لذت طعم های نو با استفاده از انواع روغن و رب

به گزارش وبلاگ نازنین، روغن و رب جزء اقلام ضروری برای آشپزی محسوب می شوند. روغن ها انواع مختلفی دارند که برخی از آنها در آشپزی بیشتر استفاده می شوند. رب نیز فقط شامل رب گوجه فرنگی نمی شود. در این مطلب از خبرنگاران قصد داریم به انواع روغن و رب بپردازیم و به اختصار کاربرد هر کدام را نیز شرح دهیم.

لذت طعم های نو با استفاده از انواع روغن و رب

انواع روغن

همانطور که اشاره شد روغن ها انواع زیادی دارند. اینکه روغن از چه ماده ای گرفته می شود، در خواص و کاربردهای آن نقش اساسی دارد. در ادامه به انواع روغن های خوراکی می پردازیم. خیلی از این روغن ها می توانند جای روغن های مضر هنگام آشپزی را بگیرند.

امروزه توجه خیلی از افراد به سمت سالم زیستی و استفاده از مواد غذایی سالم رفته است. بنابراین بهتر است در توصیف انواع روغن و رب، با قیمت روغن مایع هم آشنا شوید.

روغن آفتابگردان

در میان انواع روغن و رب، روغن آفتاب گردان بیشترین استفاده را در پخت و پز دارد. روغن آفتاب گردان به عنوان روغن پخت و پز نیز شناخته می شود. گل آفتاب گردان یک گیاه بومی آمریکایی است که روغن آن از دانه های آفتاب گردان گرفته می شود. این روغن به دلیل خواص زیادی که دارد، در محصولات آرایشی نیز کاربرد زیادی دارد. از فواید این روغن می توان به داشتن اسید لینولئیک، اسید پالمتیک و ویتامین های A، D و E اشاره کرد.

روغن بادام

روغن بادام یکی از پرخاصیت ترین روغن های گیاهی است که در دسته انواع روغن و رب پرکاربرد قرار گرفته است. این روغن از بادام خام گرفته می شود. این روغن سرشار از مواد معدنی و ویتامین است. یکی از مهم ترین کاربردهای روغن بادام برای کاهش وزن است. با این حال از مواد مغذی بی نظیر این روغن می توان به پتاسیم، روی، ویتامین E، پروتئین اشاره کرد. این روغن علائم پیری را کاهش می دهد. از این روغن می توان به عنوان کرم دست و پا نیز استفاده کرد. همچنین باید بدانید که روغن بادام شوره سر را نیز رفع می کند.

روغن کانولا

روغن کانولا یکی دیگر از روغن های پراستفاده در آشپزی است که در گروه روغن و رب پر مصرف واقع شده است. این روغن از دانه های گیاه کانولا گرفته می شود. این روغن هم مصرف خوراکی داشته و هم می توان از آن برای استعمال خارجی نیز استفاده کرد. باید بدانید که از روغن کانولا به عنوان سالم ترین روغن برای پخت و پز یاد می شود. روغن کانولا کلسترول خون را کاهش می دهد و همچنین با ایجاد جوش و علائم پیری نیز مقابله خواهد کرد. این روغن خواص بسیار زیاد دیگری از جمله کاهش ریزش مو نیز دارد.

روغن سویا

روغن سویا به عنوان یکی از انواع مهم روغن و رب، در خارج از ایران بسیار پرطرفدار است. این روغن همانطور که تعیین است از سویا گرفته می شود و برای آشپزی استفاده می شود. روغن سویا سرشار از امگا 3 است. این روغن مانع جذب کلسترول می شود، علائم آلزایمز و پیری را کاهش می دهد، از سرطان جلوگیری کرده و همچنین خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی دیگر از روغن های پراستفاده در آشپزی است. از این روغن معمولاً در راستای حفظ رژیم غذایی و کاهش کالری مواد غذایی طبخ شده، استفاده می شود. روغن زیتون خواص بسیار زیادی دارد. در واقع زیتون هر خاصیتی که دارد به روغن آن نیز منتقل می شود. از این روغن برای انواع سالادها نیز استفاده می شود.

روغن زیتون علاوه بر مصرف خوراکی برای استعمال خارجی نیز مصرف می شود. از خواص این روغن می توان به رفع مسائل گوارشی، جلوگیری از سکته قلبی، تقویت حافظه و درمان افسردگی اشاره کرد.

انواع رب

همانطور که در ابتدا اشاره شد، انواع روغن و رب پر مصرف داریم. اما احتمالاً پرمصرف ترین رب برای آشپزی، رب گوجه فرنگی باشد. رب یکی از محبوب ترین جاشنی های ایرانی محسوب می شود. در بیشتر غذاهای ایرانی از رب استفاده می شود. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع رب و کاربرد آنها بپردازیم. با ما همراه باشید.

رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی بیشترین استفاده را در آشپزی ایرانی ها دارد. رب گوجه از طریق برندهای مختلفی تولید و وارد بازار می شود. برخی از افراد نیز ترجیح می دهند خودشان در خانه رب را آماده کنند. طرز تهیه رب گوجه فرنگی نیز پیچیدگی خاصی ندارد و تنها باید زمانی را برای درست کردن آن اختصاص دهید.

این رب که یک چاشنی محبوب محسوب می شود علاوه بر طعم خوبی که دارد، خواص بسکمک نیز داشته که این خواص را به غذا منتقل خواهد کرد. همچنین در دستور پخت بیشتر غذاهای ایرانی دیده می شود.

رب انار

رب انار یکی دیگر از رب های محبوب ایرانی است که برای ترش کردن غذا به آن اضافه می شود. این رب همانطور که تعیین است از انار تهیه می شود و طعم ترش و شیرینی دارد. رب انار دارای خواص بسیار زیادی نیز هست و رنگ آن از رب گوجه فرنگی تیره تر و بافت آن نیز فرق دارد. رب انار حالت شیره ای و غلیظ دارد. رب انار علاوه بر آنچه گفته شد نیز نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. انار به عنوان یک ماده غذایی خون ساز شناخته می شود و برای درمان کم خونی نیز مفید است.

رب نارنج

نارنج معمولاً به عنوان یک طعم دهنده روی غذا استفاده می شود. اما باید بدانید که در برخی نقاط ایران رب نارنج نیز تهیه می شود. این رب به هضم غذا کمک بسکمک کرده و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود. رب نارنج به عنوان چاشنی غذاهای ترش مزه همانند خورش اسفناج استفاده می شود.

رب لیمو عمانی

رب لیمو عمانی کمتر از سایر رب ها شناخته شده است. این رب نیز به عنوان چاشنی به غذاها اضافه می شود و علاوه بر طعم دهندگی فوق العاده ای که دارد دارای خواص زیادی نیز هست. رب لیمو عمانی سرشار از ویتامین ث بوده و به تنظیم چربی و فشار خون کمک می کند.

جمع بندی

همانطور که خواندید روغن و رب انواع زیادی دارند. روغن های سالم مانند روغن کانولا می تواند جایگزین روغن های مضر سرخ کردنی شود. همچنین رب های زیادی وجود دارد که می توانید برای طعم دار کردن غذای خود و لذت بردن از یک طعم تازه تهیه کنید. شما می توانید انواع این مواد غذایی و چاشنی های خوشمزه را از فروشگاه وبلاگ نازنین تهیه کرده و در زمان کوتاه در منزل تحویل بگیرید.

منبع: اسنپ مارکت

به "لذت طعم های نو با استفاده از انواع روغن و رب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لذت طعم های نو با استفاده از انواع روغن و رب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید