نقش تغذیه مناسب برای مقابله با اثرات آلودگی هوا

به گزارش وبلاگ نازنین، سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده که سالانه 7 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. پوشش خبری در خصوص مسائل مربوط به آلودگی هوا بطور چشمگیری افزایش یافته است، در نتیجه، انسان ها بیشتر از گذشته نسبت به تاثیر آلودگی هوا بر سلامت خود و عزیزانشان آگاهی پیدا نموده اند. تغذیه می تواند نقش قابل توجهی در مقابله با بیماری های ناشی از آلودگی هوا ایفا نماید. بنابراین، بهتر است نقش تغذیه مناسب برای مقابله با اثرات آلودگی هوا را جدی بگیرید. هوای آلوده ای که استنشاق می کنیم، ازون، دی اکسید نیتروژن، گازهای آلاینده خروجی از موتور دیزل و غیره را به ریه های ما تزریق می نماید.

نقش تغذیه مناسب برای مقابله با اثرات آلودگی هوا

آنتی اکسیدان های محافظ موجود در پوشش ریه های ما تا زمانی که تعداد این ذرات آلاینده بیشتر نشوند، با آن ها مبارزه می نمایند. این آلاینده ها می توانند به سلول های سیستم ایمنی و سایر سلول های بدن حمله نموده و با فراوری رادیکال های آزاد باعث ایجاد التهاب شوند. آنتی اکسیدان های موجود در بعضی از غذاها با بالا بردن سطح ترکیبات آنتی اکسیدانی بدن، به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه بهتر بدن با این آلاینده ها یاری می نمایند. در این مقاله خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان را معرفی می کنیم و نقش تغذیه مناسب برای مقابله با اثرات آلودگی هوا و عوارض ناشی از آلاینده ها را آنالیز خواهیم کرد.

سبزیجات، لیمو و مرکبات

در صورت مواجهه با آلودگی هوا، دو بار در روز آب لیموترش بنوشید. لیمو غنی از ویتامین ث است. ویتامین ث آنتی اکسیدان مهمی است که سلول ها را در برابر هر گونه آسیب محافظت می نماید. این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی موثر بوده و حاوی فلاونوئیدهایی است که دارای فواید متعددی از جمله خاصیت ضد التهابی برای مقابله با بیماری های ناشی از آلودگی هوا هستند. میوه ها و سبزیجاتی مانند پاپایا، پرتقال و کدو تنبل نیز سرشار از ویتامین C هستند و مصرف آن ها برای مقابله با عفونت و التهاب ریه ناشی از استنشاق آلاینده ها، موثر خواهد بود.

سیب

سیب مملو از اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها است که به کاهش التهاب لوله های نایژه ای هوا که در اثر آلودگی هوا ایجاد شده، یاری می نماید.

آناناس

آناناس حاوی آنزیمی است که به ریه ها یاری می نماید تا بقایای سموم را به طور طبیعی از بین ببرند. این میوه باعث کاهش تورم راه های هوایی شده و به کاهش سرفه یاری می نماید.

نعنا فلفلی

نعنا فلفی حاوی منتول است که مجاری تنفسی را تسکین می دهد. نعنا فلفلی ریه ها را تحریک نموده و به کاهش علایم ناشی از آلودگی هوا یاری می نماید.

کرفس

سعی کنید از کرفس در تهیه انواع غذاها مثل سوپ، خورشت یا سالاد بهره ببرید. کرفس به بدن یاری می نماید تا فلزات سنگین را که می توانند باعث بیماری ریه شوند، از بدن دفع کند. همچنین، این ماه غذایی منبع غنی سدیم است که به از بین بردن دی اکسید کربن از بدن یاری می نماید.

زنجبیل

زنجبیل به حذف آلاینده های هوا و سایر مواد تحریک نماینده از مجاری هوایی و ریه ها تا قبل از اینکه آسیبی به این بخش ها وارد نمایند، یاری می نماید. همچنین، زنجبیل سرفه را کاهش داده و گردش خون را بهبود می بخشد.

سبزیجات کروسیفروس

این سبزیجات شامل کلم بروکلی، کلم، جوانه بروکسل و گل کلم هستند. مصرف این سبزیجات در رژیم غذایی روزانه شما به مبارزه با التهابات مجاری تنفسی یاری می نماید و خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر بیماری های ناشی از آلودگی هوا را کاهش می دهد.

دانه ها

دانه هایی مانند کتان، تخمه آفتابگردان و تخمه کدو پر از منیزیم هستند. منیزیم یک ماده معدنی مهم برای پاکسازی و تسکین راه های هوایی به شمار می رود. همچنین، این ماده معدنی باعث سهولت در تنفس می گردد. هر روز تعدادی از این دانه ها را میل کنید و خطر ابتلا به بیماری های ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهید.

چای سبز

چای سبز پر از آنتی اکسیدان بوده که برای مقابله با علایم آلرژی ناشی از آلاینده های هوا بسیار مناسب است. چای سبز گلو شما را تسکین می دهد و ریه ها را از تحریکاتی که معمولا هنگام تنفس در هوای آلوده اتفاق می افتد، محافظت می نماید. چای سبز علاوه بر تامین آب بدن، مجاری هوایی شما را نیز تمیز نگه می دارد.

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی چربی های اشباع نشده و مواد مغذی گیاهیست که برای حفظ سلامت ریه های شما هنگام تنفس در هوای آلوده فوق العاده مفید است. این روغن می تواند با سایر بیماری ها نظیر فشار خون بالا و اختلال در عملکرد رگ های خونی ناشی از کاهش سطح اکسیژن در بدن، مبارزه کند. روغن زیتون واکنش رگ های خونی را در برابر تحریکات ناشی از آلاینده ها تقویت می نماید.

گوجه فرنگی

در رژیم غذایی شما باید اندازه زیادی گوجه فرنگی وجود داشته باشد، زیرا این ماده غذایی به علت داشتن آنتی اکسیدان لیکوپن، بدن شما را در برابر بیماری های تنفسی محافظت می نماید. گوجه فرنگی خطر ابتلا به مسائل تنفسی مانند آسم را که با هوای آلوده تشدید می گردد، کاهش می دهد. گوجه فرنگی همچنین حاوی بتاکاروتن است، که سلامت ریه ها را تقویت می نماید.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که به لطف دارا بودن خاصیت ضد التهابی، از ریه ها در برابر اثرات منفی ناشی از آلودگی هوا محافظت می نماید. این ویژگی زردچوبه یکی از دلایلی است که به افراد توصیه می گردد هنگام بروز سرفه یا سرماخوردگی از زردچوبه استفاده نمایند.

اسفناج

اسفناج به علت داشتن فواید متعدد به عنوان یک غذای عالی شناخته شده و برای محافظت از بدن در برابر اثرات آلودگی هوا نیز مفید است. اسفناج حاوی منیزیم، بتاکاروتن، زآگزانتین و لوتئین است که همگی سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند. اسفناج همچنین حاوی آنتی اکسیدان کلروفیل است که خاصیت ضد جهش زا و ضد سرطانی دارد.

نتیجه گیری

امروزه آلودگی هوا نه تنها کشورهای در حال توسعه، بلکه کشورهای پیشرفته را نیز تحت تاثیر قرار داده است. ذرات آلاینده موجود در هوا می توانند به سلول های سیستم ایمنی و سایر سلول های بدن حمله نموده و با فراوری رادیکال های آزاد باعث ایجاد التهاب در ریه ها شوند.

در چنین شرایطی، تنها کاری که می توان انجام داد تغییر عادات غذایی و مصرف خوراک هایی است که در کاهش تاثیر آلودگی هوا بر سلامت بدن به ما یاری نمایند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که در پایین آوردن تاثیرات منفی آلاینده ها موثرند و در بسیاری از مواد غذایی یافت می شوند. بنابراین، با مصرف روزانه منابع غنی از آنتی اکسیدان می توان از بروز انواع بیماری های مرتبط با آلودگی هوا جلوگیری کرد.

منبع: اسنپ مارکت

به "نقش تغذیه مناسب برای مقابله با اثرات آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش تغذیه مناسب برای مقابله با اثرات آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید