بادام چگونه به کاهش کلسترول یاری می نماید؟

به گزارش وبلاگ نازنین، حتماً متعجب خواهید شد که بدانید بادام که خود ماده غذایی سرشار از چربی است به پایین آوردن کلسترول خون بسیار یاری می نماید. در این مقاله، چگونگی کاهش کلسترول به وسیله بادام را شرح خواهیم داد.

بادام چگونه به کاهش کلسترول یاری می نماید؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

حتماً متعجب خواهید شد که بدانید بادام که خود ماده غذایی سرشار از چربی است به پایین آوردن کلسترول خون بسیار یاری می نماید. در این مقاله، چگونگی کاهش کلسترول به وسیله بادام را شرح خواهیم داد.

کلسترول ماده ای چرب بوده که در آب نامحلول می باشد. بدن شما آن را در کبد و روده فراهم می سازد. بعلاوه می توانید از منابع غذایی مختلفی کلسترول را بدست آورید. کلسترول در عملنمودهای مهم بدن مانند فعالیت های سلولی و فراوری هورمون نقش دارد. با این حال، سطح بالای کلسترول در خون برای سلامتی خوب نیست. به این علت که اندازه بیش از حد کلسترول در دیواره عروق به شکل پلاک رسوب می نماید. این امر منجر به تنگ شدن عروق خونی شده که به نوبه خود بر عرضه طبیعی خون به اندام های مختلفی مانند مغز و قلب اثر می گذارد. این شرایط احتمال ابتلاء به بیماری های تهدید نماینده حیات مانند حمله قلبی و سکته مغزی را بالا می برد.

فوائد بادام در کاهش کلسترول

انواع آجیل وجود وارد که برای سلامت قلب مفید می باشند. با این حال، چندین مطالعه تحقیقاتی به اثبات رسانده اند که بیشترین فایده را بادام به بدن و سلامت قلب می رساند. در واقع، بادام، هسته میوه درخت بادام است. و منبعی غنی از چندین ماده مغذی مانند ویتامین E، پروتئین، فیبر، اسیدهای چرب ضروری، مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، پتاسیم و غیره را تشکیل می دهد. تمام این ترکیبات مغذی به طرق مختلفی به کاهش کلسترول یاری می نمایند.

دو نوع مختلف کلسترول یعنی لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL و دیگری لیپوپروتئین با چگالی بالا یا HDL وجود دارد. LDL برای سلامتی مضر می باشد، به این علت که تحت اکسیداسیون قرار گرفته و ماده چسبناکی را تشکیل داده که به راحتی در دیواره عروق رسوب می نماید، در حالی که HDL مضر نبوده و به اسم کلسترول خوب در نظر گرفته می شود. ویتامین E موجود در بادام به اسم یک آنتی اکسیدان عمل نموده و با مولکول های LDL هم کنش نموده و از اکسیداسیون آنها جلوگیری می نماید. بدین طریق، ایجاد پلاک اضافی در عروق را تا حد زیادی تحت کنترل قرار داده و بهبود در شرایط پوشش دیواره سرخرگ را به ارمغان می آورد.

بادام حاوی اندازه زیادی چربی های اشباع نشده با یک پیوند دوگانه (چربی های اشباع نشده مونو) است، که یک چربی با کیفیت خوب به شمار میرود. این ترکیبات چربی دارای توانایی طبیعی جهت کاهش سطح LDL مضر و افزایش سطوح کلسترول خوب در بدن می باشند. اثرات مثبت چربی های اشباع نشده مونو می تواند تنها زمانی مشاهده شود که مصرف چربی های اشباع شده را کاهش دهید. بنابراین، بایستی مواد غذایی سرشار از چربی های اشباع شده مانند مارگارین، کره و یا پنیر را با بادام جایگزین سازید.

بادام منبع خوبی از هم فیبر خوراکی محلول و بعلاوه نامحلول است. فیبر محلول به دست آمده از بادام نقش مهمی در کاهش کلسترول خون ایفاء می نماید. در طول هضم غذا، اسیدهای صفراوی، مولکولهای مواد چرب غذا را شکسته و به هضم و جذب آنها در بدن یاری می نمایند. فیبر محلول با کلسترول درون روده ها پیوندهای شیمیایی را تشکیل داده و دفع آن در حین اجابت مزاج را تسهیل می سازد.

استرول های گیاهی موجود در بادام کلسترول موجود در بدن را کاهش می دهند. استرول های گیاهی که بعلاوه تحت اسم فیتواسترول شناخته می شوند، ترکیبات شیمیایی بوده که به طور طبیعی اتفاق افتاده و در گیاهان یافت می شوند. در واقع در دستگاه گوارش با کلسترول مقابله نموده و از جذب آن به درون بدن جلوگیری می نماید. در نتیجه، به کنترل سطوح کلسترول کل در بدن یاری می نماید.

بادام دارای اثرات مفید دیگری بر روی سیستم قلبی و عروقی است. آرژنین آمینو اسیدی است که در بادام وجود داشته و جهت کاهش رسوبات پلاک درون عروق بسیار مؤثر است. این امر مانع از سفت شدن سرخرگ ها شده و موجب انعطاف پذیری بیشتر آنها می شود. بادام منبع گیاهی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 بوده که می تواند چربی تری کلیسرید موجود در جریان خون را کاهش داده و از اثرات منفی آن مانند آترواسکلروز یا سخت شدن شریان ها جلوگیری کند. منیزیم به شل شدن عروق خونی یاری نموده و جریان خون به وسیله آنها را بهبود می بخشد. پتاسیم موجود در بادام به حفظ فشار خون یاری می نماید.

بنابراین، می توانید ببینید که بادام ترد و خوشمزه به طرق بسیاری به شما یاری نموده تا قلب شما را سالم سازد. می توانید یک مشت بادام خام را به اسم میان وعده به طور روزانه مصرف کنید. و یا می توانید اندازهی بادام خرد شده را به ماست خود افزوده و میل کنید. بعلاوه می توانید آن را به سالاد و بعلاوه غذاهای مختلفی بیافزایید. با این حال، از خوردن بیش از حد آن خودداری نموده به این علت که اندازه کالری بالایی داشته و می تواند موجب اضافه وزن در شما شود.

منبع: راسخون

به "بادام چگونه به کاهش کلسترول یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بادام چگونه به کاهش کلسترول یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید