احقاق حقوق کارفرمایان نیازمند اصلاح و بازنگری قوانین تأمین اجتماعی است

به گزارش وبلاگ نازنین، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: سهم کارفرمایان در تقسیمات تأمین اجتماعی نسبت به کارگران سه به یک است و به همین علت و با توجه به اینکه کارفرما از سهم واقعی خود در این حوزه محروم مانده است اتاق بازرگانی بر خود لازم می داند با رویکرد حمایتی، کوشش کند که سهم کارفرما در این خصوص ارتقا یافته و به جایگاه واقعی خود نزدیک گردد.

احقاق حقوق کارفرمایان نیازمند اصلاح و بازنگری قوانین تأمین اجتماعی است

ناصر بیکی در جشنواره انتخاب چهره های برتر کشور و استان در حوزه کارفرمایی اضافه نمود: برگزاری این جشنواره به این معناست که اراده بر این قرار گرفته که با ارج نهادن به کوشش های کارفرمایان، قدم هایی برای ترفیع منزلت اجتماعی آنان برداشته گردد.

بیکی گفت: فلسفه وجودی سازمان تأمین اجتماعی حمایت از نیروی کار و فراوری جامعه است و بدون شک ولی نعمتان اصلی عرصه فراوری کارگران هستند.

او اضافه نمود: اما مسئولین کشور نباید از این موضوع نیز غافل شوند که همان گونه که تکالیف زیادی بر عهده کارفرمایان قرار گرفته، انتظارات و مطالبات این بخش جامعه نیز نباید نادیده یا کم اهمیت انگاشته گردد.

رییس اتاق اراک با ابراز رضایت از تعامل مناسب میان تأمین اجتماعی با فراوریکنندگان توضیح داد: جامعه کارفرمایی استان و کشور باید از وظایفی که به موجب قانون بر دوش آن ها قرار گرفته مطلع باشند و تبیین این قانون و انتقال مطلعی برای آنان در حوزه مسئولیت های سازمان تأمین اجتماعی است.

او اضافه نمود: اینکه کارفرمایان دسترسی به قوانین داشته باشند بسیار حائز اهمیت است و ازآنجاکه سازمان تأمین اجتماعی از بخش هایی است که بیشترین بخشنامه ها و مقررات را به شکل خلق الساعه صادر می کنند، انتظار می رود این دستورالعمل ها به صورت کافی و بهنگام برای کارفرمایان اطلاع رسانی شوند.

بیکی گفت: ما در قبال قانون مسئولیت داریم و شما در اجرای آن موظف و مجری هستید، لذا برای پیاده سازی هرچه بهتر این مقررات و قوانین ضرورت دارد کارفرمایان به موقع و مطلوب از آیین نامه ها، ماده ها و تبصره ها و قوانین مطلعی یابند.

او ادامه داد: یکی از دغدغه های همیشگی کارفرمایان این است که سازمان حسابرسی اقدام به حسابرسی دفاتر واحدهای فراوریی و صنعتی می نماید و کارفرمایان از نتیجه آن یا مطلع نمی شوند یا اگر هم مطلعی یابند در مواقع لزوم زمینه دفاع برای آن ها فراهم نیست.

رییس اتاق اراک یادآور شد: این انتظار از سوی فعالان صنعتی وجود دارد که مأمورین سازمان تأمین اجتماعی در تنظیم گزارشات بازرسی خود نهایت دقت و کوشش را بکار گیرند تا بروز چالش ها و نارضایتی های احتمالی به حداقل برسد.

او اضافه نمود: کارفرمایان توقع دارند در محاسبات حق بیمه و بدهی کارگاه فراوریی خود نهایت سرعت و دقت نظر به وسیله سازمان تأمین اجتماعی اعمال گردد.

بیکی گفت: خوشبختانه در استان مرکزی برخورد دوطرفه کارفرمایان و سازمان تأمین اجتماعی در کمال احترام و رعایت حقوق طرفین اجرا شده است و تأکیدات ما به عنوان یک طرف این ارتباط، به منظور بالا رفتن میزان رضایتمندی است.

او توضیح داد: مقررات تأمین اجتماعی گاه با پیچیدگی های فراوانی همراه است و ازآنجاکه این قوانین به طور مداوم درحالی که تغییر است اگر کارفرمایان در زمینه موضوع خاصی توجیه نشوند، افزایش مسائل در این رابطه رخ می دهد.

رییس اتاق اراک توضیح داد: کارفرمایان انتظار دارند در صورت وجود ابهام، سؤال و یا اعتراض به نحوه بازرسی ها مرجع یا بخشی در این سازمان وجود داشته باشد تا جوابگوی آنان باشد و نباید این مهم مورد غفلت واقع گردد.

او تأکید کرد: در این راستا مطالبه همه کارفرمایان این است که حق تتازهنظرخواهی برای آن ها محفوظ باشد.

بیکی ایرادات قانونی و قوانین مازاد در سازمان تأمین اجتماعی را زنجیری بر دست و پای فراوریکنندگان دانست.

او نقش ضعیف و تعداد کم کارفرمایان در جایگاه های نظارتی هیات های نظارتی را از جمله این نواقص برشمرد و خواهان بازنگری در این خصوص شد.

رییس اتاق اراک بحث برگشت به دفاتر 5 سال گذشته در حسابرسی ها به وسیله سازمان تأمین اجتماعی را از موارد دیگری دانست که موجبات نارضایتی کارفرمایان را فراهم آورده است.

او در انتها گفت: از معاون مالی استاندار درخواست داریم در ارتباط با انتقال کارت های بازرگانی واحدهای صنعتی وابسته به سازمان تأمین اجتماعی مستقر در استان را پیگیری کنند و شرکت های مختلف به ویژه شرکت های تابعه که در استان فعالیت دارند کارت بازرگانی خود را نیز از همین استان دریافت کنند.

در این جلسه رییس کانون کارفرمایان استان مرکزی و بازرس کانون عالی کارفرمایان کشور نیز گفت: در زمان آغاز کار دولت سیزدهم یکی از نگرانی های ما این بود که به علت تغییرات در بدنه مدیران استان، مدت زمانی به درازا بکشد تا بتوانیم با مدیران تازه به ویژه استاندار و معاونین ارتباط برقرار کنیم.

علیرضا خلیلی اضافه نمود: معاون مالی استاندار قبل با کارفرمایان تعامل بسیار مثبتی داشت و در برطرف موانع بخش فراوری کمک رسان این بخش بود. به همین علت تغییر وی نگرانی هایی را ایجاد کرد که امیدواریم برترین تصمیمات و حمایت ها در این زمینه اتخاذ گردد.

عضو هیات کنندگان اتاق اراک گفت: تجربه آقای میرزاخانی در موضوعات مالی استان که مهم ترین مبحث مورد پیگیری فراوریکنندگان است به علت اینکه سال ها در کسوت مدیریت اداره کل امور مالی و دارایی استان فعالیت داشته اند آسایش خیالت فعالان صنعتی را فراهم ساخته است.

خلیلی توضیح داد: در بخش تأمین اجتماعی نیز به علت همکاری های مناسب مدیریت این مجموعه که مطالعات و مطلعی های لازم را برای ارائه خدمات داشته و بعلاوه معاونان این اداره کل نگرانی های زیادی وجود ندارد.

رییس کانون کارفرمایان استان مرکزی گفت: امروز جامعه کارفرمایان و کارگران شرایطی متفاوت با بیست سال گذشته و پیش از آن دارند. درگذشته کارفرمایان تنها به علت تجربه و سرمایه ای که به میدان آورده بودند کارفرما بودند، اما امروز همگی از تحصیلات آکادمیک و تخصص علمی برخوردارند.

او ادامه داد: نگاهی به مجموعه های کارگری نیز نشان می دهد تحصیلات و تخصص در میان این گروه نیز نهادینه شده است، چراکه ماشین آلات و تجهیزات فعلی را تنها افراد تحصیل نموده و با تجربه علمی می توانند برنامه ریزی و مدیریت کنند. این موارد همه حکایت از این دارد که ایران ما نیز به سمت وسوی رشد و ترقی حرکت می نماید.

خلیلی تأکید کرد: آنچه امروز از سازمان ها و دستگاه های اجرایی انتظار می رود این است که حمایت از سرمایه گذاری و فراوری را در دستور کار خود قرار دهند و با راهبری فراوری، بستر گام برداشتن به نقطه ایده آل را مهیا کنند.

او اضافه نمود: کانون کارفرمایی مدت 10 سال است که در استان شکل گرفته و ظرفیت آن بالاست به نحوی که پتانسیل پذیرش کارفرمایان علاقه مند را دارد تا اهداف موردنظر به منصه ظهور برسد.

رییس کانون کارفرمایان استان مرکزی عضو هیات کنندگان اتاق اراک خاطرنشان ساخت: آغوش این کانون برای همه کارفرمایان تازه نفس و جوان که ایده های خوب و برنامه های مفیدی برای پیشبرد هدف های آن دارند گگردده است.

.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "احقاق حقوق کارفرمایان نیازمند اصلاح و بازنگری قوانین تأمین اجتماعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احقاق حقوق کارفرمایان نیازمند اصلاح و بازنگری قوانین تأمین اجتماعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید