فسیل ترین غذاهایی که کاملا اتفاقی کشف شدند!

به گزارش وبلاگ نازنین، قدیمی ترین غذاهای دنیا

باستان شناسان با حفاری هایی که انجام می دهند گنجینه های تاریخی و باستانی ارزشمندی پیدا می کنند اما گاهی کشفیات آن ها کمی متفاوت و از جنس غذا می شود! غذا خیلی زود فاسد می شود پس وقتی باستان شناسی پیروز می شود غذایی هزاران ساله را از دل خاک بیرون بیاورد باید خیلی ذوق زده شود! هر چند که خیلی از این مواد کشف شده در نگاه اول شکل غذا نبودند اما خیلی خود لقب قدیمی ترین غذاها را به خود اختصاص داده اند. می خواهیم تعدادی از قدیمی ترین غذاهای دنیا را معرفی کنیم. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

فسیل ترین غذاهایی که کاملا اتفاقی کشف شدند!

کره | Bog Butter

در ایرلند 3 هزار سال پیش برای ذخیره 35 کیلو کره محدودیت هایی وجود داشت و معمولا مردم برای جلوگیری از فاسد شدن غذاها باید دست به ترفندهای خاص می زدند! یکی از این ترفندها ذخیره غذاها در زیر کودهای گیاهی باتلاق ها بود! اما باستان شناسان خیلی خوش شانس بودند که اهالی نزدیک باتلاق کیلدر یادشان رفته بود که کره هایی که در آنجا انبار کرده بودند را مصرف کنند! این کره ها تا سال 2009 کاملا دست نخورده در همان محل بودند البته بعد از گذشت هزاران سال خاصیت کرمی خود را از دست داده و به شکل روغن سفید در آمده بودند.

نودل های اولیه | The Original Noodles

کشورهای زیادی مدعی اند که اولین بار آن ها نودل را اختراع کرده اند؛ از ایتالیا و چین گرفته تا عرب ها. اما با توجه به کشفیاتی که از سایت باستان شناسی لاجیا در کنار رودخانه زرد چین به دست آمده به نظر می آید که دیگر جای بحثی باقی نمانده باشد! چون هیچ کدام از نودل های تاریخی دیگر که تا به حال کشف شده اند حتی به گرد پای این نودل های 4 هزار ساله هم نمی رسند! هزاران سال قبل، بعد از زلزله ای که در حوالی رودخانه زرد رخ داد این رودخانه طغیان کرد و همه خانه هایی که در امتداد آن ساخته شده بودند را از بین برد.

یکی از اهالی این خانه ها که می خواست هر چه سریع تر از خانه فرار کند و جانش را نجات دهد ظرف غذایش به سمتی پرت شد. حتما می توانید حدس بزنید که در این ظرف چه غذایی بود: نودل! ظرف طوری واژگون شده بود که امکان نداشت هیچ هوایی به داخل آن راه پیدا کند برای همین این نودل ها این همه وقت سالم ماندند.

تکه های گوشت خشک شده | Beef Jerky

در قدیم مردم هنگام مسافرت های طولانی به سراغ گوشت خشک شده می رفتند حتی هنگام سفر به دنیای باقی! برای همین همه کسانی که در مقبره 2000 ساله روستای وانلی در چین دفن شده بودند مقداری زیادی از این گوشت همراه داشتند. وقتی باستان شناسان برای اولین بار با این ماده روبرو شدند اصلا باورشان نمی شد که این ماده کربنیزه شده سیاه و سبز رنگ تکه های گوشت است!

بعد از تحقیقات زیاد گوشت بودن این مواد به اثبات رسید و این گوشت ها لقب قدیمی ترین گوشت های چین را به خود اختصاص دادند. باستان شناسان حتی توانستند خشک بودن این گوشت ها را هم اثبات کنند چون از بین نرفتن این گوشت ها بعد از هزاران سال نشان می داد که قبل از اینکه در قبرها قرار بگیرند خشک شده بودند.

نان سوخته بریتانیایی | Burnt British Bread

این نان سوخته در داخل چاهی پر از آب در انگلیس کشف شد و به نظر می آید که بیش از 5500 سال از عمر آن می گذرد! از آن جایی که این نان کاملا سوخته بود در نگاه اول با زغال اشتباه گرفته شد اما خیلی زود یکی از باستان شناسان یک دانه جو در داخل این ماده پیدا کرد و ثابت کرد که این کشف بزرگ یک نان باستانی است! اگر سن و سال این نان درست باشد اولین کسانی که از اروپا به بریتانیا آمدند آن را درست کرده اند.

شکلات | Chocolate

یک جعبه شکلات 110 ساله! هر چند این شکلات ها مثل غذاهای دیگر این لیست قدمت هزاران ساله ندارد اما با این حال می توان آن را در لیست قدیمی ترین غذاهای دنیا قرار داد. شواهد زیادی ثابت می کند که شکلات (به خصوص شکلات مایع) در زمان های باستان هم درست می شده اما از آن جایی که شکلات ها خیلی خوشمزه اند هیچ کدام از آن ها خورده نشده باقی نماندند!

این شکلات برای اسکاتلند است و در سال 1902 برای بزرگداشت مراسم تاجگذاری پادشاه ادوارد هفتم درست شده بود. جعبه این شکلات در یک مدرسه پیدا شد و برای یکی از دانش آموزانی بود که مادرش نمی گذاشت شکلات بخورد. در این سال ها این شکلات به حال خود رها شده بود تا اینکه در سال 2008 کشف و به مرکز اندرو اهدا شد.

سوپ استخوان | Bone Soup

قرار بود یک فرودگاه نو ساخته شود و ناگهان کارگران چینی به طلای مایع بر می خوردند! البته این ماده وقتی حکم طلا دارد که باستان شناس باشید! این ماده در واقع یک جور سوپ بود که به شدت به ظرف برنزی اش چسبیده بود اما خاصیت مایع بودنش را همچنان حفظ کرده بود! رنگ این سوپ بعد از 2400 سال اکسیداسیون برنز کاملا سبز شده برای همین اصلا خوشمزه به نظر نمی رسد! در این سوپ مقداری استخوان مانده که نشان می دهد آدم های هزاران سال پیش تمایلی به خوردن آن نداشتند!

منبع: mentalfloss.com

منبع: الی گشت

به "فسیل ترین غذاهایی که کاملا اتفاقی کشف شدند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فسیل ترین غذاهایی که کاملا اتفاقی کشف شدند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید