بازخوانی پرونده یک محله قدیمی؛ ماهیگیری در ایستگاه ماست بندی

به گزارش وبلاگ نازنین، شهرک آزادی در محدوده محله یافت آباد با مهاجرت اولیه 4 خانواده از جمله ضربعلی محمد آزاد، ایرادبیگ مرادی، میرزا جعفر خیاط و جواد نوری آزاد که اصالتی همدانی داشتند در سال 1337 پایه گذاری شد. به نظر می رسد نام دیروز این محدوده، ترک آباد، برگرفته از گویش همان 4 خانواده باشد.

بازخوانی پرونده یک محله قدیمی؛ ماهیگیری در ایستگاه ماست بندی

وبلاگ نازنین - مریم قاسمی : کشاورزی پیشه اهالی شهرک آزادی بود و در مزارع و باغ هایی که اکنون جای خود را به آپارتمان داده است روز را به شب می رساندند. در سال 1343 با افزایش مهاجرت، گروهی دیگر از ساکنان شهرستان های کشور به این محله وارد شدند و جمعیت آن افزایش یافت. سال 43 با وقف 220 مترمربع زمین از سوی حاج آقا نوری آزاد و 220 مترمربع از طریق حاج مرتضی زندیه و یاری اهالی، مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در خیابان شهید سلطانی ساخته شد و در همین زمان ها بود که شهرک هایی دیگری مانند ارشدآباد، ابراهیم آباد، مسلمین، صاحب الزمان طالقانی شکل گرفتند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا بخوانید

آن دوران بخشی از شهرک آزادی به ایستگاه ماست بندی معروف بود و هنوز هم هست. در ایستگاه ماست بندی یک قنات بزرگ پراز ماهی وجود داشت که اهالی آخر هفته در آن به ماهیگیری مشغول می شدند. آن سال ها آب آشامیدنی شهروندان از آب چاه خانگی از طریق چرخ چاه تهیه می شد. بعد از سال 52 شرکت آب محلی یاسر، متعلق به حاج یاسر، راه اندازی شد. تا سال 87 نیز شهروندان از این آب استفاده می کردند، اما اکنون آب تهران به خانه اهالی راه یافته است.

شهرک آزادی اکنون 15 درصد از محله یافت آباد جنوبی را تشکیل می دهد بیش از هزار خانوار با میانگین جمعیتی 3 تا 5 نفر در هر خانه سکونت دارند و باغ و زمین های معروف آن دوران مانند باغ های چاردیواری حسین یگانه، پورجعفری، حاج علی اکبر کلهر به ساختمان هایی تبدیل شده اند که در میان آنها بخشی برای ساخت مدرسه جوکار وقف شده است. از حمام های قدیمی آن دوران که تنها نامی از آن باقی است حمام تاج متعلق به حاج مرتضی زندیه بود که اهالی سالیان متمادی از آن استفاده کردند. شهرک آزادی امروز در بخش های محدودی هنوز بافت قدیمی و خاطره انگیزش را حفظ نموده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "بازخوانی پرونده یک محله قدیمی؛ ماهیگیری در ایستگاه ماست بندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازخوانی پرونده یک محله قدیمی؛ ماهیگیری در ایستگاه ماست بندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید