شرکت مخابرات: 62 هزار پورت VDSL و 74 هزار پورت FTTH واگذار کردیم

به گزارش وبلاگ نازنین، توسعه اینترنت ثابت یکی از بحث های داغ این روزهای کشور است.

شرکت مخابرات: 62 هزار پورت VDSL و 74 هزار پورت FTTH واگذار کردیم

صندلی ایران در اینترنت ثابت چندان خوب نیست و رتبه 132 جهانی با میانگین سرعت دانلود 19.13 مگابیت و سرعت آپلود 11.29 را در کسب نموده است. برعکس اینترنت موبایل که نسبت به سرعت های جهانی شرایط مطلوبی دارد.

سال ها است دولت وعده توسعه اینترنت ثابت را می دهد و کوشش می نماید اینترنت ثابت رشد لازم را داشته باشد. آخرین نمونه از این دست وعده ها، واگذاری 5 میلیون پورت VDSL در سال 1399 توسط وزیر ارتباطات بود که ابتدای سال داده شده ولی در انتهای سال عملی نشده و معاون وزیر ارتباطات گفت اگر حتی 1.5 میلیون پورت هم بدهیم؛ خوب است.

حتی صحبت از جایگزین شدن اینترنت خانگی 5G به جای اینترنت VDSL در سال 1400 شد.

یکی از مسائل پیش پای توسعه اینترنت ثابت در کشور، شرکت مخابرات است. کابل کشی فیبرنوری به طور انحصاری در دست مخابرات است و شرکت های FCP هم برای ارائه اینترنت FTTH و VDSL به این کابل های فیبرنوری احتیاج دارند.

دیروز، خبر جدید میان 5 شرکت FCP آسیاتک، شاتل، های وب، صبانت و پیشگامان با مخابرات ایران منتشر شد. در این قرارداد، شرکت مخابرات ایران باید زیرساخت های خودش را در اختیار شرکت های FCP قرار دهد.

اما آیا این قرارداد می تواند در عمل درد اینترنت ثابت در کشور را حل نماید؟ و اینکه تا کنون چند هزار یا چند میلیون پورت VDSL و FTTH به مشترکان واگذار شده است.

تعداد پورت VDSL و FTTH واگذار شده

شرکتهای عظیم اینترنتی نظیر شاتل و آسیاتک اعلام میکنند آنها در سال گذشته کمتر از چند هزار پورت VDSL واگذار نمودهاند.

داوود زارعیان، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران هم اعلام میکند آنها نزدیک به 62 هزار پورت VDSL واگذار نمودهاند.

او در خصوص فرایند پیشرفت ارائه اینترنت پرسرعت بر مبنای VDSL و فیبرنوری گفت: شرکت مخابرات تا کنون سرمایه گذاری بالایی روی توسعه فیبرنوری انجام داده است، هرچند که همین حالا هم بیش از 200 هزار کیلومتر فیبر در کشور موجود است و ما فقط در مناطق فیبرکشی نموده ایم که فیبری در آن وجود نداشته است.

او در خصوص میزان آمار واگذاری سرویس فیبرنوری (FTTH) و VDSLاین شرکت گفت: تا کنون بیش از 74 هزار پورت FTTH در همه استانها واگذارنموده ایم که 50 درصد این واگذاری ها در تهران رخ داده است.

در زمینه واگذاری VDSL هم حدود 62 هزار پورت واگذار داریم که 30 هزار پورت آن در تهران است. او تاکید می نماید براساس فراخوانی که آنها منتشر نموده اند بیش از 250 هزار نفر برای دریافت اینترنت VDSL اعلام آمادگی نموده اند.

مشکل توسعه اینترنت ثابت چیست؟

داوود زارعیان درباره مسائل شرکتهای اینترنت ثابت (FCP) و توسعه اینترنت پرسرعت در کشور می گوید: تمام مسائل عدم توسعهیافتگی اینترنت ثابت در کشور به خاطر مخابرات نیست، بخش عظیم مشکل شرکتهای اینترنتی عدم ورود سرمایه به این بازار است که آن هم به خاطر ثابت ماندن تعرفهها است.

او در واکنش به این اظهارات وزیر ارتباطات که اعلام نموده تنها اجازه افزایش تعرفه در صورت ارائه سرویس جدید را خواهد داد گفت: داستان مرغ و تخممرغ است تا افزایش سرمایهای صورت نگیرد امکان توسعه سرویسی هم وجود ندارد و ورود سرمایه به این بازار با افزایش تعرفهها اتفاق خواهد افتاد.

به باور او سالها است که تعرفهها در بخش اینترنت ثابت، بدون تغییر مانده و همین امر جذب سرمایه به این بازار را سخت نموده است.

زارعیان تاکید میکند تا زمانیکه تعرفهها تغییر نکند نه افزایش سرمایهای صورت میگیرد و نه توسعهای در حوزه اینترنت ثابت کشور اتفاق می فتد. آنطور که او برآورد میکند اگر کشور بخواهد یک شبکه ایدهآل در بخش سرویس اینترنت ثابت داشته باشد احتیاجمند سرمایهگذاری 15 هزار میلیارد تومانی است.

منبع: شبکه چی

به "شرکت مخابرات: 62 هزار پورت VDSL و 74 هزار پورت FTTH واگذار کردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت مخابرات: 62 هزار پورت VDSL و 74 هزار پورت FTTH واگذار کردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید