دارویاری دوباره به ریل برگشت؟

به گزارش وبلاگ نازنین، در حالیکه طی هفته گذشته 30 هزار میلیارد ریال از مطالبات داروخانه ها و مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی به وسیله این سازمان بیمه ای پرداخت شد، بنابر اظهارات مسئولان سازمان تامین اجتماعی، بخش دیگری از مطالبات نیز به زودی پرداخت خواهد شد.

دارویاری دوباره به ریل برگشت؟

به گزارش ایسنا، طرح دارویاری در راستای اصلاح سیاست های ارزی و یارانه ای دارو و با هدف افزایش پوشش بیمه ای دارو ها از بیست و سوم تیرماه امسال با مشارکت سازمان های بیمه گر پایه به اجرا عایدی.

از روز های ابتدایی اجرای طرح با توجه به مطالبات معوق مانده داروخانه ها، هشدار هایی نسبت به ناکام ماندن این طرح از سوی دست اندرکاران امر مطرح و از مطالبات بیمه ای داروخانه ها به عنوان پاشنه آشیل طرح دارویاری نام برده شد.

ششم مرداد ماه امسال بود که معاون درمان سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت تأمین اجتماعی آماده مشارکت در طرح دارویاری است و هزینه سالانه اجرای این طرح 12 هزار میلیارد تومان خواهد بود. البته تامین هزینه این طرح به طور کامل برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور است.

در همان زمان، بودجه ای از سوی سازمان برنامه و بودجه به سازمان های بیمه گر پرداخت و بخش قابل توجهی از مطالبات داروخانه های طرف قرارداد تسویه شد و موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مصاحبه ای با ایسنا در روز 26 شهریورماه اظهار داشت که مبالغ تمام نسخ الکترونیک در بخش غیردانشگاهی را تا خاتمه تیرماه تسویه نموده ایم. در بخش نسخ غیرالکترونیک نیز مطالبات سه ماهه اول سال 1401 یعنی تا آخر خرداد تسویه شده است.

به گفته وی، برای اجرای طرح دارویاری، تامین اجتماعی در کنار همکاران وزارت بهداشت قرار گرفته و بنابر این بود که پیش پرداختی را برای بیمه ها داشته باشند. در یک تقسیم بندی اولیه مقرر شده بود 2400 میلیارد تومان برای تامین اجتماعی درنظر گرفته گردد که این رخ داد و تقریبا پرداخت های تامین اجتماعی در داروخانه ها به جایگاه مطلوب رسانده شد لذا مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و سازمان برنامه و بودجه به تعهداتش عمل نموده است.

در حالی که مسئولان سازمان تامین اجتماعی از به روزرسانی مطالبات داروخانه ها خبر داده بودند، در هفته های اخیر گلایه هایی از سوی نایب رئیس انجمن داروسازان مبنی بر عدم ایفای تعهدات تامین اجتماعی مطرح شد.

در روز یازدهم مهرماه، فاطمی، رئیس انجمن داروسازان، رفتار سازمان تامین اجتماعی را عامل تهدیدی بر اجرای طرح دارویاری دانسته و گفته بود: با وجود اینکه ماه سومی است که طرح دارویاری اجرا می گردد، اما تامین اجتماعی هنوز ریالی به داروخانه ها بابت این تغییر یارانه نپرداخته است. بدهی های سال قبل را پرداخته نموده اند و روی آن تاکید دارند، اما طرح دارویاری از تیرماه شروع شد و اکنون سه ماه است که تامین اجتماعی پرداختی نداشته است. این موضوع نگران نماینده است و اگر قرار باشد این روند تداوم داشته باشد، باید فکری اساسی کرد.

به گفته وی، خوشبختانه پرداخت از جیب بیمار هم افزایش نیافت، اما عملا داروخانه ها هستند که کماکان دارو را با قیمت قبل به مردم می دهند. این فشار زیادی به داروخانه ها وارد می نماید. سازمان تامین اجتماهی هزینه های بالایی دارد و در نتیجه پولی را که سازمان برنامه و بودجه به آن ها داده، احتمالا صرف مسائل دیگر نموده است؛ چراکه اکنون بیمه سلامت به موقع مطالبات را پرداخت می نماید، اما تامین اجتماعی پرداختی نداشته و این نشان می دهد که احتمالا اعتبار مربوط به دارویاری سرجای خودش مصرف نمی گردد. نامه نگاری با رییس جمهور و وزیر بهداشت داشتیم و اظهار داشتیم که این موضوع نگران نماینده است و باید فکری اساسی گردد.

بیش از 12 هزار داروخانه مستقل در سراسر کشور، طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی هستند. در گذشته مطالبات مراکز دارویی بعضاً با چند ماه تأخیر و مثل سایر مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت می شد، اما با مبلغ 2400 میلیارد تومانی که در اجرای طرح دارویار از سازمان برنامه و بودجه پیش از اجرای طرح دارویار، دریافت شد، بخشی از مطالبات داروخانه ها در یک مقطع زمانی به روز شد؛ اما دوباره عقب افتادگی هایی را در پرداخت به مراکز درمانی و به تبع آن طرح دارویاری شاهد بودیم تا جایی که چند بیمارستان نیز اعلام نموده بودند دفترچه تامین اجتماعی را پذیرش نمی نمایند.

باوجود همه مسائل به وجود آمده، در نهایت سازمان تامین اجتماعی پیروز به پرداخت بخشی از مطالبات مراکز طرف قرارداد شده به طوریکه شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی امروز اظهار داشت که سازمان تأمین اجتماعی در اجرای طرح دارویاری، همکاری کامل داشته و مطالبات داروخانه ها از محل این طرح را تا شهریور ماه پرداخت نموده و تنها مطالبات دو ماه شهریور و مهر به جای مانده که به زودی با حمایت مجلس و با همکاری دولت پرداخت خواهد شد.

وی ضمن تشکر صمیمانه از همکاری تمام مراکز طرف قرارداد به ویژه داروخانه ها، تأکید کرد: بیمه شدگان تأمین اجتماعی بدون هیچ اشکالی می توانند با مراجعه به مراکز طرف قرارداد، خدمات مورد احتیاج خود را دریافت نمایند.

غفاری بعلاوه در مورد مصاحبه اخیر یکی از اعضای انجمن داروسازان مبنی بر تخصیص مستقیم یارانه طرح دارویار به داروخانه ها اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی مخالفتی با این پیشنهاد ندارد؛ هرچند این مهم، تصمیمی است که در سطوح مدیریتی بالاتر و به وسیله سیاستگذاران باید اتخاذ گردد.

منبع: فرارو

به "دارویاری دوباره به ریل برگشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دارویاری دوباره به ریل برگشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید