آشنایی با خواص و مضرات گیلاس

به گزارش وبلاگ نازنین، گیلاس میوه کوچک تابستانی، بسیار خوشمزه، مفید، آبدار کروی با دمى بلند و یا کوتاه بوده و دارای گوشت لطیف، ترد و شیرین به رنگ های مختلف از زرد تا قرمز پر رنگ با هسته ای گرد و سفت است. برای آشنایی با خواص گیلاس و فواید درمانی و دارویی آن در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با خواص و مضرات گیلاس گیلاس از میوه های پرطرفدار، خوشمزه و مفید تابستانی است که علاوه بر تامین ویتامین های مورد نیاز بدن، خواص درمانی و دارویی بسیار نیز دارد به طوری که امروزه بسکمک از شرکت های داروسازی در پی ساخت فراورده های دارویی مستقیم از این میوه هستند. گیلاس را می توان به صورت میوه خام، مربا و کمپوتش استفاده کرد. خواص گیلاس در درمان بیماری ها شامل تخفیف علایم روماتیسمی، کمک به دفع کرم های روده، درمان بی خوابی، سر درد و از بین بردن چربی های شکم است. به طور کلی این میوه کوچک اما بسیار مغذی و سودمند دارای خاصیت آنتی اکسیدان، قابض، ملین، ضد چربی، ضد التهاب و ضد نقرس بوده، در بسکمک از خصوصیات و ویژگی ها مشابه با خواص آلبالو است.

گیاه شناسی گیلاسگیلاس گیاهی پایدار و تک پایه از خانواده گل سرخیان، بدون خار با گل های سفید یا سرخ و میوه ای گوشتی نارنجی تا قرمز تیره و طعمی ترش و شیرین است. میوه، گل، دانه و برگ این گیاه نیز به مصارف طبی می رسد.

خواص گیلاس (طبیعت و خواص درمانی)گیلاس میوه ای با طبع سرد و تر است. از این میوه و سایر قسمت های گیاه نظیر گل، هسته و برگ آن، در طب سنتی برای درمان برخی بیماری ها استفاده می گردد. مهم ترین خواص درمانی گیلاس به طور خلاصه به شرح زیر می باشد:

گیلاس خاصیت ضد چربی داشته، کمک به پیشگیری از افزایش چربی خون و تصلب شرایین از مهم ترین خواص این میوه است. از این رو گیلاس میوه ای مفید برای بیمارن قلبی عروقی محسوب می گردد.

گیلاس منبع خوبی از ملاتونین بوده و می توانید برای افزایش کیفیت چرخه های خواب مفید باشد. ملاتونین هورمونی است که بدن را از شب هنگام باخبر می سازد. این ماده در غده صنوبری شکلی که در اعماق مغز واقع شده است ساخته می گردد و به درمان مسائل خواب کمک می کند.

گیلاس در از بین بردن چربی های اطراف شکم و پهلوها موثر بوده،. خاصیت ضد چربی این میوه، مشابه با خواص کرفس می باشد. از این رو یکی از مهم ترین خواص گیلاس، استفاده از آن در لاغری شکم است.

یک فنجان آب گیلاس ترش می تواند التهاب ماهیچه ها و درد ناشی از آن ها را به طور چشمگیری کاهش دهد کاهش درد عضلات و تخفیف علایم روماتیسمی از ویژگی های مصرف این میوه است. همچنین تحقیقات نشان داده، گیـلاس با جلوگیری از تورم و التهاب مفاصل درد بیماران مبتلا به آرتریت را نیز کاهش می دهد.

گیلاس حاوی خاصیت قابض و ملین بوده، از این میوه هم به منظور پیشگیری و کمک به درمان یبوست و هم برای درمان اسهال به ویژه اسهال خونی استفاده می گردد.

کاهش اسید اوریک خون از دیگر خواص گیلاس بوده، افرادی که زیاد گوشت استفاده می کنند و خون آن ها اسیدی است می توانند از گیـلاس برای تصفیه خون خود استفاده کنند.

مواد موجود در گیلاس باعث شده مصرف آن به تقویت قوای فکری، تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر در دوران پیری کمک کند.

مصرف گیلاس برای حفظ طراوت و شادابی پوست مفید بوده، از چین و چروک پوست پیشگیری می کند.

سطح پتاسیم در گیلاس بسیار بالا است. پتاسیم به تنظیم ضربان قلب و فشار خون کمک کرده و خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد. از این رو یکی از مهم ترین خواص گیلاس, تنظیم و کاهش فشار خون می باشد.

کمک به درمان نقرس از خواص گیلاس در طب سنتی می باشد. همچنین از دیگر کاربردهای این میوه در طب سنتی، استفاده از آن برای تخفیف بیماری برونشیت است.

جوشانده دم گیلاس برای ورم مثانه، سنگ کلیه ، ورم مجاری ادرار مفید است.

ارزش غذایی گیلاسگیلاس میوه ای پرخاصیت بوده، منبع بسیار خوبی برای تامین ویتامین ا، پتاسیم، منیزیم، فیبر غذایی، فولات و آهن است. پلی فنولها، کارتنوئیدها، بتا کاروتن و فلاونوئیدها از دیگر مواد موثر موجود در این میوه کوچک و مغذی است.

توصیه های پزشکی و موارد احتیاطی مصرف گیلاسبا توجه به حساس بودن دستگاه گوارش بچه ها، مصرف میوه های ملین مانند گیلاس، آلبالو و گوجه سبز از طریق بچه ها زیر 3 سال خطر مسمومیت و ایجاد اسهال را برای آنها به همراه دارد.

زیاده روی در مصرف گیلاس باعث نفخ معده و ایجاد سوء هاضمه می گردد.

با توجه به میزان بالای استفاده از سموم کشاورزی در تولید این میوه، توصیه می گردد قبل از مصرف به خوبی شسته گردد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "آشنایی با خواص و مضرات گیلاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص و مضرات گیلاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید