آیا آب دانه چیا می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند؟

به گزارش وبلاگ نازنین، دانه های چیا منبع عالی فیبر هستند که ممکن است به شما در احساس سیری بیشتر و جلوگیری از پرخوری کمک کند. آیا آب دانه چیا یک معجون جادویی برای کاهش وزن است؟ نوشیدن آب غنی شده ممکن است کلید جلوگیری از پرخوری و در نهایت کمک به کاهش وزن باشد.

آیا آب دانه چیا می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند؟

اخیرا کاربرانی در تیک تاک، تجربه خود را در مورد استفاده از آب دانه چیا به اشتراک گذاشته اند و این ترند توانسته است طرفداران زیادی پیدا کند.

یک کاربر می گوید: فقط 1 قاشق غذاخوری دانه چیا را با یک لیوان آب (اختکمک: می توانید لیمو ترش هم اضافه کنید) ترکیب کرده و 30 دقیقه قبل از غذا بنوشید.

کاربر دیگری می گوید: این دانه های سیاه کوچک پر از فیبر، پروتئین، چربی خوب، کلسیم، منگنز، مهمیم، فسفر و آنتی اکسیدان است. نوشیدن آب دانه چیا در صبح می تواند به هضم شما کمک کرده و عملکرد روده را بهبود بخشد. این برای مصرف پروتئین، سلامت قلب، سلامت استخوان، کنترل قند خون، هضم، کاهش وزن و التهاب بسیار مفید است. این نوشیدنی طعم بدی ندارد اما طعم خوبی هم ندارد. اما اگر آن را بنوشم، می دانم که سیر می شوم زیرا غلیظ است.

علم درباره دانه های چیا برای کاهش وزن چه می گوید؟

طبق گزارشی دانه های چیا از گیاه چیا، Salvia Hispanica می آیند و نام خود را از جنگجویان آزتک گرفته اند که از آنها به نام غذا استفاده می کردند.

هیچ تحقیقی در مورد آب دانه چیا برای کاهش وزن انجام نشده است و حتی روی دانه های چیا به تنهایی، هیچ تحقیق دقیقی وجود ندارد که نشان دهد این فایده را ارائه می دهد. به نام مثال، یک مطالعه کوچک برزیلی که در سال 2015 در Nutricion Hospitalaria منتشر شد و شامل 26 مرد و زن دارای اضافه وزن یا چاقی بود، نشان داد که خوردن روزانه 35 گرم (حدود 3 قاشق غذاخوری) دانه چیا به مدت 12 هفته روزانه منجر به کاهش وزن می شود. با این وجود، این مطالعه کوچک و کوتاه مدت بود.

با این حال، افزودن دانه های چیا به رژیم غذایی کاهش وزن ممکن است مزیتی داشته باشد. دکتر تارا کالینگ وود می گوید: دانه های چیا سرشار از فیبر هستند که می تواند به افزایش سیری کمک کند. او همچنین می گوید منبع خوبی از پروتئین و چربی است که هر دو سیر کننده هستند و ممکن است از پرخوری جلوگیری کند. فقط 1 اونس (حدود 2 قاشق غذاخوری) از این دانه های سیاه کوچک دارای 4.7 گرم پروتئین، 10 گرم فیبر (منبع عالی) و 9 گرم چربی، بر اساس داده های وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) است.

نتیجه نهایی: دانه های چیا می توانند از گرسنگی جلوگیری کنند زیرا هضم آنها زمان بیشتری طول می کشد. با این حال، نوشیدن یک لیوان آب دانه چیا در روز نمی تواند آسیب انتخاب های نامناسب رژیم غذایی یا مازاد کالری را برطرف کند.

فواید دیگر دانه های چیا برای سلامتی چیست؟

وقتی دانه های چیا را می خورید، بیش از مزیت کاهش وزن بالقوه را دریافت می کنید.

کالینگ وود می گوید: دانه های چیا بسیار کوچک هستند اما از نظر تغذیه ای بیشتر از آنچه فکر می کنید ارائه می دهند. آنها غالباً فراتر از غذا نامیده می شوند و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 (از اسیدهای آلفا لیپوئیک یا ALAs، شکل گیاهی اسیدهای چرب)، آنتی اکسیدان ها، کلسیم، فسفر، مهمیم، مس، آهن و روی هستند. او اشاره می کند: یک بررسی قبلی که در آوریل 2016 در مجله علوم و فناوری غذا منتشر شد، نشان داد دانه های چیا حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که ممکن است برای کبد و قلب محافظت کننده باشند و ممکن است به افزایش طول عمر و جلوگیری از سرطان کمک کنند. محققان همچنین اشاره کردند که به نام منبع فراوان فیبر، می توانند به هضم غذا کمک کرده و به مدیریت مسائل سلامتی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا و افسردگی کمک کنند.

چگونه آب دانه چیا درست کنیم؟

اگر هنوز هم می خواهید آب دانه چیا را مصرف کنید، کالینگ وود پیشنهاد می کند که آنها را به مدت 30 دقیقه یا تا زمانی که حالت ژل شبیه به تاپیوکا داشته باشند در آب خیس کنید. هیچ نسبت مشخصی برای آب به دانه های چیا وجود ندارد اما وبلاگ نویسان در TikTok از 1 قاشق غذاخوری دانه در یک لیوان معمولی آب استفاده می کنند.

در حالی که مخلوط کردن چیا با آب، مزایای احتمالی دانه ها را افزایش نمی دهد، اما آنها را خوش طعم تر می کند و مصرف آن هم ایمن تر خواهد بود. (همانطور که تایم قبلاً گزارش کرده بود، این دانه های سوپر سلولی هنگامی که به تنهایی به صورت خام و بیش از حد خورده شوند می توانند خطر خفگی را به همراه داشته باشند.)

اگر ایده نوشیدن دانه های چیا را دوست ندارید، سعی کنید آنها را خشک روی سالاد بریزید و بخورید یا آنها را در غذاهای پخته مانند نان یا پنکیک قرار دهید مانند کنجد برای تزئین.

همچنین می توانید آنها را به ناموتی اضافه کنید یا از آنها برای تهیه پودینگ دانه چیا در صبحانه یا میان وعده استفاده کنید. کالینگ وود می گوید، برای تهیه دومی، به سادگی دانه های چیا را با شیر مورد علاقه خود مخلوط کرده و بگذارید یک شب بماند. به دلخواه سایر ترکیبات مانند میوه تازه، آجیل و شیرین کننده را اضافه کنید. در دستور پودینگ چیا، می توانید 1 و ½ فنجان شیر را به نصف فنجان چیا و سایر ترکیبات خوشمزه مانند دارچین و آب لیمو تازه یا پرتقال اضافه کنید.

آیا نوشیدن دانه های چیا خطرات سلامتی در پی دارد؟

از آنجا که دانه های چیا از نظر مواد مغذی دارای میزان مناسب کالری و چربی در هر وعده هستند، آنها را در حد اعتدال بخورید. به گزارش USDA، میزان معمولی دانه های چیا 2 قاشق غذاخوری است که حدود 138 کالری دارد.

علاوه بر این، از آنجا که دانه های چیا دارای فیبر بالایی هستند، کالینگ وود از مصرف آب یا مایعات دیگر برای مصرف در کنار آنها استفاده می کند. این به هضم غذا کمک می کند و از یبوست، گاز و سایر مسائل گوارشی مرتبط با مصرف زیاد فیبر بدون آب جلوگیری می کند. اگر رژیم غذایی شما در حال حاضر فیبر کمی دارد، مطابق گفته کلینیک مایو، حتماً فیبر خود را هم به تدریج افزایش دهید.

نکته پایانی: آیا باید آب دانه چیا را امتحان کنید؟

از نظر کالینگ وود، دانه های چیا وقتی با تغذیه سالم و آگاهانه ترکیب شوند، می توانند به کاهش وزن شما کمک کنند. او توضیح می دهد: چیا سیری در پی دارد و می تواند در جلوگیری از گرسنگی وحشتناک و خوردن بیشتر در روز کمک کند، به شرطی که فرد در مورد وعده های غذایی خود توجه داشته باشد و به بدن خود توجه کند که گرسنه است یا سیر است.

اما دانه های چیا گلوله جادویی برای کاهش وزن نیستند. آنها به هیچ وجه کالری اضافی نمی سوزانند و متابولیسم را افزایش نمی دهند. علاوه بر این، اگر بیش از حد آنها را مصرف کنید، ممکن است در عوض وزن خود را افزایش دهید.

با این حال، افزودن یک قاشق غذاخوری به آب می تواند شما را سیر کرده و از خوردن بیشتر جلوگیری کند - علاوه بر این که مزایای سلامتی دیگری هم دارد.

منبع:

everydayhealth

منبع: هفت گنج

به "آیا آب دانه چیا می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آب دانه چیا می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید