کربوهیدرات های آهسته جذب که ذخایر گلیکوژن را پر می نمایند و ویتامین های محلول در آب، مانند ویتامین C و ویتامین B از آن جمله هستند. طعم ها و رنگ هایی که فقط عملکردهای ارگانولپتیکی دارند هم دیگر اجزای تشکیل دهندۀ این نوشیدنی ها هستند.

چرا باید در حین ورزش چیزی غیر از آب بنوشید؟

ورزش احتیاج به انرژی دارد. در طول کوشش های بدنی طولانی، این احتمال وجود دارد که کربوهیدرات (گلیکوژن) ما تمام گردد. وقتی این اتفاق می افتد، به دیوار می کوبیم -اصطلاحی در بین ورزشکاران برای تخلیه ذخایر کربوهیدرات است-. برای جلوگیری از این امر، در حین ورزش محصولات حاوی کربوهیدرات می خوریم و می نوشیم. در حین ورزش عرق نیز می کنیم و با تعریق نه تنها مایعات، بلکه الکترولیت ها (عمدتاً نمک) را نیز از دست می دهیم. بنابراین، منطقی است که به نوشیدنی نمک نیز اضافه نمایند. در نتیجه به ترکیب نوشیدنی های ورزشی - آب، شکر و نمک می­ رسیم.

تغذیه ورزشکاران قبل از ورزش؛ معرفی برترین غذاها و مکمل ها تغذیه ورزشکاران

چه زمانی و چگونه نوشیدن یک نوشیدنی ایزوتونیک ایده خوبی است؟

مهم ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که نوشیدنی های ایزوتونیک فقط باید در زمان ورزش مصرف شوند. قانون خاصی در این زمنه وجود ندارد اما به چندین متغیر بستگی دارد، مثلاً چقدر هوا گرم است، برای چه مدت ورزش می کنید و چقدر تناسب اندام دارید، همۀ این عوامل می توانند اندازه احتیاج شما به نوشیدن ایزوتونیک ها را تحت تاثیر قرار دهند. در هر حال بسیاری از کارشناسان نوشیدن نوشیدنی های ایزوتونیک را هنگام تمرین های طولانی بیش از 70 دقیقه توصیه می نمایند. توصیه این است که این نوع نوشیدنی را به صورت جرعه جرعه و با فاصله بنوشید. به عبارت دیگر، نباید اندازه زیادی از نوشیدنی را در یک نوبت بنوشید. در حالت ایده آل، یک نوشیدنی (حدود 150 میلی لیتر) باید هر 15 تا 20 دقیقه مصرف گردد.

پنج نکته در خصوص نوشیدنی های ایزوتونیک

اکنون که به این سوال که نوشیدنی ایزوتونیک چیست پاسخ دادیم، توصیه هایی در خصوص نوشیدنی های ایزوتونیک با شما در میان می گذاریم:

  1. خوب است بدانید که نوشیدنی های ایزوتونیک فقط در طول فعالیت های ورزشی مداوم و طولانی مدت توصیه می گردد.
  2. این نوشیدنی ها را به هیچ عنوان نباید به عنوان آب، تفریحی یا خارج از ورزش بنوشید.
  3. توجه داشته باشید که می توانید بین طعم ها و انواع مختلفی که در بازار ارائه می شوند، یکی را انتخاب کنید، بنابراین محصولی را انتخاب کنید که به برترین وجه با احتیاجهای شما مطابقت دارد. بعلاوه می توانید نوشیدنی های ایزوتونیک را به صورت پودر، ژل و حتی کنسانتره بخرید. همچین شما می توانید از طیف وسیعی از طعم ها انتخاب کنید، اما ساده ترین آنها نوشیدنی هایی با طعم مرکبات هستند.
  4. در صورت لزوم، در پی مشاوره حرفه ای برای یاری به ایجاد روتین هیدریشن مناسب باشید.
  5. وقتی تمرین می کنید، از این فرصت برای تست بهره ببرید. به این ترتیب می توانید برترین نوشیدنی ایزوتونیک را برای خود مشخص کنید. به این ترتیب، هنگام رقابت، از قبل یک روال مصرف خواهید داشت که آب، املاح و انرژی را بدون کمبود یا مسائل گوارشی دوباره پر می نماید.

حال سوال مهم این است که غلظت مواد موجود در خون در مقایسه با نوشیدنی ایزوتونیک چقدر است؟

خون حاوی سدیم (نمک) بیشتری نسبت به هر نوشیدنی ایزوتونیک است، زیرا چنین نوشیدنی غیرقابل خوردن (بیش از حد شور) است. خون حاوی گلوکز بسیار کمتری نسبت به نوشیدنی های ورزشی ایزوتونیک است (در 5 لیتر خون فقط 3-5 گرم گلوکز وجود دارد!). در نتیجه همه این ها، غیرممکن است که یک نوشیدنی ورزشی با غلظت الکترولیت های مشابه خون که در همان زمان حاوی دوز توصیه شده کربوهیدرات نیز باشد، غیرممکن است. در نتیجه، اصطلاح نوشیدنی ایزوتونیک فقط یک اصطلاح بازاریابی است که به وسیله شرکت های تغذیه ورزشی استفاده می گردد.

و در نهایت بدانید

که یکی از مهم ترین معایب نوشیدنی های ایزوتونیک، قند تصفیه شده بالای آنها است. به همین علت توصیه می کنیم از نوشیدنی های ایزوتونیک کم بهره ببرید یا در صورت تمایل به استفاده بهتر است خودتان آن را درست کنید. در واقع وجود شکر یکی از دلایلی است که بسیاری از ورزشکاران نوشیدنی های ایزوتونیک خود را انتخاب می نمایند.

منبع: you-need-to-know-about-isotonic و why-isotonic-drink

منبع: دیجیکالا مگ

به "اگر ورزشکار هستید، خوب است با نوشیدنی های ایزوتونیک آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر ورزشکار هستید، خوب است با نوشیدنی های ایزوتونیک آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید