کاسبی های میلیونی دلالان در بازار خودرو؛ حواله خودرو چند؟
به گزارش وبلاگ نازنین، پیدا کردن پول های راحت، در شرایط مالی سخت، معضلی است که سالهاست اقتصاد کشور را گرفتار خود نموده است، مردمی که به سختی پول در می آورند، سرمایه های اندکی دارند، هرساله و هر ماهه با افزایش تورم روبرو هستند و تجربه خوبی هم از سرمایه گذاری در فراوری ندارند، آگاهانه یا ناخودآگاه به کسب عایدی های آسان و بی دردسر و به قول خودشان یهویی جذب می شوند.
به گزارش ایسنا، اینجاست که دلالان و معامله گران زیاد می شوند و بازارشان داغ می گردد، آن ها مشتریان خوبی را در بازار های نابسامان و دارای فرصت های بسیار برای کسب عایدی های آسان و هنگفت، پیدا می نمایند.
یکی از این بازارها، بازار آشفته خودرو و یکی از منابع عایدیی آسان در این بازار، خرید و فروش حواله و امتیاز خودرو است که به لطف قرعه کشی های خودروساز ها بازار داغی دارد و خیلی ها را بدون دردسر و زحمت و عرق ریختن، ثروتمند نموده است و از طرف دیگر مشکل کسانی که نمی توانند پیش پرداخت خرید خودرو را تا موعد مقرر تهیه نمایند، حل نموده و چند میلیونی را هم نصیب آن ها می نماید.
تفاوت قابل توجه قیمت خودرو در پیش فروش و فروش فوق العاده بسیار وسوسه برانگیز است و معامله گران به خوبی روی این وسوسه کار نموده اند و از خرید و فروش حواله و امتیاز خودرو های پیش فروش شده که اتفاقا جرم هم اعلام شده پول های خوبی درآورده اند!
پیش فروش یا فروش های فوق العاده ایران خودرو و سایپا که شروع می گردد، بازار معامله حواله در شبکه های مجازی جان می گیرد و کاسبی های میلیونی شروع می گردد. جالب اینجاست که این بازار غیرقانونی آنقدر رشد نموده که برای خودش قانون دارد تا خریدار و فروشنده متضرر نشوند و کلاه سرشان نرود! و برای اطمینان در این مسئله کار به عقد قرارداد و دریافت چک ضمانت هم کشیده است.
معامله گران در قولنامه یا قرارداد همه شرایط و احتمالات را می نویسند، مثلا یکی از بخش های مهم این قرارداد تضمین تحویل خودرو به خریدار حتی در صورت فوت معامله گر است. او بازماندگانش را موظف می نماید که در این معامله به قولی دبه ننمایند.
آن ها حتی قبل از خرید امتیاز به شما مشاوره هم می دهند تا بتوانید بیشترین سود را از این بازار پر هرج و مرج ببرید.
چند روز قبل از عید به یکی از خریداران حواله خودرو که در فضای مجازی، آگهی خرید حواله ایران خودرو و سایپا را منتشر نموده زنگ زده بودم، به شدت تاکید می کرد که برای خرید پژو 207 ثبت نام کنم و می گفت: امتیاز حواله هایما اس 7 حدود 19 میلیون تومان، امتیاز پژو پارس بالای 70 میلیون تومان و امتیاز حواله پژو 207 نیز بالای 70 میلیون تومان از شما خریداری می گردد، البته اگر یکساله باشد، قیمت کمتر خواهد شد.
با خریدار دیگری تماس گرفتم، او قیمت حواله تیبا 1 و 2 سایپا را بالای 20 میلیون تومان عنوان و شدیدا تاکید نمود که تنها تیبا 1 و 2 و ساینا معمولی ثبت نام کنم چراکه باقی خودرو ها هیچ ارزشی ندارند و حواله آن ها از شما خریداری نمی گردد.
نمی دانم توصیه آن ها سال جاری چیست مخصوصا که سال جاری خودروسازان طرح های فروش خود را در فروردین ماه اعلام نموده اند و جالب اینجاست که به فاصله کوتاه و کمتر از یک ساعت بعد از اعلام نتایج قرعه کشی سر و کله تبلیغات فروشندگان حواله ها در فضای مجازی پیدا شد. آن ها حواله را به کسی می فروشند که قیمت بالاتری پرداخت کند!
در اینکه بازار خودرو در ایران بازار بی سرو سامانی است، شکی نیست. از کیفیت پایین محصولات خودروسازان ایرانی که کارشناسان و پلیس بسیار از آن سخنه گفته اند و بعضی مسئولان نیز به آن اذعان نموده اند و از قیمت های نجومی و عجیب و غریب خودرو های داخلی و بدهکاری های سنگین خودروسازان به قطعه سازان و… که بگذریم، بازار خرید و فروش محصولات این صنعت در ایران یک معمای چند وجهی است و یکی از شواهد بی سروسامانی این بازار موضوعی است که در ابتدای این گزارش تحت عنوان قرعه کشی برای فروش و در پی آن حواله فروشی مطرح شد.
خرید و فروش حواله خودرو مدت هاست که به یک منبع عایدی نان و آب دار برای بعضی فعالان بازار خودرو تبدیل شده و کار به جایی رسیده است که مردم در این هرج و مرج، اینکار را برای بدست آوردن راحت و بی دردسر چند میلیون پول، به یکدیگر توصیه می نمایند!
یک متخصص حوزه اقتصاد در آنالیز این بازار به لزوم یک تقسیم بندی معتقد است.
ذینفع این بازار کیست؟
کاوه درخشانی، مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اراک در اینباره بیان نمود: این بازار ابتدا نیازمند یک تقسیم بندی است به طوری که ذینفعان هر سیاستی در این بازار باید معین شوند، معمولا یک طرف فراورینماینده و یک طرف مصرف نماینده قرار گرفته است، اما خصوصیت بازار خودرو در اقتصاد ایران به نحوی است که در واقع بخشی از آن وابسته به دولت است و عملا اتفاقی که رخ می دهد این است که مدیران عامل خودروسازان بزرگ به صورت مستقیم به وسیله وزیر صمت یا هیئت دولت مشخص می شوند بنابراین در کنار بخش فراوری و مصرف نماینده، سیاست گذار (ترکیبی از قوه مجریه و مقننه) نیز به عنوان ذینفع مطرح است.
وی با طرح این سوال که چه کسی در این بین سود می برد؟ ادامه داد: برای در نظر گرفتن سیاستی در این حوزه در ابتدا باید کسانی که در این بین ذینفع هستند را معین کنیم تا واکنش آن ها را نسبت به سیاست ها دریابیم.
انحصارگران بازار خودرو چگونه سود می برند؟
درخشانی توضیح داد: فراورینمایندگان به عنوان انحصارگران این بازار، هرچقدر قدرت رقابت محدودتر باشد و دامنه انتخاب مصرف نمایندگان محدود گردد، سود بیشتری می برند و مشخص این دامنه انتخاب نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وسیله سیاستگذار صورت می گیرد به این معنی که سیاستگذار و خودروساز یک استراتژی را بکار می برند که متاسفانه در نهایت مصرف نماینده از آن متضرر می گردد.
درخشانی بیان نمود: شاید در بسیاری از مواقع، سیاستگذاران (قوای مقننه و مجریه) ترکیبات قوانین را طوری تنظیم می نمایند که رقیب خاصی برای شرکت خودروساز وجود نداشته باشد و این حذف رقیب به دو صورت ممنوعیت واردات و وضع قوانین محدودنماینده ورود شرکت های فراورینماینده خارجی، صورت می گیرد.
مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اراک افزود: بر اساس قانون، هیچگاه ممنوعیت واردات برای خودرو نداریم بلکه بحث اساسی این است که تعرفه به چه صورت باشد؟ معمولا مجلس هرسال در این حوزه دخالت می نماید و محدودیت هایی برای واردات خودرو مطرح می نماید.
وقتی سیاستگذار رقابت را در بازار خودرو از بین می برد!
وی تاکید نمود: هر شرکت فراورینماینده خارجی که بخواهد در داخل کشور در حوزه فراوری خودرو یا قطعات آن سرمایه گذاری انجام دهد، باید حتما اینکار را با همکاری یکی از شرکت های داخلی به صورت شراکتی انجام دهد و حداقل 51 درصد شرکتی که تاسیس می گردد متعلق به خودروساز داخلی باشد.
درخشانی ادامه داد: سیاست گذار عملا با این قوانین بازار را محدود نموده و رقابت را از بین می برد و در این شرایط لابی ایجاد می گردد که منافع آن در نهایت به کسانی که در حوزه خودرو هستند رسیده و ضرر هم از جیب مردم پرداخت می گردد.
وی مهمترین پیشنهاد در این حوزه را برداشتن ممنوعیت واردات دانست و گفت: حتی اگر ممنوعیت واردات نیز به صورت قانونی برداشته گردد نباید صرفا به این صورت باشد که واردات به وسیله فراورینمایندگان انجام گردد بلکه هر شخصی که می تواند دلار را به صورت آزاد تامین کند باید بتواند واردات خودرو را انجام دهد و محدودیت در این حوزه نباشد.
مکانیسم قرعه کشی بازار سیاه ایجاد می نماید
به گفته وی، اگر این مهم امکان پذیر نباشد، خودرو نیز باید به عنوان یک کالا مثل سایر کالا ها در بازار عرضه گردد و مکانیسم قرعه کشی درخصوص آن حذف گردد، مکانیسم قرعه کشی یا هر نوع جیره بندی در اقتصاد محکوم به شکست است چراکه باعث ایجاد بازار سیاه شده و قدرت انحصارگر را افزایش می دهد.
قدرت انحصاری فراورینماینده با بازار چه می نماید؟
درخشانی افزود: وقتی خودرو به صورت قطره چکانی عرضه گردد، قیمت بازاری بیشتر از قیمت کارخانه خواهد بود بنابراین در این شرایط قطعا خودروساز و افرادی که سود نهایی خودروسازی نصیب آن ها می گردد، قدرت چانه زنی بالایی دارند چراکه در این شرایط قطعا قیمت بازار از کارخانه بیشتر است و عملا این قدرت را دارند که فراوری را به صورت قطره چکانی در بیاورند، ولی اگر فروش بر اساس مکانیسم فروش قیمتی باشد، عملا قدرت انحصاری از فراورینماینده گرفته می گردد و دیگر دلیلی وجود ندارد که نخواهد تمامی فراوریاتش را عرضه کند.
حذف قرعه کشی خودرو وعده ای بوده که وزیر صمت دولت سیزدهم، سال گذشته داد.
سید رضا فاطمی امین اولین بار اوایل دی ماه سال گذشته بیان کرد که در سال 1401 عرضه خودرو متناسب با تقاضا خواهد شد و بدین ترتیب دیگر قرعه کشی خودرو حذف خواهد شد.
البته وزیر بیان کرد که از اواسط سال 1401 به تدریج قرعه کشی حذف می گردد و اینطور نیست که از ابتدای سال 1401 قرعه کشی نداشته باشیم؛ چراکه هنوز فراوری در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد. اما زمانیکه خودرو به میزان کافی و متناسب با تقاضا باشد، دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.
سال 1401 شروع شده و ایران خودرو و سایپا فروش های فوق العاده خود در سال 1401 را از اولین ماه سال شروع نموده اند و گویی در همچنان بر روی همان پاشنه می چرخد. حالا باید منتظر ماند و دید که وزیر برای عملیاتی کردن وعده اش چه می نماید، آیا سامانی در این بی سامانی فراهم خواهد شد یا این بازار بی کیفیت همچنان بر سرمایه های مردم تاخت و تاز خواهد نمود.
هرچند به نظر می رسد که گروه خودروسازی سایپا، می خواهد قدمی در این راستا بردارد و قرار است برای عرضه محصول بدون فرآیند قرعه کشی اقدام و اولین فروش محصول خود بدون قرعه کشی را اجرا کند.
طبق اعلام این گروه صنعتی، اولین فروش فوق العاده شاهین بدون برگزاری قرعه کشی به زودی شروع می گردد. سایپا در پاسخ به تعداد قابل توجه متقاضیان برای خرید خودرو شاهین و کاهش التهاب های موجود، فروش فوق العاده این محصول را از این هفته و بدون انجام قرعه کشی و تا تکمیل ظرفیت، شروع می نماید.
معاون بازاریابی گروه خودروسازی ایران خودرو هم گفته است که این گروه صنعتی برنامه ای برای افزایش عرضه خودرو دارد و میخواهد خودرویی همانند دناپلاس اتوماتیک که هم برنامه افزایش فراوری آن وجود دارد و هم به سبب اختلاف قیمت کم با بازار می تواند زودتر در این فرایند حذف قرعه کشی قرار گیرد.
به گفته معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو، حذف قرعه کشی به تدریج در خودرو هایی که عرضه بیشتری وجود دارد، اتفاق خواهد افتاد و این شرکت برای خودرو هایی که می توانند در برنامه حذف قرار گیرند، برنامه ریزی لازم را صورت داده است.
رحمانی با بیان اینکه در حال حاضر هایما بدون قرعه کشی عرضه می گردد، گفته است، در نظر داریم بطور مثال خودرویی همانند دناپلاس اتوماتیک که هم برنامه افزایش فراوری آن وجود دارد و هم به سبب اختلاف قیمت کم با بازار می تواند زودتر در این فرایند حذف قرعه کشی قرار گیرد.
خودرو یکی از پرتقاضاترین محصولات در ایران و بازار خودرو یکی از آزاردهده ترین بازار ها برای مردم ایران است. همه منتظرند که روزی بالاخره فرمان این بازار به نفع مردم بچرخد و آن ها بتوانند خودرو های باکیفیت را بدون دردسر های معمول خریداری نموده و با خیال راحت استفاده نمایند، حالا با وعده هایی که مسئولان و خودروساز ها داده اند، باید منتظر ماند و دید که آیا سال جاری سال حذف رانت و فساد از این بازار خواهد بود یا خیر.
منبع: فرارو