کشف شگفت انگیز اولین نوشته ها روی دیوار غارهای باستانی ، تقویم زاد و ولد ماموت ها و اسب های وحشی در عصر یخبندان

به گزارش وبلاگ نازنین، محققان به تازگی دریافته اند که اولین نوشته های تاریخ انسان، 14 هزار سال قبلتر از چیزی که فکر می کردند، بر دیواره غارها ثبت شده است.

کشف شگفت انگیز اولین نوشته ها روی دیوار غارهای باستانی ، تقویم زاد و ولد ماموت ها و اسب های وحشی در عصر یخبندان

به گزارش وبلاگ نازنین و به نقل از ساینس الرت، محققان می گویند در نقاشی های غار 20 هزار ساله، نشانه هایی از چیزی پیدا کرده اند که نامش را پیشانوشتار یا نیانوشتار (proto-writing) گذاشته اند. چیزی که به عنوان نخستین انواع نوشتن تعبیر می شود.

شکارچیان دوره پارینه سنگی زبرین از نمادهایی که روی دیوارها نقش بسته بودند برای انتقال اطلاعات ضروری برای بقا استفاده می کردند. محققان پیشنهاد حدس می زنند که آنها اطلاعاتی از فصل های جفت گیری حیوانات را نشان می دهند که بر اساس ماه های قمری سازماندهی شده است.

این موضوع کشفی قابل توجه است، چرا که کهن ترین شکل نوشتن انسان خردمند یا هوموساپینس را حدود 14000 سال قبل تر از چیزی که قبلا فکر می کردیم می برد. محققان در مقاله منتشر شده خود می نویسند اگرچه ما اینجا حروف و جملات نمی بینیم، اما این علامت گذاری ها نشان دهنده یک واحد کامل معنا است.

این تیم بیش از 800 دنباله از نقاط، خطوط و اشکال Y شکل را که در نقاشی های غارها در سراسر اروپا از آخرین عصر یخبندان یافت شده بود، بررسی کردند. این نمادها اغلب در کنار تصاویر حیوانات قرار می گرفتند، که در فرآیند رمزگشایی آنها بسیار موثر بود.

برخی از نشانه هایی که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند

بن بیکن، محقق مستقل می گوید: معنای علامت گذاری های درون این نقاشی ها همیشه مرا مجذوب خود کرده است، بنابراین سعی کردم آن ها را با استفاده از رویکرد مشابهی که دیگران برای درک شکل اولیه متن یونانی استفاده کردند، رمزگشایی کنم.

پایگاه داده وسیع نمونه نقاشی ها در برابر چرخه تولد حیوانات معادل امروز به عنوان مرجع بررسی شد، که معانی پنهان قبلی این علائم را آشکار کرد. این علامت ها نشان می دادند که هر حیوان چه زمانی جفت گیری می کند.

فرض بر این بود که نماد Y که به طور مرتب در این نقاشی ها ظاهر می شود به معنای زایمان است و اطلاعات مهمی را در مورد این حیوانات به مردم آن زمان ارائه می دهد که شامل اطلاعاتی درباره اسب های وحشی، آهو، گاو و ماموت می شود.

این کشف نشان می دهد که این شکارچیان عصر یخبندان رویدادهای گذشته را هم برای کمک به دیگران در آینده ثبت می کردند. کار ارائه شده از طریق این محققان شامل درجاتی از تفسیر و حدس و گمان است، و همه درباره اینکه این خطوط شکلی از نوشتار است و معنایش تقویم جفت گیری حیوانات مختلف است، موافق نیستند.

حتی محققان پشت این مطالعه تازه می گویند که این علامت گذاری ها به بهترین وجه به عنوان مرحله ای میانی بین نمادگذاری ساده تر و یک سیستم نوشتاری کامل در نظر گرفته می شوند. با این حال، حداقل این ایده ارزش بررسی و مطالعه بیشتر را دارد.

نوشتن به شکلی که امروز می شناسیم از ناحیه سومر در بین النهرین در حدود 3300 سال قبل از میلاد پدیدار شد و در ابتدا برای نمایش حروف از تصاویر استفاده می شد. آنچه ما اینجا می بینیم این است که تاریخچه خط خطی روی سنگ ممکن است بسیار بیشتر از چیزی باشد که قبلا گمان می کردیم.

پاول پتیت باستان شناس از دانشگاه دورام بریتانیا می گوید: این مطالعه نشان می دهد که شکارچیان عصر یخبندان اولین کسانی بودند که از یک تقویم سیستماتیک و علامت گذاری برای ثبت اطلاعات در مورد رویدادهای مهم زیست محیطی در آن تقویم، استفاده کردند. این افراد که میراثی از هنرهای دیدنی را در غارهای لاسکو و آلتامیرا به جا گذاشتند، سابقه ای از زمان سنجی اولیه را نیز از خود به جای گذاشتند که در نهایت در میان گونه های ما به چیزی عادی تبدیل شد.

این تحقیق در مجله باستان شناسی کمبریج منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "کشف شگفت انگیز اولین نوشته ها روی دیوار غارهای باستانی ، تقویم زاد و ولد ماموت ها و اسب های وحشی در عصر یخبندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف شگفت انگیز اولین نوشته ها روی دیوار غارهای باستانی ، تقویم زاد و ولد ماموت ها و اسب های وحشی در عصر یخبندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید