طرز تهیه ته دیگ ماکارونی مخصوص با 7 روش

به گزارش وبلاگ نازنین، ته دیگ، بخش مهم و خاص انواع ماکارونی های ما ایرانی هاست که قسمتی از فرایند پخت ماکارونی به شمار می رود. اما در نهایت، ته دیگ معمولا یا در ظرف جدا از دیس ماکارونی سرو می گردد یا به عنوان بخشی از تزیین دیس ماکارونی به کاربرده می گردد. نکته جالب این است که تهیه ته دیگ ماکارونی هنری است که شما می توانید با آن ماکارونی خود را خاص کنید و هنرتان را به رخ بکشید. به طور کلی ته دیگ ماکارونی را می توان به اشکال مختلف طبخ کرد و برای تهیه آن می توان از مواد مختلفی از جمله خود ماکارونی، سیب زمینی، بادمجان، کدو، سبزیجات مختلف مثل کاهو و حتی کورن فلکس استفاده کرد. در ادامه این مطلب با هم طرز تهیه ته دیگ ماکارونی با مواد مختلف را آنالیز می کنیم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه ته دیگ ماکارونی مخصوص با 7 روش

جدول محتوا

  • 1. ته دیگ ماکارونی با سیب زمینی
  • 2. ته دیگ ماکارونی با نان
  • 3. ته دیگ ماکارونی ساده با ماکارونی یا بدون ته دیگ
  • 4. ته دیگ ماکارونی با کورن فلکس
  • 5. ته دیگ ماکارونی با ورقه های زیتون
  • 6. ته دیگ ماکارونی با بادمجان یا کدو سبز
  • 7. ته دیگ ماکارونی با کاهو
  • چند نکته مهم در طرز تهیه انواع ته دیگ

1. ته دیگ ماکارونی با سیب زمینی

یکی از محبوب ترین ته دیگ های ایرانی، ته دیگ سیب زمینی است. روش تهیه این ته دیگ بسیار آسان است. در ادامه روش تهیه ته دیگ سیب زمینی را با جزییات آورده ایم:

مواد اولیه مورد احتیاج برای ته دیگ ماکارونی با سیب زمینی

  • ماکارونی به میزان لازم
  • سیب زمینی به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

طرز تهیه ته دیگ ماکارونی

تهیه ته دیگ ماکارونی آخرین مرحله از فرایند پخت و تهیه ماکارونی است، فرقی هم ندارد ماکارونی با گوشت درست نموده باشید یا ماکارونی با سویا یا حتی ترکیبی از این دو. به طور کلی فرایند تهیه ته دیگ ماکارونی این است که ابتدا سبزی، نان، سیب زمینی یا هر ماده غذایی که مدنظرتان است به عنوان ته دیگ برای ماکارونی تان بهره ببرید را آماده کنید. مدل آماده سازی هر کدام هم به سلیقه شما بستگی دارد اما مثلا در خصوص سیب زمینی می توانید آن را حلقه حلقه برش دهید یا حتی به صورت رنده شده درآورید. یا مثلا در خصوص نان آن را شکل کف قابلمه تان در بیاورید و کف قابلمه پهن کنید.

برای این کار ضروری است در قابلمه مد نظرتان برای پخت ماکارونی، میزانی روغن و کمی نمک بریزید و روی اجاق بگذارید تا داغ گردد.

بعد از آن که روغن به قدری کافی داغ شد، سیب زمینی، نان، کاهو یا هر چیز دیگری که مدنظرتان است را در کل سطح قابلمه بچینید و ماکارونی و سس آن را مرحله به مرحله روی آن بریزید و در قابلمه تان را ببندید و اجازه دهید ته دیگ ماکارونی طی فرایند پخت ماکارونی ترد و زیبا گردد.

2. ته دیگ ماکارونی با نان

یکی دیگر از موادی که می توان برای تهیه ته دیگ استفاده کرد، نان است. کافی است نان لواش یا پیتا داشته باشید و آن را یا به صورت کامل در ته دیگ قرار دهید یا تکه تکه نموده و داخل قابلمه تان بگذارید تا یک ته دیگ ماکارونی با نان خوشمزه داشته باشد.

مواد اولیه مورد احتیاج برای ته دیگ ماکارونی با نان

  • ماکارونی به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
  • نان به میزان لازم

طرز تهیه ته دیگ ماکارونی با نان

درست مثل طرز تهیه ته دیگ ماکارونی با سیب زمینی، برای تهیه ته دیگ ماکارونی با نان هم همان مراحل بالا را باید طی کنید. فقط نکته مهم این است که دقت داشته باشید برای تهیه این نوع ته دیگ باید حتما از نان های تخت مثل لواش یا تافتون بهره ببرید و از طرف دیگر این را هم بدانید که نان خیلی سریع تر از سیب زمینی ممکن است ته بگیرید و بسوزد. بنابراین بعد از گذاشتن نان در کف قابلمه اولین کاری که می کنید بهتر است این باشد که حرارت گاز را کم کنید.

3. ته دیگ ماکارونی ساده با ماکارونی یا بدون ته دیگ

اگر هیچ کدام از موادی لازم برای تهیه ته دیگ را ندارید اصلا نگران نباشید می توانید از خود ماکارونی برای تهیه ته دیگ بهره ببرید. در ادامه روش های مختلف استفاده از ماکارونی برای تهیه ته دیگ را می خوانیم:

مواد مورد احتیاج برای ته دیگ ماکارونی ساده

  • ماکارونی به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

طرز تهیه ته دیگ ماکارونی ساده

در حالتی که دسترسی به هیچ گونه ماده غذایی مناسب ته دیگ ندارید، بهتر است از خود ماکارونی برای ته دیگ بهره ببرید. در این روش کافی است بعد از گرم شدن روغن کف قابلمه، یک لایه مناسب از ماکارونی بریزید تا این لایه ته دیگ گردد.

نکته مهم در تهیه ته دیگ ساده:

حتما لازم نیست خیلی ساده ماکارونی را کف قابلمه بریزید بلکه می توانید با توجه به نوع ماکارونی مورد استفاده تان، به ته دیگ تان شکل بدهید. مثلا اگر از ماکارونی رشته ای استفاده می کنید، می توانید آن را به شکل دایره درآورید و ته قابلمه بگذارید. یا اگر از ماکارونی فرمی لوله ای استفاده می کنید ته قابلمه را دانه به دانه، ماکارونی لوله ای بگذارید تا شکل ته دیگ تان خاص و متفاوت باشد.

4. ته دیگ ماکارونی با کورن فلکس

شاید یکی از خاص ترین و متفاوت ترین ته دیگ ها، ته دیگ کورن فلکس باشد. این ته دیگ متفاوت را هم می توانید تهیه کنید و با آن یک تزیین خاص و زیبا برای ماکارونی تان داشته باشید.

مواد مورد احتیاج برای ته دیگ ماکارونی با کورن فلکس

  • ماکارونی به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
  • کورن فلکس به میزان لازم

طرز تهیه ته دیگ ماکارونی با کورن فلکس

برای تهیه ته دیگ با کورن فلکس باید کورن فلکس را در قابلمه ای که روغنش داغ شده بریزید و درست مثل تهیه باقی ته دیگ ها ماکارونی رو آماده کنید و اجازه دهید ماکارونی و ته دیگ آن در حرارت کم تهیه گردد.

5. ته دیگ ماکارونی با ورقه های زیتون

زیتون هم از آن گزینه های متفاوت برای تهیه ته دیگ است که امتحان کردنش خالی از لطف نیست، کافی است زیتون را ورقه ورق برش دهید و با آن یک ته دیگ خوشمزه بپزید. در ادامه روش تهیه آن را با هم مرور می کنیم.

مواد مورد احتیاج برای ته دیگ ماکارونی با زیتون

  • ماکارونی به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
  • زیتون بدون هسته (ورقه شده) به میزان لازم

طرز تهیه ته دیگ ماکارونی با زیتون

روش تهیه ته دیگ با زیتون هم مثل باقی موارد است. فقط باید زیتون سبز یا سیاهی که تهیه نموده اید را ابتدا حلقه ای برش دهید. (البته اگر بتوانید زیتون حلقه شده آماده تهیه کنید، کارتان راحت تر خواهد بود.) بعد از آماده کردن زیتون ها باید آنها را به هر شکلی که دوست دارید کف قابلمه مدنظرتان که در آن روغن داغ شده، بریزید و مثل همه موارد تهیه ماکارونی، کارتان را ادامه دهید.

6. ته دیگ ماکارونی با بادمجان یا کدو سبز

ته دیگ کدو سبز و بادمجان هم از آن دسته ته دیگ هاست که باید برای تهیه اش زمان کافی داشته باشید، بنابراین اگر فرصت و حوصله کافی دارید، تهیه این ته دیگ هم می تواند تجربه متفاوتی از ته دیگ را برایتان به ارمغان بیاورد. با ما در ادامه همراه باشید تا طرز تهیه آن را بدانید:

مواد مورد احتیاج برای ته دیگ ماکارونی با کدو و بادمجان

  • ماکارونی به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
  • بادمجان و کدو سبز به میزان لازم

طرز تهیه ته دیگ ماکارونی با کدو و بادمجان

یکی از متفاوت ترین ته دیگ هایی که می توانید برای ماکارونی داشته باشید ترکیب کدو و بادمجان است. برای تهیه این نوع ته دیگ باید ابتدا بادمجان و کدو را پوست بگیرید و بادمجان را در آب و نمک به مدت یک ساعت بگذارید تا ترد شده و تلخی آن گرفته گردد. سپس بادمجان و کدو را رنده کنید و آب آن را خوب با دست بگیرید. بعد به ترکیب رنده شده بادمجان و کدو سبز، میزانی نمک، فلفل و ادویه مدنظرتان اضافه کنید و هم بزنید.

مخلوط آماده شده را کف قابلمه ای که در آن روغن ریخته اید بریزید و خوب صاف کنید و اجازه دهید ته دیگ کدو و بادمجانتان آماده گردد.

چند نکته مهم:

اگر کدو یا بادمجان ندارید می توانید تنها از یکی از این دو برای تهیه ته دیگتان بهره ببرید.

یکی دیگر از روش های تهیه ته دیگ بادمجان یا کدو این است که بادمجان یا کدو را به جای رنده کردن به صورت ورقه هایی از طول به صورت نازک برش دهید و همان را ته قابلمه بگذارید تا ته دیگ ببندد.

برای گرفتن تلخی بادمجان بهتر است بادمجان ها را قبل از رنده کردن یا برش دادن نمک بزنید.

7. ته دیگ ماکارونی با کاهو

کاهو یکی از سبزیجات خوشمزه مناسب تهیه ته دیگ است. کافی است کاهو را خوب بشورید و در میزانی آب جوش بگذارید تا نرم گردد و سپس از آن برای تهیه یک ته دیگ خاص بهره ببرید. در ادامه جزییات تهیه آن را با هم مرور می کنیم:

مواد لازم برای تهیه ته دیگ کاهو

  • ماکارونی به میزان لازم
  • کاهو به میزان لازم
  • روغن و نمک به میزان لازم

طرز تهیه ته دیگ ماکارونی با کاهو

برای تهیه ته دیگ کاهو، کافی است ابتدا کاهو را خوب بشورید و بعد در میزانی آب نسبتا داغ بگذارید تا از حالت تردی خارج شده و نرم گردد. سپس آن را روی آبکش بگذارید تا آبش خارج گردد. بعد از آن باید کاهوی خوب خشک شده را در کف قابلمه ای که می خواهید ماکارونی را بپزید بگذارید و بعد مراحل تهیه ماکارونی را ادامه دهید.

نکته:

به جای کاهو می توانید از اسفناج هم به عنوان ته دیگ بهره ببرید.

چند نکته مهم در طرز تهیه انواع ته دیگ

همان طور که گفتیم، پخت ته دیگ هنر است پس خوب است برای داشتن ته دیگ خوب نکات زیر را هم در نظر بگیرید:

تنظیم دمای اجاق برای ته دیگ

یکی از نکاتی که در تهیه ته دیگ باید دقت کنید، تنظیم دمای گاز است، نباید فراموش کنید بعد از این که درب قابلمه و دم کنی را گذاشتید باید به مدت 10 دقیقه، شعله گازتان میانه باشد تا ته دیگ تان خودش را بگیرد و بعد از آن شعله گاز را کم کنید و حتی شعله پخش کن بگذارید تا ته دیگتان ته نگیرید یا نسوزد.

نکاتی برای نچسبیدن ته دیگ

برای جلوگیری از چسبیدن ته دیگ به ته قابلمه چند نکته را باید رعایت کنید:

حتما از قابلمه های چدنی یا نچسب بهره ببرید.

برای ته دیگ خوب، باید روغنتان را کاملا داغ کنید. دقت داشته باشید که اگر روغن خوب داغ نباشد ته دیگ تان احتمالا می چسبد و خوب نمی گردد.

ریختن کمی نمک کف قابلمه هم در ته نگرفتن ته دیگ موثر است.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه ته دیگ ماکارونی مخصوص با 7 روش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ته دیگ ماکارونی مخصوص با 7 روش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید