محدودیت های جدی بر سر راه حضوری شدن دانشگاه ها ، ضعف امکانات رفاهی، مانعی برای بازگشایی!

به گزارش وبلاگ نازنین، مسائل رفاهی دانشگاه ها و کمبود امکانات در این زمینه باعث شده که دانشگاه ها نتوانند شرایط حضور دانشجویان را در دانشگاه ها فراهم نمایند.

محدودیت های جدی بر سر راه حضوری شدن دانشگاه ها ، ضعف امکانات رفاهی، مانعی برای بازگشایی!

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ نازنین، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پس از دو سال تعطیلی کم کم برای حضور دانشجویان و آموزش حضوری آماده می گردد؛ البته بازگشایی دانشگاه ها به طور کامل شاید اتفاق نیفتد؛ چرا که وزیر علوم آموزش حضوری را به دانشگاه ها واگذار نموده و دانشگاه هایی که شرایط بازگشایی دارند با توجه به شرایط شهر ها می توانند نسبت به حضور دانشجویان تصمیم گیری نمایند.

آموزش های حضوری به دانشگاه ها واگذار شد

وزیر علوم در این خصوص اعلام نمود:ما اختیار بازگشایی مراکز آموزش عالی و شروع آموزش حضوری دانشجویان را به دانشگاه ها و موسسات آموزشی دادیم تا این مراکز بر اساس امکاناتی که دارند برای حضور دانشجویان اولویت بندی نمایند و تعیین گردد کدام گروه ها می توانند در دانشگاه ها حضور فیزیکی داشته باشند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نگاه و سیاست وزارت علوم در خصوص بازگشایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این است که به مرور دانشجویان در این مراکز حضور فیزیکی داشته باشند.

وزیر علوم تاکید نمود: در حال حاضر ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه بازگشایی دانشگاه ها و شروع آموزش حضوری دانشجویان را صادر نموده است؛ اما همانطور که عنوان شده دانشگاه ها بر اساس شرایط و امکانات خود، حضور دانشجویان را اولویت بندی می نمایند.

وی اضافه نمود: البته امکان حضور برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که فعالیت های آزمایشگاهی و عملی داشتند در دانشگاه ها وجود داشت، اما بحث آموزش حضوری ما درمورد دانشجویان سال اول کارشناسی ارشد و مقاطع کارشناسی است که برای حضور آنها دانشگاه ها برنامه ریزی خواهد شد.

زلفی گل اظهار کرد: بحث سلامت دانشجویان در اولویت وزارت علوم و دانشگاه ها قرار گرفته است؛ اما دانشگاهی که بدون دانشجو باشد مانند کالبد بدون روح است و ما کوشش خود را می کنیم هر چه سریعتر دانشجویان به دانشگاه ها برگردند و آموزش حضوری را تجربه نمایند.

حضور دانشجویان احتیاج به امکانات منطبق با شرایط کرونایی دارد

بازگشایی دانشگاه ها احتیاج به فراهم شدن امکانات رفاهی برای دانشجویان دارد که در این شرایط کرونایی بتوانند سلامت دانشجویان را در اولویت قرار دهند؛ به ویژه دانشجویان خوابگاهی که باید ظرفیت در نظرگرفته شده برای دانشجویان به میزان ای باشد که دانشجو در خوابگاه بتواند بدون دغدغه اسکان پیدا کند.

شرایط امکانات رفاهی دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان به چه صورت است؟

زمانی که زمزمه بازگشایی دانشگاه ها شروع شد، موج مطرح شدن مسائل از سوی مسئولان دانشگاه ها و وزارت علوم نیز شروع شد که دانشگاه ها با مسائل رفاهی روبرو هستند که رئیس وقت صندوق رفاه در نامه ای به وزیر علوم خواهان رسیدگی به شرایط بودجه رفاهی و اختصاص مبالغی برای فراهم شدن ظرفیت خوابگاه ها و حتی مواد غذایی مورد احتیاج برای تغذیه دانشجویان شدند که این موضوع در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه ها نیز مطرح شد که خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرد.

علی خاکی، صدیق معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این جلسه گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا و درنظر گرفتن سلامت دانشجویان و اساتید باید در جهت شروع آموزش حضوری دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی حرکت کنیم.

وی ضمن قدردانی از اهتمام به جاری بودن آموزش در دانشگاه ها در طول یک سال و هشت ماه گذشته، به از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها اشاره نمود و گفت: علی رغم دستاورد های آموزش الکترونیکی، صندلی آموزش حضوری صندلی غیرقابل انکاری است و باید به سمت آن برگردیم. البته این بازگشت باید به صورت ترکیبی باشد؛ برگشتی نوین با ترکیبی تازه.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه شروع آموزش حضوری در دانشگاه ها، با توجه به امکانات و محدودیت های هر دانشگاه با برنامه ریزی استانی انجام می گردد، گفت: اینکه دانشگاه های کشور آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا نمایند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می گردد.

محدودیت های جدی برسر راه دانشگاه ها

وی ادامه داد: از لحاظ خوابگاهی، خدمات رفاهی و درصد دانشجویان غیربومی یک محدودیت جدی بر سر راه آموزش حضوری است، لذا با توجه به تنوع این محدودیت ها برنامه ریزی برای شروع آموزش حضوری بر عهده دانشگاه هاست که باید برنامه های عملیاتی خود را ارائه نمایند.

خاکی صدیق اضافه نمود: دانشگاه ها توانمندی ها و امکانات متفاوتی دارند و اینکه آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا نمایند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می گردد.

معاون آموزشی وزارت علوم بحث از سرگیری آموزش حضوری را یک قانون دانست و توضیح داد: باید در جهت شروع آموزش حضوری دانشگاه ها و توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایطی که تضمین سلامت دانشجویان و استادان مهیا باشد آموزش حضوری را انجام خواهیم داد، اظهار داشت: دانشگاه ها باید این برنامه ریزی را سامان دهند که جهت گیری به سمت از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها باشد، ولی در چارچوب برنامه ریزی استانی.

خاکی صدیق با اشاره به اینکه توجه به امتحانات حضوری انتها ترم دانشگاه ها امری لازم و لازم است اضافه نمود: باید برنامه ریزی داشته باشیم که حداقل بخشی از امتحانات انتها ترم دانشگاه ها به صورت حضوری برگزار گردد.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، شرط لازم برای حضور استادان و دانشجویان در دانشگاه ها واکسینه شدن است که بنا بر گزارشات ارائه شده به وسیله وزارت بهداشت مسئله ای از نظر واکسیناسیون نداریم و اگر کسی نخواهد واکسینه گردد باید تبعات آن را بپذیرد.

اقدام صندوق رفاه دانشجویان برای حل مسائل رفاهی دانشگاه ها

پس از این اظهار نظر ها، صندوق رفاه دانشجویان که متولی اصلی تامین امکانات رفاهی در دانشگاه ها است شرایطی را در نظر گرفته که دانشگاه ها بتوانند تا حدودی این مشکل را مرتفع نمایند.

مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: با اشاره به راه حل صندوق رفاه دانشجویان برای یاری به کسری ظرفیت خوابگاهی دانشگاه ها با توجه به حضوری شدن آموزش گفت: با توجه به اینکه شرایط و امکانات دانشگاه ها با یکدیگر فرق دارد بنابراین روسای دانشگاه ها باید براساس شرایط دانشگاه و خوابگاه خود در این زمینه تصمیم گیری نمایند تا دانشجویان با کمترین مسئله ای روبرو نشوند.

وی با اشاره به اعلام آمادگی صندوق رفاه دانشجویان برای یاری به دانشگاه ها اضافه نمود: دانشگاه هایی که دارای مشکل در زمینه خدمات رفاهی هستند، می توانند مسائل و مسائل خود را در حوزه های مختلف به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم منتقل نمایند، سپس نمایندگانی از صندوق برای آنالیز و احصاء مسائل به دانشگاه مذکور اعزام می شوند و پس از آنالیز و جمع بندی، مسائل مربوطه در هیات رئیسه صندوق رفاه دانشجویان مطرح شده و یاری های لازم صورت می گیرد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به وام های دانشجویی گفت: ثبت نام وام های دانشجویی نیز شروع شده است، تصمیم داریم هیچ فهرست وامی از سوی دانشگاه و دانشجویان بی پاسخ نماند و هیچ دانشجوی وام گیرنده واجد شرایطی از وام محروم نگردد.

وی ادامه داد: بعلاوه هماهنگی های لازم نیز با ارگان های مربوطه، سازمان امور دانشجویان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام گرفته است.

مسئله ای که تعیین است این است که دانشگاه ها نمی توانند با اظهار نظر مسائل رفاهی را حل نمایند و شرایط را برای حضور دانشجویان در دانشگاه ها آماده نمایند بلکه باید عزمی جدی برای حل این مسائل ایجاد گردد تا دانشجویان در شرایط حداقل قابل قبول بتوانند برای ادامه تحصیل خود در دانشگاه حضور پیدا نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "محدودیت های جدی بر سر راه حضوری شدن دانشگاه ها ، ضعف امکانات رفاهی، مانعی برای بازگشایی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محدودیت های جدی بر سر راه حضوری شدن دانشگاه ها ، ضعف امکانات رفاهی، مانعی برای بازگشایی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید