خبرنگاران اردوغان خواهان تحریم کالاهای فرانسوی شد

به گزارش وبلاگ نازنین، تهران - خبرنگاران - در ادامه تنش میان فرانسه و ترکیه و به دنبال اهانت امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه به مقدسات اسلامی و مسلمانان، رجیب طیب اردوغان از مردم ترکیه خواست که کالای فرانسوی نخرند.

خبرنگاران اردوغان خواهان تحریم کالاهای فرانسوی شد

به گزارش وبلاگ نازنین از آناتولی، اردوغان که دوشنبه شب در مراسمی به مناسبت آغاز هفته میلاد پیامبر (ص) سخن می گفت، بار دیگر با حمله به مکرون وی را بیمار توصیف کرد و گفت: حمله به اسلام و مسلمانان با تشویق رهبر فرانسه آغاز شد که خود احتیاجمند آن است که به لحاظ روانی درمان گردد.

رییس جمهوری ترکیه اضافه نمود: دشمنی با اسلام و مسلمانان به سیاست مورد حمایت رهبران بعضی کشورهای اروپایی تبدیل شده است.

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش با حمله به آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: آزادی ادیانی که شما مدعی آن هستید، کجاست؟ چه گونه اجازه می دهید که بیش از 100 پلیس به مسجدی در آلمان حمله نمایند؟

وی با فاشیست و نازیست خواندن رهبران کنونی اروپا گفت: اروپایی ها هرگز با دشمنی با اسلام چیزی عایدشان نخواهد شد.

درخواست اردوغان برای تحریم کالاهای فرانسوی، ممکن است موجب رویارویی تحریم مالی دو کشور علیه همدیگر گردد، اقدامی که در سایه شیوع ویروس کرونا اقتصاد دو کشور شرایط چندان خوشی ندارد.

در کنار اختلافات زیاد سیاسی میان دو کشور و به دنبال بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام (ص) و اظهارات ضد اسلامی مقام های فرانسوی، اختلافات آنکارا و پاریس بیش از پیش پرتنش تر شده است.

اردوغان چند روز پیش نیز با انتقاد شدید از مکرون خطاب به وی گفت که او احتیاج به آزمایش سلامت ذهنی دارد.

بدنبال این اظهار نظر، فرانسه سفیر خود را در آنکا را برای رایزنی فراخواند، اقدامی که بیانگر افزایش تنش سیاسی میان دو کشور است.

پیش از این ترکیه و فرانسه به علت حضور نظامی آنکارا در لیبی و سوریه و تحولات اخیر در جنگ قره باغ و موضوع اکتشاف میدان های گازی به شدت پرتنش بود و حتی این تنش ها تا جایی پیش رفت که پس از برخورد کشتی های جنگی ترکیه و فرانسه در سواحل لیبی، دو کشور آرایش نظامی به خود گرفتند.

براساس گزارش مرکز آمار ترکیه، فرانسه به لحاظ صادرات دهمین کشور به ترکیه است و بازار فرانسه نیز هفتمین بازار عظیم صادرات ترکیه به شمار می رود.

مهم ترین کالای صادراتی فرانسه به ترکیه، خودروست که سال گذشته ارزش آن بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون دلار برآورد شد.

به دنبال اظهارات اردوغان همچنین سهام مشترک ترکیه متعلق به شرکت تجهیزات مخابراتی الکاتل لوسنت که یک شرکت فرانسوی - آمریکایی است، در بازار بورس استانبول 10 درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر، فرانسه یکی ازبازارهای مقصد کالاهای ترکیه است، به طوری که حجم صادرات فرانسه سال 2013 به 8 میلیارد و 600 میلیون دلار رسید، درحالی که این میزان در سال گذشته تنها 6 میلیارد و 800 میلیون دلار بود و در امسال میلادی نیز این رقم به 4 میلیارد و 300 میلیون دلار کاهش یافت.

از سوی دیگر، فرانسه نیز از جمله کشورهای واردنماینده کالاهای ترکیه ای است و حجم صادرات این کشور در سال 2015 به فرانسه به 6 میلیارد و 100 میلیون دلار رسید.

میزان صادرات کالاهای ترکیه ای در سال 2019 افزایش یافت و به رقم 8 میلیارد دلار رسید که بالاترین صادرات به کشور فرانسه به شمار می رود.

همچنین میزان صادرات ترکیه از ژانویه (دی/ بهمن 98) تا آگوست (مرداد 99) نیز به 5 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است، درحالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 4 میلیارد و 200 میلیون دلار بود.

این گزارش ها حکایت از آن دارد که تبادل تجاری میان ترکیه و فرانسه بسیار گسترده بوده است و تراز تجاری همیشه به صورت متعادل میان آنکارا و پاریس برقرار بوده است، این بدان معناست که جنگ مالی تبعات سخت و جبران ناپذیری را بر اقتصاد این دو کشور به طور یکسان خواهد گذشت.

مکرون اخیراً با وقاحت اعلام نموده بود که فرانسه همچنان به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز علیه رسول گرامی اسلام (ص) ادامه خواهد داد؛ امری که با واکنش تند مسلمانان روبه رو شده است.

این اقدام همچنین موجب شده، بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی پایشی برای نخریدن کالاهای فرانسوی را راه اندازی نمایند که تا حدود زیادی پیروز عمل نموده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران اردوغان خواهان تحریم کالاهای فرانسوی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اردوغان خواهان تحریم کالاهای فرانسوی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید