واقعیتهای داخلی آمریکا ترسناک است، احتمال وقوع بحران بی سابقه

به گزارش وبلاگ نازنین، خبرنگاران، گروه بین الملل - امیرمحمد اسماعیلی: کارشناسان و تحلیلگران بین المللی، شرایط فعلی آمریکا را شرایط جامعه ای می دانند که مترصد جرقه ای برای شعله ور شدن ناآرامی های داخلی است. ترامپ و بایدن به عنوان دو نامزد اصلی ریاست جمهوری ایالات متحده، بارها در سخنانشان از احتمال بروز تقلب و دزدی آرا سخن به میان آورده اند و این احتمال را مطرح نموده اند که در صورت عدم پیروزی در انتخابات، از پذیرش مسالمت آمیز خودداری خواهند کند. علاوه بر این چالش آرای الکترال موضوع دیگری بوده که بیش از پیش چهره لیبرال دموکراسی آمریکایی را خدشه دار نموده است.

واقعیتهای داخلی آمریکا ترسناک است، احتمال وقوع بحران بی سابقه

به منظور آنالیز اوضاع سیاسی و اجتماعی ایالات متحده با پروفسور ریچارد فالک استاد بازنشسته دانشگاه پرینستون آمریکا به مصاحبه نشستیم. احتمال بروز ناآرامی های داخلی پس از انتخابات آمریکا، چگونگی مقابله ساختار سیاسی این کشور با این درگیری ها در دو بعد ملی و درون ایالتی و نهایتاً آنالیز تغییر سیاست خارجی آمریکا در صورت ایجاد هرگونه تغییر در ریاست جمهوری این کشور، از محورهای مصاحبه با این استاد برجسته آمریکایی بودند. متن کامل مصاحبه در ادامه ارائه می گردد:

*آیا سیاست خارجی ایالات متحده در قبال خاورمیانه و ایران با تغییر احتمالی در کاخ سفید تغییر خواهد نمود؟

در حالی که به نظر می رسد بایدن انتخاب خواهد شد، ابرهای تاریک عدم اطمینان بر فضای انتخابات آمریکا سایه افکنده است. چیزی که پیش از این در تاریخ این کشور وجود نداشته است. احتمال بحران عظیم فلج کننده و درگیری های جدی داخلی را نمی توان از نظر دور داشت. در همین زمان، اگر بایدن به کاخ سفید راه یابد، سیاست خارجی ایالات متحده تغییر ملموسی نخواهد داشت، حداقل در شروع امر چنین خواهد بود. اگر بایدن انتخاب گردد و یک انتقال سیاسی مسالمت آمیز توسط ترامپ انجام گردد، در این صورت، احتمالاً در کوتاه مدت سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانه تعدیل خواهد شد؛ اما تغییر اساسی نمی نماید.

*بعضی از کارشناسان هشدار داده اند که آمریکا در آستانه ناآرامی ها و شورش های سیاسی داخلی قرار گرفته است. نظر شما چیست؟

تردیدی نیست که واقعیت های داخلی ایالات متحده در این مرحله کاملاً ترسناک است و یک انتخابات مورد اختلاف می تواند مانند جرقه ای باشد که کشور را شعله ور کند. پیش بینی اینکه این خشونت ها چه شکلی به خود می گیرد و اینکه آیا ترامپ در رابطه با به چالش کشیده شدن خود با آرای الکترالی که او را از قدرت کنار زده، آشوب ایجاد می نماید یا حداقل در شعله های آن می دمد، سخت است.

اگر چنین موضوعی اتفاق بیفتد، خشونت گسترده جناح راست می تواند با اقدامات مختلفی همراه گردد تا رفتار غیرقانونی برخاسته از وحشت داخلی را تحت کنترل درآورد. بدون شک این موضوع با واکنش های گسترده ای از سوی جناح چپ قدرت همراه خواهد بود که می تواند طیفی از اعتراضات مسالمت آمیز تا اقدامات رادیکال تر را در کل کشور در برگیرد. آینده دموکراسی ایالات متحده، هرگز یا حداقل از زمان جنگ داخلی آمریکا در اوایل دهه 1860 این چنین در معرض خطر نبوده است.

*ساختار سیاسی و امنیتی ایالات متحده در برابر وقوع هر گونه درگیری و ناآرامی احتمالی بعد از انتخابات، چه واکنشی نشان می دهد؟

بسیاری از ناظران متخصص بر این باورند که پاسخ مقامات دولتی و نیروهای پلیس به این مسئله بستگی دارد که آیا انتخابات ریاست جمهوری توسط ترامپ و یا بایدن، مورد مناقشه جدی قرار می گیرد یا خیر. به نظر می رسد که احتمال ناآرامی های جدی، در صورتی که نتایج یک طرفه به نفع بایدن باشد (به اصطلاح یک پیروزی قاطع)، کم تر خواهد بود. این پیروزی استدلال هایی که مبنی بر سرقت و دزدی انتخابات را بیش از پیش تضعیف خواهد نمود و برای بازنده های انتخابات، به استثنای افراط گرایان، انگیزه کمتری برای ایجاد درگیری های داخلی و خسارت به دارایی ها باقی می گذارد.

همچنین این موضوع به چگونگی تعامل ترامپ با شکست احتمالی بستگی دارد و اینکه آیا او می تواند برای یک چالش الکترال، حمایت ارتش این کشور و سنا را (که از 4 نوامبر تا زمان تحلیف رئیس جمهور در 20 ژانویه 2021 تحت کنترل جمهوری خواستار است)، به دست آورد یا خیر.

*به نظر شما مقابله هر یک از ایالت ها با این ناآرامی ها چگونه خواهد بود؟

ایالات متحده یک کشور فدرال با 50 حوزه قضائی متمایز برای رسیدگی به قانون و نظم است و تغییرات زیادی در رفتار منطقه ای و بسته به اینکه کدام حزب ساختار دولت را در این واحدهای فرعی دولت کنترل می نماید، وجود دارد. همچنین یک بند اجرایی قانون فدرال وجود دارد که می تواند توسط دولت ملی مورد استناد قرار گیرد و به کاخ سفید ابزار لازم برای مقابله با هرگونه رفتار مخالف را در هر یک از 50 ایالت می دهد. از آنجا که تجربه گذشته اندک است، درک بسیار کمی از نحوه رسیدگی به پیامدهای انتخابات در ایالات متحده وجود دارد و وقوع چنین ناآرامی هایی باید نه تنها آمریکایی ها بلکه دنیا را نگران کند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "واقعیتهای داخلی آمریکا ترسناک است، احتمال وقوع بحران بی سابقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیتهای داخلی آمریکا ترسناک است، احتمال وقوع بحران بی سابقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید