3 راه چاره برای اینکه ترس از تصمیم گیری از بین برود

به گزارش وبلاگ نازنین، همه انسان ها در طول روز بار ها برای زندگی شان تصمیم گیری می نمایند، امام گاهی تصمیم گرفتن بسته به نوع اهمیتی که دارد ترسناک می گردد.

3 راه چاره برای اینکه ترس از تصمیم گیری از بین برود

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده وبلاگ نازنین، به مدت ها است تصمیم به تعویض و ارتقای ماشینم دارم؛ اما باید چند میلیون تومان پول روی قیمت ماشین فعلی بگذارم تا ماشینی که بهتر است خریداری کنم. نه می توانم این تصمیم را فراموش کنم و نه جرات دارم که به صورت قطعی تصمیم بگیرم. به سراغ راهکار دیگری می روم: فعلا ضبط ماشین رو عوض می کنم. شاید بتوان با همین ضبط تازه تا مدتی همین ماشین را تحمل کرد

فاطمه کوهپایه زاده، متخصص روانشناسی، و مدرس دانشگاه علوم پزشکی در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ نازنین، به تبیین مسئله تصمیم هراسی پرداخت و گفت: ما از فوبیا زیاد شنیده ایم. فوبیای حشرات، فوبیای تاریکی، فوبیای ارتفاع و...، اما شاید هیچ یک از آن ها، به میزان ترس از تصمیم گیری بر زندگی ما سایه نینداخته باشد.

تاثیر مخرب این ترس بر زندگی شخصی چیست؟

1) فوبیای تصمیم گیری، باعث می گردد ما جرات انتخاب یک گزینه را از میان گزینه های موجود نداشته باشیم. این در حالی است که در بسیاری از موارد، گزینه درست را می توانیم به سادگی از میان گزینه های پیش رو تشخیص دهیم.

2) فرار از تصمیم های بزرگ به تصمیم های کوچک، یکی از هنر های ما برای پنهان کردن ترس از تصمیم گیری است!

یادمان باشد با تقسیم یک گاو به دو قسمت، دو گوساله نخواهیم داشت! بلکه یک گاو مرده خواهیم داشت، ما با خرد کردن یک تصمیم به تصمیم های کوچک تر، عملا اصل آن تصمیم را کنار گذاشته و سرگرم انتخاب های دیگری شده ایم.

3) تعویق تصمیمات استراتژیک؛ فعلا اولویت من نیست: می دانیم که دیر یا زود باید راجع به ماندن یا رفتن از این سازمان تصمیم بگیریم؛ اما به علت ترس از گرفتن این تصمیم، می گوییم: فعلا مشغول درس خواندن هستم. بگذار فوق لیسانسم را بگیرم. بعدا به این مساله فکر می کنم. الان اولویت من تغییر محل کار نیست. اولویت دانشگاه است.

کوهپایه زاده به اشتباهی که در تصمیم گیری ها انجام می گردد اشاره نمود و اضافه نمود: ما عموما فراموش می کنیم که تصمیم نگرفتن، خود یک تصمیم است. کسی که تصمیم می گیرد فردا در خصوص استعفا فکر کند، تصمیم گرفته است که امروز استعفا ندهد. علت اینکه بسیاری از ما مشورت می گیریم، لزوما ندانستن پاسخ نیست، بلکه ترسیدن از پذیرش پاسخی است که در فکر داریم.

تجویز پیشنهادی

1) برای تصمیمات خود ضرب الاجل زمانی تعریف کنید و زمانی که تصمیمات را در ضرب الاجل مشخص شده می گیرید، خودتان را تحسین کنید.

2) مهارت های مهم خودآگاهی و حل مسئله را در خود تقویت کنید.

3) اگر این گونه ترس ها در شما به قدری زیاد است که عملکرد زندگیتان را مختل نموده و مرتبا دچار نشخوار فکری برای تصمیم گیری هستید، حتما از یک درمانگر یاری بگیرید.

بیشتر بخوانید

  • اگر همسرمان تمایلی به بچه دار شدن ندارد چه کنیم؟
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "3 راه چاره برای اینکه ترس از تصمیم گیری از بین برود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 راه چاره برای اینکه ترس از تصمیم گیری از بین برود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید