در آنالیز درهای ساختمان به چه نکاتی توجه کنیم؟

به گزارش وبلاگ نازنین، قدیم ها، در و دروازه جایگاه ویژه تری در زندگی آدم ها داشت، مثلا برای شهرها دروازه ورودی می ساختند و خانه ها هم برای رفت و آمد اهل خانه، مهمانان و غریبه ها، درهای جداگانه ای داشت. حالا شاید تعداد در و دروازه ها کمتر شده باشد، اما از اهمیت شان کم نشده است. احتمالا وقتی شما می خواهید از یک خانه نو بازدید کنید، تمام ذوق و شوق تان این است که زودتر داخل شوید و بخش های مختلف خانه را ببینید، اما حواستان باشد که این ذوق و شوق باعث نشود از آنالیز در ورودی و دیگر درهای داخلی خانه غفلت کنید. در اهمیت این بخش خانه همین بس که حفظ حریم خصوصی و امنیت شما بستگی به کیفیت آن دارد. خب، حالا سئوال مهم این است که به چه نکاتی در آنالیز یک در باید توجه کنیم؟ در این مطلب نیز قرار است به همین سئوال پاسخ دهیم.

در آنالیز درهای ساختمان به چه نکاتی توجه کنیم؟

ضد سرقت بودن در ورودی را آنالیز کنید

یکی از مهم ترین ویژگی های درهای ورودی ساختمان ها، ضدسرقت بودن آن هاست. اگر امنیت خانه برایتان خیلی اهمیت دارد، حتما مطمئن شوید که در خانه ضد سرقت است یا نه. می توانید از صاحب خانه درباره کشور سازنده این درها هم بپرسید. در حال حاضر بازار داخلی درهای ضدسرقت در دست ترکیه، چین و کشور ماست. البته درهای ایتالیایی هم پیدا می گردد، اما خیلی کم است. درهای ترکیه ای کیفیت خوبی دارد. کیفیت درهای ایرانی هم که البته بیشتر مونتاژ محسوب می گردد قابل قبول است، اما یادتان باشد درهای ضدسرقت چینی زیاد خوب نیستند.

یک در ضد سرقت از چند بخش تشکیل شده است؛ یراق آلات (قفل، دستگیره، توپی و…)، رویه در، اسکلت داخلی و چارچوب است. مهم ترین بخش همان اسکلت داخلی است که در حقیقت بقیه اجزا روی همین بخش سوار می شوند. این اسکلت داخلی معمولا دارای یک ورقه فلزی بسیار مقاوم است. قفل ها هم معمولا از نوع گاوصندوقی هستند و با درهای معمولی تفاوت دارند. رویه در هم معمولا از جنس MDF است که به شکل ساده یا طرح دار استفاده می گردد. روکش این رویه هم یا چوب طبیعی است یا PVC بین رویه و ورقه فلزی هم معمولا عایق های صوتی قرار می گیرد.

درهای داخل خانه باید چطور باشد؟

آنالیز درهای یک خانه، فقط شامل در ورودی نمی گردد، بلکه باید به درهای اتاق خواب ها و درهای سرویس بهداشتی و حمام هم نگاهی انداخت. در خانه های بزرگ، بخش های دیگر خانه هم با در از یکدیگر جدا می شوند که آ ن ها هم احتیاج به بازدید دارند. به طور کلی درها از نظر متریال به انواع چوبی، UPVC، آهنی، شیشه سکوریت، آلومینیومی و فایبرگلاس دسته بندی می شوند. درهای شیشه سکوریت در داخل خانه به ندرت استفاده می گردد، مگر در پاگردهای روبه روی در ورودی. استفاده از درهای آلومینیومی و آهنی هم در شهرهای بزرگ منسوخ شده است. در حال حاضر بیشتر درهای داخلی آپارتمان ها، چوبی، UPVC یا فایبرگلاس هستند.

درهای چوبی، برترین در برای داخل ساختمان

رتبه اول درهای داخل ساختمان به درهای چوبی تعلق دارد، علتش هم این است که چوب مثل فلز رسانا نیست و می تواند یک عایق حرارتی خوب برای خانه باشد. در حقیقت در چوبی مصرف انرژی را در خانه پایین می آورد. اما ویژگی منفی درهای چوبی هم آسیب پذیری آنها در مقابل رطوبت است. به همین علت این درها اگر برای سرویس های بهداشتی و حمام استفاده شوند زودتر از درهای دیگر دچار پوسیدگی می شوند. در بازدید از خانه حتما این درهای چوبی را آنالیز کنید که دچار پوسیدگی نشده باشند.

درهای چوبی هم انواع مختلفی دارند که شامل درهای تمام چوب، درهای نئوپان با روکش های چوبی، صفحات تمام چوب یا به صورت قطعات به هم پیوسته است. قطعا یک در تمام چوب از درهای نئوپان با روکش چوبی بسیار بهتر خواهد بود.

حواستان باشد که بعضی از درهای چوبی بی کیفیت به علت گرمایش داخل خانه تاب برمی داند و تغییر شکل

می دهند، این درها در نهایت باید تعویض شوند. درضمن چوب راحت می سوزد و لک برمی دارد و بعلاوه به راحتی خراش برمی دارد، پس این موارد را در هم آنالیز کنید. یک نگاهی هم به کناره های درهای چوبی بیندازید که خانه موریانه ها نشده باشد.

چارچوب درها را آنالیز کنید

آنالیز چارچوب درها را هم نباید فراموش کنید. این چارچوب ها به دلایل مختلف لق می شوند و درست کردن آن به راحتی امکان پذیر نیست. حتی شاید این مشکل، کار را به بنایی هم بکشد. چارچوب ها معمولا آهنی هستند که باید دقت کنید دچار پوسیدگی نشده باشند، مخصوصا چارچوب در حمام و سرویس بهداشتی.

ویژگی های درهای UPVC و فایبرگلاس

درهای UPVC و فایبرگلاس هم معمولا برای درهای بالکن و حیاط خانه مورد استفاده قرار می گیرد. در خصوص پنجره های از این جنس هم گفتیم که آن ها دارای وزن بسیار کم، عایق صوتی و حرارتی بودن، نارسانا بودن، احتیاج نداشتن به رنگ آمیزی، غیرقابل اشتعال بودن و استحکام بالاست. درضمن نسبت به فلز و چوب، قیمت مناسب تری هم دارند. فقط باید آنالیز کنیم که دچار خط و خش نشده باشند. درضمن این درها معمولا دارای قسمت های شیشه ای هم هست که شکسته نبودن و ترک نداشتن این شیشه هم احتیاج به بازدید دارد

قفل ها، لولاها و دستگیره ها را آنالیز کنید

بازدید عملکرد قفل ها، لولاها و دستگیره های درهای خانه هم فراموش نگردد. دقت کنید که قفل هر در دارای حداقل دو کلید باشد و درست کار کند. به چشمی در ورودی هم نگاهی بیندازید که دچار مشکل نشده باشد.

حالا شما با دانستن نکات بالا می توانید روی اطلاعات تان برای بازدید از یک خانه و آنالیز درهای آن خانه حساب کنید. حالا هم با درهای ضدسرقت آشنا هستید و هم با انواع درهایی که در داخل خانه استفاده می شوند. ایرادهایی را که می توانند داشته باشند هم می شناسید. یادتان باشد که درها قرار است امنیت شما را تأمین نمایند و حافظ حریم خصوصی تان باشند، پس آنالیز آن ها فراموش نگردد!

منبع: بلاگ دیوار

به "در آنالیز درهای ساختمان به چه نکاتی توجه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در آنالیز درهای ساختمان به چه نکاتی توجه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید