دادگاه رسیدگی به بدهی انگلیس به ایران به تعویق افتاد

به گزارش وبلاگ نازنین، جلسه رسیدگی به شکایت ایران از یکی از شرکت های تابعه وزارت دفاع انگلیس چند ماه به تعویق افتاد.

دادگاه رسیدگی به بدهی انگلیس به ایران به تعویق افتاد

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ نازنین، منابع انگلیسی گزارش داده اند جلسه رسیدگی به پرونده شکایت وزارت دفاع ایران از یکی از شرکت های وزارت دفاع انگلیس در خصوص بدهی انگلیس به ایران تا 20 آوریل 2021 به تعویق افتاده است.

پاتریک وینتور، خبرنگار روزنامه گاردین در توئیتر نوشت: جلسه استماع دیوان عالی برای رسیدگی به شکایت وزارت دفاع ایران از شرکت IMS، به عنوان بازوی فروش وزارت دفاع انگلیس در پرونده بدهی چند میلیون دلاری که قرار بود 3 نوامبر 2020 برگزار شود یک بار دیگر به تعویق افتاده است. تاریخ جدید این جلسه استماع 20 آوریل 2021 تعیین شده است.

ایران و انگلیس در دهه 1970 میلادی قراردادی برای تحویل 1500 تانک چیفتن و 250 خودروی زرهی به طرف ایرانی امضا کردند. لندن، بعد از ماجرای لانه جاسوسی آمریکا تحویل این تانک ها به ایران را متوقف کرد.

دیوان داوری بین المللی یک شرکت بریتانیایی خدمات نظامی را به پرداخت 400 میلیون پوند به دولت ایران ملزم کرده است. با این وجود، انگلیس به بهانه اینکه تحریم های بین المللی اجازه انتقال پول به ایران را نمی دهد، آن زمان از بازپرداخت این رقم خودداری کرد.

اکنون جمهوری اسلامی ایران می گوید رقم بدهی به دلیل گذشت زمان افزایش یافته و به همین دلیل انگلیس باید رقمی بیش از آنچه در حکم دیوان داوری عنوان شده، بپردازد. روزنامه گاردین چند ماه پیش گزارش داد انگلیس حدود 500 میلیون دلار برای تسویه این بدهی، کنار گذاشته است.

رژیم پهلوی در فاصله سالهای 1971 تا 1974 چند قرارداد با انگلستان جهت خرید تعداد 1500 دستگاه تانک چیفتن امضا می کند و همه مبالغ مربوطه را -که براساس برخی گزارش ها بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است- تا سال 1976 یعنی تنها سه سال پیش از وقوع انقلاب اسلامی بصورت پیش پرداخت تسویه می کند. همه پول توسط ایران پرداخت می شود در حالی که تا آن مقطع کمتر از 200 تانک به ایران تحویل داده شده است.

این قرارداد در همان رژیم پهلوی نیز مخالفانی از جمله ارتشبد فریدون جم رئیس وقت ستاد ارتش را داشت، که البته مورد توجه شاه قرار نمی گیرد و خرید انجام می شود. با وقوع انقلاب اسلامی شرکت خدمات بین المللی نظامی(ims) به عنوان فروشنده تانک ها و نماینده دولت انگلیس که پیش از این همه پول خود را دریافت کرده است بصورت یکطرفه و غیرقانونی قرارداد را لغو می کند و از تحویل تانک های ایران نیز خودداری می کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دادگاه رسیدگی به بدهی انگلیس به ایران به تعویق افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دادگاه رسیدگی به بدهی انگلیس به ایران به تعویق افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید